• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Leveranstid?

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Hur lång lev.tid är det normalt på en husbil från den dag man beställer från firman på ett ungefär?, hur har det varit för er andra?

Vi la en order på vår bil den 20 september och fick veta att bilen kommer först i Januari, surt sa räven.

Hur kan man påskynda processen?

Tips?

Tack på förhand!

F

F.d. 55287

Guest
Sv: Leveranstid?

Hej Bredbandsbandit.

Jaa du, inte är det lätt att försöka få sin bil så fort som möjligt.
Vi fick besked när vi beställde våran i september att den skulle komma i november i år, men nu är det sagt att den kommer i jan-10.
Det är tredje bilen vi köper ny och det var likadant vid de båda förra gångerna, men då drog det ut på tiden till mars fast det var sagt januari.
Så vi blir inte förvånade om det blir så nu oxå.

Vi har inte lyckats påskynda leveransen då det är fabriken i Tyskland som styr det hela och de levererar inte förrän de fått ihop de flesta av beställningarna efter alla mässor som varit tex i Sverige och Finland.

Vad blev det för fin bil nu?
För oss blev det en Box star Street 600.

Ha dé o lycka till med nya bilen.

Leena o Kaj;)

Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

På den frågan tror inte jag att du kan få ett entydigt svar eftersom det är så många faktorer som spelar in. Utgår då från att det för din del är nyproduktion som gäller och då påverkas leverenstiden först och främst av produktionsplanen på fabriken som i sin tur styrs av efterfrågan på olika modeller.
Jag tror att flertalet fabriker tillverkar en modellserie åt gången. Har du då otur vid beställningstillfället så kan just den modell som du valt redan vara tillverkad och på väg ut till de kunder som gjort en beställning tidigare. Beroende på efterfrågan kan du då få vänta tills det finns inne just det antal beställningar som medför att modellen på nytt läggs in i produktioneplanen.
Din väntetid tycker jag är kort mot denna bakgrund.
V-backen :wink:

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Jeg skal skrive kontrakt til uka på akkurat slik bil du venter på - Dethleffs Esprit I 7850 :D.

Min forhandler i Norge sier at Dethleffs produserer Esprit'er først når det foreligger ordre på minst 4 av samme modell, men også at det skal ta maksimum 3 måneder fra bestilling til bilen er ferdig.

Etterpå skal den jo transporteres til Norge/Sverige og klargjøres hos forhandler, så min forhandler sa at det går maksimum 4 måneder fra bestilling til overlevering til kunden.

Så når jeg bestiller 10. november vil jeg få husbilen senest 10. mars. Men forhåpentligvis mye tidligere :).

Så nå Bredbandsbandit, nå kan vi bare glede oss mens vi venter :D !

mvh magne

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Vi beställde i sep -07 Fick bilen i April -08
För info. Allså det går inte fort. Men trevligt när den kommer.
Hälsningar
Fam Skoogis

F

F.d. 10627

Guest

okay, inget att göra åt, man kan ju alltid hoppas att Dethleffs har bättre kvalitetskontroll denna gång för på förra bilen hittade vid pinsamt många slarvfel.

F

F.d. 12848

Guest

Jag har väntat sedan mässan bilen är klar men saknar coc intyg det är 2010 model

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Att få en ny bil levererad tidigt som nu (sent på året) ser jag inte som positivt. Så klart känns det inte bra om man ska ut o åka sent på hösten med den. Förmodligen chassie 2009

Får man den levererad i vår mars, april då har man med största sannolikhet fått ett chassie av modell 2010. Förmodligen en mer uppdaterad bildel.

Vi fick vår bil levererad i maj -09 och till vår glädje var den ändrad till extrabädd mellan långbäddarna vilket var helt perfekt för oss. Även lite andra smådetaljer var ändrade till det possitiva.

Sen om -09 eller -10 chassie på en bilmodell 2010 har någon betydelse därom tvista.

Toppen