• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lifepo4 - byta en cell eller hela banken?

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Nu har jag pillat med mina Lifpo4 celler, kopta 2016 och nyttjade varje dag sedan dess, jag har en cell som svullnat och efter dagens balansering av varje cell sa ar det den om tappar spanningen snabbast. jag gar ner till 50% pa banken innan laddning, sedan Laddar solpaneler eller laddare.

Vad anser ni?

Ska jag kora paketet tills de samtliga dor, eller ska man byta den cellen som inte riktigt ar med langre?
jag har 4X300A.

Tack for kloka rad och tipps

//Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det bruker å være forsvarlig å bytte en LFP celle. Den vanligste årsak til at en celle gir opp er dendritter eller en feil fra produksjonen. Men jeg har ingen personlige erfaringer med noe av det.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Tack.

Jag kor BMS:N pa...
3.60V bypass
3.65V stoppar laddning
60C temp sa stoppar laddning, Jag har matt pa cellen, men det ar nar bypass kretsen nar denna temp som laddning stoppar, det ar inte aktuell cell temp.

Och den aktuella cellen nar inte den spanningen nar solcellerna laddar, istallet gar de andra tre cellerna till 3.60v och bypass tempen stoppar laddningen.

Jag misstanker att cellen svallde nar den laddade ur och blev staende urladdad i minusgrader. den har vart svullen ett bra tag, men forst nu borjar jag tappa spanningen i den. Jag har ocksa overvagt att bara byta denna cell. da de andra verkar vara ok.

//Freddy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok,
har du satt något laddstopp på lågtemp?

har du satt något urladdningsstopp?
och isåfall när stoppar du urladdning?

Att de står urladdade i minusgrader ska mej veterligen inte skada cellerna, men laddar du ur för djupt är skadan skedd, kraftig överladdning kan också få en cell att svälla.

Kolla så verkligen ALL förbrukning ur batteriet går via dina reläer.
 
Toppen