• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Limfläckar på invändiga väggskivor.

F

fritjof

Guest
Hej alla !
Vi är ett par som just nu bytt båtlivet mot husbil med stor förväntan.

Vi har köpt en fabriksny Euramobil som visat sig ha limfläckar på väggskivona invändigt i stort sett överallt i större och mindre omfattning.
Bilen uppfyller i övrigt alla våra önskemål, visserligen med några småfel men de går att rätta till.

Speciellt synligt är limfläckarna på innervägg vid sängen och inne i toaletten men även inne i skåp som dock inte syns utåt när skåpen är stängda men likväl finns där.
Vi har reklamerat detta till säljföretaget som kontaktat Euramobil.

Euramobil meddelade via säljföretaget att dom har 2 bilar levererade med liknande problem som beror på någon genomfällning av limmet genom skivorna.

Dom har efter vår klagan levererat lösa beklädnader som dom avser limma på innerväggarna.

De hårda skivorna vid sängen skulle bekläs med tyg och i övrigt limma på nya skivor där det finns limfläckar.
Hur det skall kunna utföras utan att demontera all inredning i nya bilen förstår inte jag.

Min åsilkt är att det är bristande kvalitetskontroll under tillverkningen när man släpper igenom bilen utan att åtgärda innan inredningen är monterad och jag anser att det är ett oacceptabelt "lappverk" att åtgärda nu i efterhand. Problemet för man ju nu över på kunden.

Jag avser att kräva att bilen återtas och vill helst ha en exakt likadan men felfri bil.
Hur skulle ni som läser detta reagera och agera?:confused:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Limfläckar på invändiga väggskivor.

Min åsilkt är att det är bristande kvalitetskontroll under tillverkningen när man släpper igenom bilen utan att åtgärda innan inredningen är monterad och jag anser att det är ett oacceptabelt "lappverk" att åtgärda nu i efterhand. Problemet för man ju nu över på kunden.

Välkommen till husbilsvärlden. Ny bil eller kraftig prisreduktion skulle gälla för mig. Hur de än lappar och lagar kommer det att synas om några år och du står med en bil som inte är helt ok och som kan vara svår att byta in. Ligg på handlaren/tillverkaren dokumentera allt som händer.
 
F

fritjof

Guest
Sv: Limfläckar på invändiga väggskivor.

Tack för din synpunkt KalleiViken, det känns inte bra att börja att vädra sitt missnöje med en i övrigt jättefin husbil men jag kommer att följa den linjen du föreslår.

Jag söker även efter någon objektiv besiktningsman eller specialist som kan titta på bilen och lämna skriftliga synpunkter, för min magkänsla är att tillverkare och säljföretag inte kommer att vara särskilt tillmötesgående, det verkar vara lappa och laga som ligger närmast till.

Hälsningar
//Fritjof
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
891
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Sv: Limfläckar på invändiga väggskivor.

Hej! Fråga på någon av Motormännens teststationer om inte dom kan göra en besiktning av bilen.

Sanddammaren
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Limfläckar på invändiga väggskivor.

Misstänker att du inte kommer att vara helt nöjd, även om man åtgärder enligt nuvarande förslag.
Försök då i första hand att få häva köpet av just "detta exemplar", medans du samtycker till ett nytt fordon enligt samma concept.
För att inte vara utan bil kan man möjligen upprätta ett kontrakt som ger dig rätten att disponera nuvarande bil tills ett nytt fordon ställs till ditt förfogande.
 
F

fritjof

Guest
Sv: Limfläckar på invändiga väggskivor.

Tack för era synpunkter, jag tar gärna emot fler.

Eftersom säljföretaget inte återkommit till mig under 2 veckor från vårt senaste möte kommer jag att besöka dem nästa vecka för att få klarare besked och spetsa mina krav. Jag kommer att informera i detta forum hur ärendet fortlöper.


Just nu är vi ute på vår första längre resa med husbilen som, förutom denna tråkiga och som jag ser det medvetna "tillverkningstavla" , har vi bara positiva upplevelser av bilen.

Hälsningar från Fritjof.
 
Toppen