• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lim till skumplast?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag håller på och inreder en väska för fotoprylar. Fyllningen i väskan består av skumplast som är uppbyggd av en massa små skumplaststavar för att man lätt ska kunna pilla ur dom stavar man behöver för att det ska passa utrustningen. Problemet är att på vissa ställen sitter stavarna så dåligt ihop där jag nu har fått mellanväggar mellan min uttagna hål, så jag skulle behöva förstärka med lite lim, gärna snabbtorkande. Men vilket lim kan man använda så det inte smälter skumplasten?
image.jpg

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Lim till skumplast?

När jag limmade skumplastbeklätt innertakstyg till en XJS så använde jag kontaktlim på sprayburk, fäster bra på skumplasten, deformerar den inte, färgar inte, och håller med tiden.

Bilagor

• mid_xjs_innertak_nyb_rjartak_0001.jpg
    mid_xjs_innertak_nyb_rjartak_0001.jpg
    81,5 KB · Visningar: 1

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Hur stor är väskan? Hur tjocka är skivorna som utgörs av stavar? Jag har kanske ett material som du kunde skära ut de hål du behöver ut ett enda stycke och därmed få den form du vill ha. Materialet är ett slags styv skumplast, LDE tror jag det heter. Vit färg om det är OK.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tack Michael, väskan är inte så stor som din, fast jag har fått till det hyfsat nu så jag är nöjd, det är bara på ett par ställen som jag skulle behöva limma ihop några bitar. Problemet är att skumplasten sitter fast runt om i själva väskan, så man kan nog inte ändra till nån annan inredning i den. Den är bra eftersom den är mjuk även på utsidan, vilket innebär att jag kan knö ner den bland övrig fotoutrustning utan att skada nåt.

Nu hinner jag nog inte fixa till nån annan väska, ska snart iväg på resa. Men bra att veta att du har sånt senare.

Hade totalt kaos i min gamla GoPro-väska, allt i en enda väska i en enda röra så det var väldigt svårt att hitta smådelar att bygga fästen med...:wub:

Toppen