Hej på er
Jag har gjort en vide om mina erfarenheter av att sätta in ett lithiumbatteri i husbilen. Mycket man skall tänka på men jag tror man "överanalyserar" ibland.. Hur som helst så har jag gjort några resor och tycker definitivt att det är något man skall fundera på om man upplever batteribanken som lite liten. Här är en video om mina erfarenheter.
//Stewe
Det är ingen raketvetenskap som jag sagt många ggr tidigare. Själv kör jag på gelinställning när det gäller laddare eftersom jag inte har LiFePo4 inställning och det funkar bra, jag vill ändå inte ladda upp batteriet till mer än 14,4 volt men det hade ju BMS hur som helst styrt. samma som att jag vill att den inte ska gå under 11 volt, detta för att spara batteriet och eftersom batteriet i sig själv är så effektivt behövs ju inte de sista amperen. Sedan så tycker jag att man ska räkna wattimmar istället för amptimmar men amptimmar är ju så gammalt och invant. Att ditt batteri har ca 10% överkapacitet är inget konstigt de första cyklerna, det kommer kommer att dala inom 30 cykler till normalnivå enligt min erfarenhet.
När det gäller fläkten på din laddare så har jag för mig att den är temperaturberoende så att om du sätter den i "Silent mode" så kommer den inte att ladda med de 100 Amp den laddade i början utan snarare med 30-40 för att den inte ska bli överhettad men visst är det häftigt att kunna ladda så fort
förslagsvis så får den gå i silent under natten.
Vi har själv 600+ Ah och vi ska kunna klara minst 10 dygn utan sol om jag räknat rätt, i verkligheten så betyder det för oss att vi inte behöver koppla in oss på landström överhuvudtaget när vi är ute på äventyr.
Tack för en trevlig och informativ video som jag hoppas att många tveksamma kommer att ha nytta av.
Edit: Sedan så måste man ju förstå att en cykel är från 0-100% så om batteriet laddas fullt när det är på 80% så är de 1/5 cykel så om du laddar fult varje gång efter 80% så kan du göra det 5 ggr innan det blir en cykel men det håller BMS också koll på. I princip så håller batteriet en livstid om du räknar så men tyvärr så har kemin i batteriet också något att säga till om så 12-15 år är väl livstiden i verkligheten men det är ju ganska länge det också. Har du sedan kanske bara behov av 100 Ah (Ditt batteri 200 Ah) så kan du väl plussa på minst 5 år