• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lite nybörjar frågor

F

F.d. 25605

Guest
Hej !

Jag åker ner till Tyskland om en vecka och köper vår första husbil, det blev en Carthago c-klass, känns kanon kul !!!

Men hur gör jag med gasolen ?? Skall jag köpa 2 p11,or där eller funkar inte det ?? Jag vet inte hur kopplingarna fungerar men skiljer sig anslutningarna mellan länderna ??

Vilken försäkring är den bästa.??

Finns det något bra ställe i norra Tyskland att köpa tillbehör på ??

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lite nybörjar frågor

Köp två Alugas flaskor för LPG, det ångrar du aldrig!
Du blir totalt oberoende om olika länders olika system.

Hälsning från en till Carthago C-line ägare
Jyrki

F

F.d. 25605

Guest

Tack för svaret !!

Men jag fattar inte riktigt

Köper jag dom i Tyskland eller när jag kommer hem ??

Vad detyder LPG ??

F

F.d. 25023

Guest

Fråga efter i affären, de kanske säljer och installerar dem. Eller kan visa var. Dessutom är de mycket billigare i Tyskland än i Sverige!

Alugas- flaskorna (gastank i form och storlek av en P11), som tankas via en fast tankfyllningsrör , oftast installerad utanför gasluckan, som inte behöver öppnas.

LPG är gas som man fyller på själv. På massor av ställen i Sverige och överallt i övriga Europa.

Ungefär som att fylla på diesel. Aldrig mer lyfta på gasflaskor! Alugas flaska väger dessutom mindre än hälften vad P11 väger.

Det finns mycket om Alugas på forumet, sök via sökknappen på forumet.

Jyrki

F

F.d. 25023

Guest

Adaptrarna följde med när man köpte komplett set.

Jyrki

F

F.d. 25605

Guest

Hej igen

Jag vill bara få en liten måttståck på hur mycket gasol det går åt.

Kan ni säga mig hur långt 2st P11, or håller, en tre veckors tur i Europa ???

F

F.d. 25023

Guest

Hela resan och mycket till. Om du gör resan sommartid och inte behöver värme.

Jyrki

F

F.d. 25605

Guest

Tack Jyrki

Som lite nybörjare så fegar jag nog ur och kör på vanliga flaskor, när jag kommer hem med min tyska bil så sitter det väl lite fel anslutningar där, vet du vad jag skall byta till ??

F

F.d. 25023

Guest

I min tidigare bil bytte vi bara de tyska anslutningsslangar till dito svenska.

Helt lika men med olika gängade i flaskändan. En husbilsfirma kan säkert hjälpa. Kör du hemåt via Örkelljunga så kan säkert Bengt i Örkelljunga ordna det. Spara sen de tyska slangarna så kan du använda de i framtiden om du behöver någon gång en tysk flaska....

Kanske finns det även en konverter att stoppa emellan, men det har jag ingen erfarenhet om.

Hälsning jyrki

J

Jarn

Guest

Som Jyrki säger, det enklaste är att köpa en adapter.
Kostar strax under 200 kr. Då kan du enkelt växla mellan svenska o tyska flaskor.
Kan vara bra om du kör utomlands.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

LPG-tank har sina klara fördelar, men den bör vara större än 2 x 11kg, eller kanske bäst en kombination av en tank för LPG och en P11 utbytesflaska. Här hemma i centrala Jämtland är det drygt 20 mil till närmaste ställe att fylla LPG, antingen i Stjördal vid kusten i Tröndelag eller i Sundsvall.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Selv har jeg en 110 liter LPG tank, men bilen er og utstyrt med rom og opplegg for 2 P11 flasker med automatisk omkobling. Det er manuell vender mellom tanken og flaskeanlegg.

Toppen