• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lisa Holm 17

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Lisa Holm 17

Ja, vart är vi på väg? Sprängd bil, fyra döda, skjutningar var och varannan dag, knivmord, vägpirater sk åldringsbrott mm. Sverige har förlorat sin oskuld och ansvariga sitter med armarna i kors.
Jag skall inte säga vilka ansvariga är för då blir inlägget raderat, men polisen gör nog vad den kan med alltför knappa resurser.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Lisa Holm 17

Ondskan kommer inte in ..ondskan finns ibland oss,varje dag....även hos dig och mig....

Den ondskan kom in denna gång och jag hoppas den inte finns hos dej
för hos mej finns den inte. Inte än i alla fall men den kommer även hit
snart men jag hoppas att den tar god tid på sig.

RIP Lisa.

F

F.d. 53358

Guest

Ondskan kommer inte in ..ondskan finns ibland oss,varje dag....även hos dig och mig....

Sådan ondska finns bara hos ett fåtal människor och dessa bör låsas in så de aldrig får chansen att göra om. Tyvärr råkade Lisa ut för en eller två av dessa monster. Engela råkade ut för en annan.

Kommer att tända ett ljus kl 20 00, tillsammans med många andra, för Lisa.
Som två odjur så brutalt mördade.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Enligt statistiken sker det i Sverige ca 100 mord, dråp och misshandel med dödlig utgång årligen. Så har det varit under många år, med en nedgående trend de senaste åren. Om det nu sker en dramatisk uppgång av detta tal är inte troligt. Detta är naturligt ingen tröst för de drabbade, men man ska inte måla upp en värld av dramatisk ökande av dödligt våld. Samtidigt är de inblandade oftast bekanta med varandra.

Johan K.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Sådan ondska finns bara hos ett fåtal människor och dessa bör låsas in så de aldrig får chansen att göra om. Tyvärr råkade Lisa ut för en eller två av dessa monster. Engela råkade ut för en annan.

Kommer att tända ett ljus kl 20 00, tillsammans med många andra, för Lisa.
Som två odjur så brutalt mördade.

Vi har redan tänt ett modernt ljus för Lisa.

Bilagor

• SANY1090.JPG
    SANY1090.JPG
    3,4 MB · Visningar: 1

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Men engla råkade ut för ett monster som inte kom "in"
Hur länge till sitter han inne?

Jag vill inte kommentera detta ingående.
Men alla vet att han redan fått stryk.
Tror ingen vågar släppa ut honom.

18År (vet ej om det är fastställt) får Albin (28år) för styckmordet i Gävle.
Tjejen var småbarnsmor och 24år.
Hoppas att dessa barn får en bra framtid
och inte hittar på dumheter.

F

F.d. 53358

Guest

Detta påverkar, kanske oss mer än andra, då vi råkat ut för något liknande för 43 år sedan. 1972 blev tre små barn mördade 1,3 o 5 år. Modern till mördaren slutade äta och ville inte leva längre, hon dog något senare. Ritva och jag sköter de små barnens grav allt sedan dess. Det gör ont och allt kommer tillbaka varje gång vi besöker graven.
En sak är säker, denna smärta försvinner aldrig. Vi vet vad dessa anhöriga måste gå igenom.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Sådan här filosofiskt struntprat kan man klara sig utan. Ondskan finns definitivt inte hos varje människa. Att den ibland uppträder beror på väldigt mycket, bl.a på personliga värderingar, moral/etik, uppfostran/uppväxt & hur högt man värderar levande varelser. För en del är en människa's liv inte värt ett vitten, det är ju bara att läsa tidningar eller se på TV-nyheterna.

Ps. Det finns naturligtvis andra bidragande faktorer men nämner man sådana så raderas inlägget på direkten.

Bennie

MaJe

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025

Förr var ett mord en sensation, numera sker det dagligen.

Följdfrågan blir ju då vad du avser med förr?
Idag sker ca 80-90 fall av mord eller dråp i Sverige (2014 87st, 2013 87st, 2012 68st, 2011 81st, 2010 91st enligt statistik från Brå, BrÃ¥ - BrÃ¥ [NS4 version])

Från 1950-talet fram till 1970 talet verkar fallen ha ökat från ungefär dagens nivåer till att plana ut på ett medel av 134 fall/år under 1970-talet, 80-talet och 90-talet varefter det sedan har sjunkit stadigt neråt till dagens nivåer.

https://www.bra.se/download/18.cba8...4/2003_dodligt_vald_i_kriminalstatistiken.pdf

Är det inte så att det är massmedias fokusering som ökat snarare än antalet faktiska mord och dråp?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen