• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lite klurig gammal flygfråga

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Undrar om det är någon kunnig här som vet vad detta betyder. Jag håller på och författar en bok om naturreservaten i Kungsbacka. I texten har jag med information om natur, kultur och historia. I ett av reservaten återfanns en död pilot efter en olycka där två plan kolliderade i luften. Detta var den 21/8 1955. Det finns en liten skylt i reservatet där det står lite om olyckan. Där är ett annat datum. Jag intervjuade en gammal dam i trakten, som mindes när planen kolliderade i luften, och hon påstod med bestämdhet att det var den 21/8 det hände.
Jag gick ut och letade på nätet och fann en sida med utskjutningar ur svenska stridsflygplan och där stod följande:

Fk (res) Per J. H. Ekman 1955‑08‑21 J 29A ffomkom, missl. faask‑hopp, koll 29117 (ff
(FFSU) StHomsjön 29121 F 13‑gM omkom)

Damen hade alltså rätt om datumet. Men vad betyder resten av texten (förutom sjönamnet)
Korset står i reservatet där kroppen återfanns.
/Ludde

120214.056.jpg

120214.057.jpg

Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Lite klurig gammal flygfråga

Ja, han flög en J29A. Flygföraren omkom. Misslyckat fallskärmshopp. Sen kommer det individnummer på luftfartyg. Kan inte riktigt klura ut om han själv flög 29117 och kolliderade med 29121 eller om det var tvärt om. Jag undrar om inte det står att han kollerade med flygföraren av 29121 som kom från F13 och att denne också omkom...

Edit: flygkapten var han nog också, förresten...
Edit2: Obs, inte helt hundra på detta, men det verkar rimligt..

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu har du nog allt.

"1955-08-21 F13 29117 Kollision i luften Fänrik Harry Nilsson omkom." troligen i luften.
"1955-08-21 F13 29121 -"- missat fallskärmshopp Fänrik Per Ekman omkom." troligen på marken.

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Den gamla tanten berättade att det var precis när dom skulle mjölka korna, som flygplanen kom och flög väldigt lågt.
Dom sa att "det här kan aldrig gå väl". Korna blev rädda i hagen och rusade och strax efter det så hördes en stor smäll och de kunde se rök. Sedan tog det några dagar innan de hade hittat piloten. Den andre piloten återfanns aldrig. På den tiden fanns det ingen väg i området, så det var besvärligt att söka och tidsödande. Vrakdelar från flygplanet hittade de många år efteråt på ett annat ställe inne i skogen i samband med svampplockning.

Tack för researchjobbet! HBK kan man lita på i alla lägen! ;)
/Ludde

F

F.d. 16416

Guest

Fk (res) Per J. H. Ekman 1955‑08‑21 J 29A ffomkom, missl. faask‑hopp, koll 29117 (ff
(FFSU) StHomsjön 29121 F 13‑gM omkom)

Fänrik i reserven förmodligen blivande flygingenjör

J29A försra versionen av J29 Flygande tunnan,

Flygföraren omkom,

Misslyckat fallskärmsuthopp,

Kollision J29 serienummer 29117,

ff/lygföraren hade utbilkdningsnivån FFSU/fortsatt flugslagsutbildning.

Kolliderat med J29 med serienummer 29121 Från F13 i Norrköping med
Beteckningen Gul Martin dvs från tredje divisionen på F13.
Föraren i denna omkom också.

Roadglider

F

F.d. 16416

Guest

Båda var reservofficerare med fänriks grad. Det var högt på den tiden, 8:e i ordningen.

Fänrik var den lägsta officersgraden och erhölls för officer på stat efter ca tre års utbildning efter studentexaman.
Man var:
Officersaspirant
Kadett (en vinkel furirs grad) efter godkänd GFU grundläggande flygutbildnin på F5 Ljungbyhed.
Kadett (två vinklar sergeants grad) efter godkänd GFSU grundläggande flygslagsutbildning.
Fänrik efter godkänd officerskurs på F20 Uppsala.

Fänrik hade tjänsteställning mellan sergeant och fanjunkare.

Roadglider

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag tror att F13-g var en Gotlandsbaserad division underställd F13.
/Åke

F

F.d. 16416

Guest

Jag tror att F13-g var en Gotlandsbaserad division underställd F13.
/Åke

F13G var ett detachement till F13 på Gotland och hade inget med F13 flygverksamhet att göra.
Svarade för stridsledning och luftbevakning samt en bastropp på Visbybasen.
Visserligen baserades flygförband på Visbybasen men de var underställda resp flottiljchej/flygchef.

F 13‑gM betyder flygplanindividen gul Martin och inget annat och den hade ett gult M på fenan.

Roadglider

Toppen