• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Leveransproblem NY husbil

Battling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2024
Hej
Fråga till er som beställt NY husbil under 2021 (Mässan) och ännu inte fått den levererad.
Beställt 2021-09-10 - Adria.
Vi har fått leveransen framflyttad vid 3 tillfällen, skulle få leveransen "början augusti -22".
Inget nytt besked, ringer åf igår 5/9! får besked: efter NYÅR-23 = ytterligare 5 månader försening.
Det står 37 st NYA Adria, av 2023 årsmodell ute hos åf, vår 2022:a har man inte "haft tid med"...

Hur har det gått för er?
Gärna märke, bestdatum, ev levdatum, orsaker till försening.
Även NI som fått er bil levererad (Inköpsdatum sep-22 och framåt)
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Ganska samma lika, Adria. Best aug -21. Det var då en redan beställd bil av åf och skulle gå snabbt. Märkligt nog lyckades de leverera en likadan modell till en bilskola på utsatt datum vilken säljaren råkade erkänna var beställd senare, vår har nu senaste besked nyår. Antar att de bara skjuter fram 3 månader i stöten. Officiell förklaring är att Adria inte får bilar från Fiat.
 

Battling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2024
Ganska samma lika, Adria. Best aug -21. Det var då en redan beställd bil av åf och skulle gå snabbt. Märkligt nog lyckades de leverera en likadan modell till en bilskola på utsatt datum vilken säljaren råkade erkänna var beställd senare, vår har nu senaste besked nyår. Antar att de bara skjuter fram 3 månader i stöten. Officiell förklaring är att Adria inte får bilar från Fiat.
Märkligt att det står 16 st Adria-22 ute hos handlare som INTE är kundbeställda (bytbil.com).
Siffran för NYA 2023 är 18 st byggda på Fiat.
Orderboken hos Adria?
Hur kan Fiat leverera till 2023, får inte in det i mitt huvud, skulle bara säga att det är ett svepskäl, Adria Sverige verkar ju inte bry sig!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Märkligt att det står 16 st Adria-22 ute hos handlare som INTE är kundbeställda (bytbil.com).
Siffran för NYA 2023 är 18 st byggda på Fiat.
Orderboken hos Adria?
Hur kan Fiat leverera till 2023, får inte in det i mitt huvud, skulle bara säga att det är ett svepskäl, Adria Sverige verkar ju inte bry sig!
Eftersom du beställt och skrivit på kontraktet kommer det att kosta om du vill avbeställa,det innebär att sälja ny bilar i lager har högre prioritet,krass ekonomisk verklighet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller, du har ett visst pris i kontraktet från 2021.
Om du kan förmås att backa ur, kan bilen säljas för x hundra tusen mer än det som står på ditt kontrakt, när den nu dyker upp.
(det kanske den har gjort ett större antal gånger, men sålts till högre pris = förtjänst.)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Ja, det är ju upp till var och en. Själv skulle jag aldrig gå in i ett sådant avtal, och jag tror inte det är många affärsområden i världen där en köpare accepterar detta.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Märkligt att det står 16 st Adria-22 ute hos handlare som INTE är kundbeställda (bytbil.com).
Siffran för NYA 2023 är 18 st byggda på Fiat.
Orderboken hos Adria?
Hur kan Fiat leverera till 2023, får inte in det i mitt huvud, skulle bara säga att det är ett svepskäl, Adria Sverige verkar ju inte bry sig!
Kan de vara så att redan beställda bilar hamnande på prioritet 2 och prio 1 var att få ut en del bilar till handlar för att hålla försäljningsvolymerna uppe?

De har sedan levt på hoppet att materialtillgång skulle öka och då kör ifatt eftersläppet.
Vad som hände var att materialtillgången blev inte bättre utan de får nu helt enkelt skjuta fram leveranserna hela tiden.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Varför accepterar ni så osäkra leveranstider utan vite ?
Samma bil är idag ca 15-20% dyrare. Blir en hel del pengar på en dyr husbil, därför väntar jag fortfarande tålmodigt.Började prata med handlaren hösten 2020, skrev på avtalet jan 2021. Skulle vara sista 2022 som kom till Sverige. Första besked var lev nov 2021, sen har det försenats ett antal gånger. Senaste besked var V 32. Men även det är ju passerat, just nu inget nytt datum när den kommer. Är ju inte handlarens fel, fabriken vet inte själva. