• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite lösa funderingar på solpanel

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Min gamla Ducati 1990 vill ha en solpanel på taket. Det blir kanske en 160W panel och en MPPT-regulator. Men jag kan inte riktigt klura ut hur jag ska göra med den laddaren som matar bodelsbatteriet. Det batteriet laddas via generatorn när bilen körs och via 230V när landanslutning finns. Kopplas MPPT-regulatorn parallellt med 230v-laddaren till bodelsbatteriet? /Lasse

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
For at få ret svar er du nok nødt til at fortælle hvilken type bodelsbatteri du har

Har du LiFePo4 i bodelen er du nødt til at koble MPPT direkte på bodelsbatteri. Her skal du ikke gå via EBL, da den højst sandsynligt ikke har en ladeprofil for lithium.

Har du derimod et bly/gel batteri, så kan du gå gennem EBl hvis du synes det er en fordel.

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag har ett blybatteri i bodelen. När bilen är kopplad till landanslutning så laddar en CTEK M200 batteriet. Det går också ett virrvarr av kablar från bodelsbatteriet som jag inte riktigt lyckats följa. Manöverpanelen till elsystemet (EBL) sitter ovanför köksdelen. Jag tror jag måste försöka följa alla ledningar och se vart det går. /Lasse

Senast ändrad:

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tony o Nette, har sökt med ljus och lykta efter elschema till min gamla bil men utan resultat. Men förr eller senare så kanske det dyker upp :) Håkan, jag ska kika på SmartSolar om den passar. Tack för svar och tips! /lasse

Jocke4127

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
31539
Medlemskap
2025
Min gamla Ducati 1990 vill ha en solpanel på taket. Det blir kanske en 160W panel och en MPPT-regulator. Men jag kan inte riktigt klura ut hur jag ska göra med den laddaren som matar bodelsbatteriet. Det batteriet laddas via generatorn när bilen körs och via 230V när landanslutning finns. Kopplas MPPT-regulatorn parallellt med 230v-laddaren till bodelsbatteriet? /Lasse
Ja, du kan koppla MPPT regulatorn parallellt med bodelsbatteriet, dvs direkt på batteriet.
Regulatorn känner av hur mycket ström den behöver skicka ut, går generatorn eller 230v laddaren skickar den inget (eller väldigt lite).
Det viktiga är att du ställer in MPPT reg efter vilken batterityp du har, så du får rätt laddspänning.

Toppen