• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Likvärdig planlösning som Argos 747-2

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Hjälp! Har funnit vår favorit planlösning. En Bürstner Argos 747-2.
Men tyvärr tillåter inte vår ekonomi just den bilen. Skulle vilja ha hjälp
med att hitta en annan HB med samma eller likvärdig planlösning. Finns det någon?

Tack på förhand
Fam Pettsson/Malin

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Likvärdig planlösning som Argos 747-2

Hej på er!

Hur mycket har ni tänkt att lägga på husbilen? Ni kan ju hitta en 07:a för ca 530 000 kr i tyskland. Kolla den här t.ex.!
Vi har själva importerat en Argos nu i våras och är helnöjda! Passar en barnfamilj perfekt. Den är värd varenda krona!

Annars finns det ju som smålänningen säger den äldre modellen, den har dessutom en högre lastvikt än den nyare, den nya lastar 750kg, den gamla 1100kg. Även den har man ju till ett bra pris nere i tyskland, t.ex. här. Kostar ca 410 000kr. Mycket husbil för pengarna, den har bara gått 5000mil t.ex.

Har man väl bestämt sig för en modell är det ofta svårt att hitta ett alternativ. Satsa på import så får ni det ni vill ha!

Vi är ju ett litet gäng i södra Sverige som alla har importerat en Argos från tyskland. Vi har hittat varann genom Husbilsklubben och vi har hittills haft två spontanträffar. Nästa träff blir en kräftskiva nu i augusti. Vi har haft hjälp av varandra samt av medlemmar här i klubben när vi importerade!

Nu är det roligt att träffas och se hur var och en har inrett och skaffat extrautrustning t.ex.

Om ni bestämmer er för en Argos trots allt, hör gärna av er om ni vill ha tips ang. import o.s.v.!

MVH Annette

20100726.068.jpg

20100727.083.jpg

20100727.087.jpg

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Jag tycker absolut ni skall leta efter och importera en Argos från Tyskland.Jag har den äldre varianten på bilden i mitten.Den duger gott om inte ekonomin klarar mer.Om ni har några frågor om den äldre modellen är det bara att höra av sig.
//Lars
:yes:

Senast ändrad:

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024

Är det någon som vet det finns denna modell från 2006? Har letat men ännu inte hittat denna.:wideeyed::wideeyed:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Fram till 2006 såg den ut som lavals husbil. 2007 ändrade dom 747:an, den fanns fram till 2009. 2010 års modell är ändrad igen till enligt min personliga åsikt, till det sämre.

F

F.d. 2128

Guest

Jag kan bara instämma med laval! Vi har en Bürstner 747-2 Active -03, som fungerar alldeles utmärkt, men vi sneglar på en Argos 747 från 08 eller 09. Den har det som vår husbil saknar... Större kyl och frys, bättre kök med spisfläkt, rymligare toa och dusch, smartare alkovlösning, förar- och passagerarplats i samma plan som dinetten mm. Det enda som jag tycker är sämre är garaget, som inte är lika rymligt. Jag windsurfar och får plats med brädor och segel från luckorna i aktern!

Jag har gjort en hel del förbättringar på husbilen och delar gärna med mig av detta!

Är det någon som vill byta (enligt ovan), så kan ni höra av er! Vi kan säkert hitta en ekonomisk lösning på bytet.

/Henrik

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Jag har löst problemet med den mindre kyl och frysen i 747-2 -03 med att köpa en extern kompressordriven frys som står i garage.Den går direkt på 12volt från bodelsbatterierna.
Det blev en :WAECO mobile solutions
Den köpte jag billigt på auktion på Ebay.
//Lars

Senast ändrad:

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024

Låter som om ni har lyckats, både med köpet i Tyskland och med kontakten med likasinnade. Låter kul!

Ett par frågor bara: Är det så att man betalar momsen i Tyskland vid köpet och därmed slipper detta i Sverige? Blir det billigare?

Vad tillkommer vid importen, typ registreringsbesiktning, gasolbesiktning, ventilationsbesiktning? Tullkostnad?

Har ni alla köpt era bilar på samma ställe och i.s.f. var? Anser ni denna handlare seriös? Problem med reklamationer?

