• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite flygbilder från norra Halland

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Jag tog flygcertifikat för privatflyg 1970. Släppte det för fem år sedan.
Vid utbildningen fick vi lära oss att det är förbjudet att fotografera från privatflygplan. Att det åligger piloten att förhindra att passagerare fotograferar.
Har denna bestämmelse i BCL ( bestämmelser civil luftfart ) ändrats och jag missat detta.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Jag tog flygcertifikat för privatflyg 1970. Släppte det för fem år sedan.
Vid utbildningen fick vi lära oss att det är förbjudet att fotografera från privatflygplan. Att det åligger piloten att förhindra att passagerare fotograferar.
Har denna bestämmelse i BCL ( bestämmelser civil luftfart ) ändrats och jag missat detta.


Finns inte mycket kvar av gamla BCL. Ersatt av helt nya regler från EU. Inte till det bättre dessvärre
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Tillståndet släpptes för ett antal år sen. Antagligen gav spionsatelliterna tillräckligt bra bilder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Fina bilder, Anette! Men inget avundsvärt sätt att ta dem på i mitt tycke. Den ser lite ranglig ut, den där flygmaskinen tycker jag.

Beträffande flygfototillstånd kan jag förstå att det tagits bort. År 1980 eller möjligen 1981 ansökte jag om ett sådant, mest på skoj. Jag fick det tillsammans med en utförlig lista och kartor över områden som inte var tillåtet att fotografera från luften. En spion hade alltså bara att ansöka om flygfototillstånd för att få reda på var de hemliga platserna fanns. Kanske därför tillståndskravet tagits bort?

Jag fick i alla fall användning för tillståndet en tid senare när jag var på Riksantikvarieämbetet. Inför rivningen av Långholmens centralfängelse skulle detta dokumenteras bland annat med flygfoto. Jag råkade vara den enda som hade flygfototillstånd så med en lånad Hasselbladare fick jag ta bilder från en helikopter hängandes halvvägs ut genom sidodörren. Det var häftigt!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Å jag som hade tänkt att du skulle få komma med på en tur nästa gång ni är här...:twitcy:

Mitt tillstånd är från 1998, då fanns det kvar iallafall.
Det står även i mitt företags registreringsbevis att jag har flygfototillstånd.

Flygningen över Långholmen låter som ett riktigt kul jobb!
Hade du sele?
 
Toppen