• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Leveranstid reservdelar

krave1

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
261
Medlemskap
2025
Jag har vid två tillfällen drabbats av mycket långa leveranstider av reservdelar till bodelen, vilket inneburit att det tagit väldigt lång tid att få garantireparationer genomförda. I mina två fall har det rört sig om leveranstider om 3 månader och mera. I det första fallet gick bilen ej att använda och andra fallet har inneburit begränsningar i användandet.

I mitt tycke hanterar branschen dessa frågor med nonchalans och tycker tydligen att det är helt OK att våra dyra investeringar blir stående. Ingen skulle acceptera sådan reservdelshantering för en vanlig personbil.

Vet att denna fråga har diskuterats vid flera tillfällen i den tyska fackpressen men inget tycks hända.

Finns det fler än jag som drabbats av denna problematik?

I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Leveranstid reservdelar

:mad: Tyvärr så är det så att reservdelar till Tyska/Ital,Franska husbilar tar det allt mellan 4-8 veckor. Detta beror mycket på som jag förstått. Lagren på reservdelar skall finnas i resp.land där husbilen är byggd.Detta är ett led för handlarna i Skandinavien att hålla sina lagerkostnaderna nere. Men är det "interiöra" reservdelar, så kan dom anskaffas mycket snabbare, detta på grund av att många fabriker använder samma lev. till att inreda sina husbilar. När det gäller USA/CAN byggda fritidsfordon, då går det mycket snabbare, detta på grund av ett mycket större antal fordon, så kan fabrikslagren hållas mycket större.
I-L/S.G
Ps. Tror även att dom europeiska byggarna favoriserar det egna landets handlare först. Jag kan ha fel :rolleyes:

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Leveranstid reservdelar

För egen del misstänker jag att det helt enkelt saknas ett reservdellager hos tillverkaren man har nog fullt upp med att lagra alla specialverktyg till mångfalden av modeller.

Tror faktiskt att man plockar fram verktyg och liknande för att nytillverka när en del efterfrågas. (För modeller som fortfarande är i produktion borde det däremot gå på i stort en vecka att få en reservdel.)

Har själv fått vänta c:a 3 månader vid två tillfällen för att få delar. Lyckligtvis påverkade väntetiden ej brukandet av bilen.

Men nog anser jag att man borde få stilleståndersättning eller liknande om bilen ej är i brukbart skick under garantitiden. (Om man är M-medlem kanske man kan rådfråga deras jurister?)

Toppen