Ja det var lite som jag undrar. Hoppas att ni kan räta ut en del av frågetecknen.:wub:

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Vad jag vet är alla bilarna köpta på olika ställe.Jag personligen köpte min själv via handlare utanför Dusseldorf. Inga extra avgifter tillkommer om bilen har varit registrerad minst 6mån i Tyskland och har gått 600mil. I och med detta är momsen betald i Tyskland och behöver inte betalas i Sverige Båda dessa saker måste vara uppfyllda.Det enda som tillkommer är registreringsbesiktning och kontrollbesiktning.
//Lars

Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Eftersom ekonomin inte är så bra. Så får vi nog fortsätta drömma om en Argos.
Har hittat en Eura Mobile A 770 HB. Som ligger mer i vår prisklass ca 300 000 kr i Tyskland. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Fam Pettsson/Malin

F

F.d. 3314

Guest

Vi har en sån och vi bara älskar den. Köpte den från privat säljare i Tyskland i våras. Inga problem alls att få hem den. Han fixade nya plåtar i tyskland och sen körde vi bara hem och gjorde en registreringsbesiktning och kontrollbesiktning på samma gång. Sen var det bara att ställa på den och tuta och köra när de nya svenska plåtarna kommit. Vi köpte en -03 för ca 380.000. Det bästa köp vi någonsin gjort.

Lycka till...

Marie

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024

Tycker denna tråd är otroligt intressant eftersom vi har planer på att själv importera en HB. Har tittat mycket på den som många av er har tagit hem, Burstner Argos 747.
Efter att ha kollat mycket på Mobile.de har jag upptäckt att de flesta av de bilar som finns där har luftburen värme och det tilltalar inte mig. Hur är det med de Argos som ni har tagit hem? Har de vattenburet eller hur ligger det till?
Om inte, hur funkar det med luftvärme? Har fått intrycket av att det inte är så jättebra vid kall väderlek då man inte får ut värmen utmed ytterväggarna. Kanske detta inte är något problem, tacksam för svar och tips.

MVH

Göran o Bitte
Jönköping

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Göran o Bitte!

I Argos fr.o.m. 2007 är det standard med Alde vattenburen värme. Hur det är med 747-2 före 2007 vågar jag inte svara på.

Vi hade tidigare en Dethleffs med luftburen värme, och använde den på vintern, kallast var det - 35 grader. Fanns ingen elpatron på den. Det var inga problem med att hålla värmen med gasol, det var väldigt varmt o gott inne, men det gick åt MYCKET gasol vill jag lova...
Värmen var också delvis ojämn inne i bilen vid sträng kyla.
Problemet var att det frös i avloppsrören under bilen trots att jag hade skruvat upp vattenlåsen. Det fanns krökar på avloppsrören före vattenlåset.
Vi löste det genom att tappa i lite spolarvätska varje kväll i köket o badrummet.

Så det är alltså inte omöjligt att vintercampa med luftburen gasolvärme, men man får tänka på att se till att inga vattenrör kan frysa samt att man får räkna med ojämnare värme i bilen.

Vår nya bil med vattenburen värme är ju mer anpassad för vinterbruk. När vi för tre år sedan skaffade husbil var vi osäkra på om vi skulle använda den på vintern. Nu är vi helt säkra på att vi använder husbilen även vintertid, därför har vi satsat på en bil med gott om plats inne (man tillbringar ju mycket mer tid inomhus på vintern) samt med vattenburen värme.

/Annette

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Argos före 07 blir ju som min en A747-2
Har luftburenvärme tankarna är frostskyddade i dubbelgolvet, det går varmluftslangar runt tankarna + att det blåser ner varmluft i dubbelgolvet = "golvvärme" och frostfritt för grå/färskvatten

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Eller som min som är en A747-2 -03 med Alde vattenvärme.Värmeslingor runt i hela bilen och i dubbelgolvet.Mycket jämn och bra värme.
//Lars

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Jag köpte den utanför Dusseldorf hos http://www.schnieder-datteln.de/
Bilen fann jag på mobile.de och när vi var i Tyskland på resa åkte vi dit och tittade.Sen blev det så att vi köpte den någon månad senare.Den tidigare ägaren var bilskollärare i Dusseldorf och hade maxutrustat bilen med det mesta.
//Lars

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024

Varit på mässan idag. Nu har vi nog fått ner antalet intressanta bilar till 4, Burstner Argos 747, Burstner Aviano 728, Carthago Chic I51 boggie och Concorde Credo Integrerad.
När det gäller Argos har ju en hel del redan nämnts här men för de andra kärrorna tar jag tacksamt emot kommentarer om det är någon som har erfarenheter av dessa.
Vår tanke är att importera en av de här bilarna från Tyskland någon gång i framtiden, när vet vi inte just nu.
Tips om handlare där som ni vet är seriösa tas också tacksamt emot.

Ha det gött alla husbilvänner.

Toppen