• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Limma ABS-plast

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har lyckats få en skarv att släppa på vår Knaus. Kom ner djupare än hälsosamt med ena bakhjulet i en svacka. Hörnet av plastkjolen på vänstersidan lossnade från vänstersidans kjol. Har hängt ihop det med silvertejp.

Enligt Knaus finns inte det hörnet som reservdel eftersom det är svetsat ihop från fabrik till en enhet från bakhjul till bakhjul - försäkringssak!
Hörnet har ett par tappar som är intryckta i hål i sidkjolen och sedan smälta ungefär som nitar. Dessa tappar har gått av och jag tycker det borde gå att limma, inte lust att lägga en hel självrisk för något så simpelt.

Finns det något lim som kan användas, antar det är ABS-plast och går det att göra?
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Ta gamla lego bitar och lägg i en glasburk typ sill. Häll upp ren aceton c:a 1,5 dl lägg i bitarna 3-4 i den färg ex vita sätt på locket rör om då fyll på mer aceton om det behövs. så.efter 24 timmar har du plast att laga med. har en video med hur man gör återkommer med den.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kanske inte lim, men jag har i en del fall förstärkt plast genom att lägga en aluminiumplåt bakom.
Den kan man dra i ett par skruvar, eller popnit. Givetvis syns skruvarna, men man kan sätta dem på ett sätt så det ser bra ut, rostfri plåtskruv finns på IKEA, och med polerade skallar kan det ändå bli snyggt. Blindskruvar på andra sidan ger symmetri....

BILTEMA har även en sorts plastlagare, ett verktyg som smälter in något som liknar häftklammer. Det hela kommer då att se ut som en diskret söm över en plastskada.
Blir förstås starkt, men syns och med färg kan man ju dölja det hela.

Roysan
 
Toppen