• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lite funderingar om gasol

Valborg8

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
650
Medlemskap
2022
Hejsan finns det nån från Finland som har varit till Spanien vintertid o varit beroende av gas.Inte är det väl samma kopplingar som på finska gasflaskor eller är det nån som vet vad vad vi behöver skaffa för att det skal fungera för oss.Planerar att åka om ca en månad,tar också gärna emot tips om bra campingplatser vi reser med hund.
I Korsnäs har vi en riktig fin o solig höstdag men det utlovas kallare väder.
Hälsn.HBK 650 Eva o Hasse:spinny:

F

F.d. 1649

Guest
Sv: lite funderingar om gasol

Hej.Vi träffades i Lillby i somras.Jag har varit till Spanien 2 gånger.Finland har ju två olika kopplingar,med gänga (samma som i Tyskland) och snabbkopplingen som Du trycker fast oppifrån,det är den kopplingen Spanien och Portugal använder.Det finns både butan och propan,använd propan.Jag har skruvkoppling och köpte en adapter i Spanien.Vi åker till Spanien om drygt 2 månader.Har Du flera frågor så hör av dig.
Mvh.Jan-E.

Valborg8

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
650
Medlemskap
2022

Tack för senast Carver!
Bra att höra av nån som varit tidigare i Spanien,vi planerar för vår första resa dit i vinter ,så det finns säkert många frågor.Hyr du en spansk flaska medan ni är där eller har du köpt?

F

F.d. 1649

Guest

Hej.Det där med gasol i Spanien är litet knepigt spanjorerna vill ju krångla litet i onödan.Jag har köpt mina flaskor på söndagsmarknaden i Guardamar,litet söder om Alicante,de kostar ca 10€ men det finns nästan bara butanflaskor men Ni kan byta den till propan på ett par ställen i La Marina och på camping Marjal om Ni bor Där den finns i Guardamar.annars är det många ställen som bara byter butan till butan och propan till propan.Man kan också gå in på en sevicestation och få ett kontrakt då får man pengarna tillbaka när man lämnar tillbaka flaskan,Ni kan också fråga av en bil som kör ut flaskor till butikerna.Nästan alla försäljare har olika system.Annars så finns en av de bästa campingarna ,i Spanien,i La Marina där är det ofta varmare en i södra Spanien,och regnar mindre,ganska dyr om man stannar kort tid men är man längre så blir det billigare.10-15 km norr om La Marina finns Santa Pola camping som är billig,standarden därefter,där finns många från Finland Sverige och Norge.Vid stranden i La Marina finns en fricamping där det kan vara över 50 bilar i bland.Vi kommer troligen till La Marina i början av nästa år.
Mvh Jan-E.

Toppen