Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Undrar om det är någon kunnig här som vet vad detta betyder. Jag håller på och författar en bok om naturreservaten i Kungsbacka. I texten har jag med information om natur, kultur och historia. I ett av reservaten återfanns en död pilot efter en olycka där två plan kolliderade i luften. Detta var den 21/8 1955. Det finns en liten skylt i reservatet där det står lite om olyckan. Där är ett annat datum. Jag intervjuade en gammal dam i trakten, som mindes när planen kolliderade i luften, och hon påstod med bestämdhet att det var den 21/8 det hände.
Jag gick ut och letade på nätet och fann en sida med utskjutningar ur svenska stridsflygplan och där stod följande:
Fk (res) Per J. H. Ekman 1955‑08‑21 J 29A ffomkom, missl. faask‑hopp, koll 29117 (ff
(FFSU) StHomsjön 29121 F 13‑gM omkom)
Damen hade alltså rätt om datumet. Men vad betyder resten av texten (förutom sjönamnet)
Korset står i reservatet där kroppen återfanns.
/Ludde
Jag gick ut och letade på nätet och fann en sida med utskjutningar ur svenska stridsflygplan och där stod följande:
Fk (res) Per J. H. Ekman 1955‑08‑21 J 29A ffomkom, missl. faask‑hopp, koll 29117 (ff
(FFSU) StHomsjön 29121 F 13‑gM omkom)
Damen hade alltså rätt om datumet. Men vad betyder resten av texten (förutom sjönamnet)
Korset står i reservatet där kroppen återfanns.
/Ludde
Senast ändrad: