• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
När jag installerade ett nytt bodelsbatteri av typ LiFePO4 fick min lt313-panel spel, den visar på förbrukning 15Ah trots att ingen förbrukning är på. VictronConnect visar heller inte på nån förbrukning. Rädslan gjorde att jag bytte tillbaka till mitt AGM-batteri men felet i lt313-panelen återstår, visar alltså på maximal förbrukning. Nån som har varit med om nåt liknande? Hur har ni löst det i så fall?
Adria -09 EBL 226 b samt kontrollpanelen LT 313 Alt313.jpg
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Den enda tråden jag har hittat i frågan hittar jag på ett franskt forum, som belyser problemet men inte någon lösning. Kan berätta att TV-n la av i samma veva som displayen fick spel. Allt annat fungerar som vanligt. TV-n var inkopplad på 12v. Länk till den franska sidan, där jag även lånat bilden på panelen.
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Hej
Har du provat en norsk reset ?
Ta försiktigt ut panelen och ta av kontaktdonen på baksidan. Vänta en kvart och tryck tillbaka kontakterna.
Kan vara värt ett försök
Mvh Per
Tack för tipset.
Jag var också inne på samma linje, hade lös panelen och fick loss 2 kontaktstycken, men 2st. satt som attan så jag tordes inte vålda med risk att förstöra något. Ska nog göra ett nytt försök.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
När jag installerade ett nytt bodelsbatteri av typ LiFePO4 fick min lt313-panel spel, den visar på förbrukning 15Ah trots att ingen förbrukning är på. VictronConnect visar heller inte på nån förbrukning. Rädslan gjorde att jag bytte tillbaka till mitt AGM-batteri men felet i lt313-panelen återstår, visar alltså på maximal förbrukning. Nån som har varit med om nåt liknande? Hur har ni löst det i så fall?
Adria -09 EBL 226 b samt kontrollpanelen LT 313 AVisa bilaga 228386
Skumt så det förslår. Jag har "samma bil" Coral 670 -09 & samma panel & samma EBL.
Allt funkar hos mig. Förutom då jag ska kolla motorbatteriet. Det funkar en stund efter körning, men sedan blir det nada/rött/inget laddat batteri.
Men för din del kan det Victron som spökar. Jag har Votronics laddbooster & Victron solcellsregulator. Vet inte om just det har betydelse?
Har inte kopplat kabel mellan sollcellsregulatorn & EBL. Det skulle störa visningen & den laddare som finns i EBL - TROR jag anledningen var...
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Men för din del kan det Victron som spökar. Jag har Votronics laddbooster & Victron solcellsregulator. Vet inte om just det har betydelse?
Har inte kopplat kabel mellan sollcellsregulatorn & EBL. Det skulle störa visningen & den laddare som finns i EBL - TROR jag anledningen var...
Rättning på på solcellsregulator:
Men för din del kan det Victron som spökar. Jag har Votronics laddbooster & VOTRONIC solcellsregulator. Vet inte om just det har betydelse?
Har inte kopplat kabel mellan sollcellsregulatorn & EBL. Det skulle störa visningen & den laddare som finns i EBL - TROR jag anledningen var...
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Rättning på på solcellsregulator:
Men för din del kan det Victron som spökar. Jag har Votronics laddbooster & VOTRONIC solcellsregulator. Vet inte om just det har betydelse?
Har inte kopplat kabel mellan sollcellsregulatorn & EBL. Det skulle störa visningen & den laddare som finns i EBL - TROR jag anledningen var...
Nej, jag tror inte det. Jag hade IVT-s solcellsregulator när felet uppstod, den var kopplad till EBL-n. Fick då rådet av återförsäljaren att byta till Victron och koppla direkt mot batteriet, men felet i panelen vill ändå inte försvinna. Jag kan se via bluetooth att allt fungerar normalt. Bara så irriterad att panelen visar så fel. Väldigt tacksam för synpunkter i alla fall, till slut löser man väl det. Enklast vore att prova med en frisk panel så att man kan utesluta felet i panelen och söka fel i EBL-n. Ska nog försöka med en Norsk reset nu till helgen som Per P tipsade om.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Nej, jag tror inte det. Jag hade IVT-s solcellsregulator när felet uppstod, den var kopplad till EBL-n. Fick då rådet av återförsäljaren att byta till Victron och koppla direkt mot batteriet, men felet i panelen vill ändå inte försvinna. Jag kan se via bluetooth att allt fungerar normalt. Bara så irriterad att panelen visar så fel. Väldigt tacksam för synpunkter i alla fall, till slut löser man väl det. Enklast vore att prova med en frisk panel så att man kan utesluta felet i panelen och söka fel i EBL-n. Ska nog försöka med en Norsk reset nu till helgen som Per P tipsade om.
Japp kommer åxå ihåg att jag kopplade direkt mot motorbatteriet. Så vi har typ samma koppling även där...
Skumt "fel"...
 
Toppen