• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Lifepo4 batteri uppgradering

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.494
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Redan 2015 installerade jag mitt första lithium batteri på 200A, då fanns det nästan ingen kunskap om lithium här på forumet.... Så ungf 2 år senare så var batterit dåligt, jag köpte då ett nytt lithium och nu fanns det mer kunskap så detta batteri fick en bms, vilket mitt första aldrig fick.
Men med tiden insåg jag att jag behöver mer ström, så jag köpte 4st 320A celler så jag skulle ha över 500A.... Men det visade sig att detta köp var en riktig mina... Då jag fick riktigt dåliga celler... Vid test gav den bästa 175A och den sämsta 150A....
Efter att jag fått tillbaks mina pengar och fick även behålla cellerna så kopplade jag ihopa mina 200A i parallell med dessa som jag kallade för 150A. Och detta har fungerat ua i snart två år...

Och under dessa två år så köpte jag en induktionsplatta och förra sommaren även en ny tvättmaskin....

Sen tidigare har jag installerat en VV beredare som går på 12/230v och för två år sedan fick husbilen en större kompressor kyl/frys..... Så jag inser att jag förbrukar en del el...

Vintern som gick var jag som vanligt i Grekland.... Denna vinter var varm och mycket sol så mina paneler laddade allt vad jag behövde....
Bara 2 ggr blev jag tvungen att ladda med den lilla bärbara generatorn.
Men inser att skall man leva som jag gör så behövs det taket fullt med solpaneler och även ha så stort batteri som jag får plats med....

Så idag fick jag 8 lifepo4 cells på 340A, som jag nu skall bygga ihop till ett batteri på 680A...

Priserna just nu är låga på lithium celler och de kommer säkert att sjunka mer....

Alla celler ligger mellan 3.304-3.306v och den interna resistance är 0.16ohm på alla 8 celler, så dessa är grande A som det stod på Ali Express...

Innan de blir slutligt installerat skall jag ladda dem fullt och även göra en kapacitet test..

IMG_20240718_084315.jpg

IMG_20240718_083245.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.494
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.494
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kollade precis QR koderna med voltmätaren.... Och det pep vid varje test.. Så QR koden är iallafall i metall...

Kollar jag på vilken information man skall ha av QR koden så tycker jag att det fattas text på koden...

För övrigt så är alla utom en cell i perfekt form man får inte in ett papper i mellan dem... Den som buktar, buktar ca 1-2mm...
Att de är nya tror jag än så länge eftersom jag mäter varje cells internal resistance till max 0.16ohm...


IMG_20240718_214915.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.494
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Väger en av dina nya celler över 6kg/st.?
Är det dessa du köpt?
Gotion 340Ah LiFePO4 Lithium Battery Cell
Godmorgon Peter....

Jag provade väga dem på den enda vågen jag hittar i hb.... Tyvärr klarade den max 5kg.... Och den visade... Err.. :(

IMG_20240719_084422.jpg

Jag har också en digital fiskevåg liggande någonstans här i hb men om jag hittar den så kanske den visar förmycket.... Det är ju en fiskevåg :twitcy:
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.855
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har haft mer "tur" med Alibaba än AliExpress.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Godmorgon Peter....

Jag provade väga dem på den enda vågen jag hittar i hb.... Tyvärr klarade den max 5kg.... Och den visade... Err.. :(

Visa bilaga 234983

Jag har också en digital fiskevåg liggande någonstans här i hb men om jag hittar den så kanske den visar förmycket.... Det är ju en fiskevåg :twitcy:
Töm batteriet så kanske vågen klarar av vikten.
 
Toppen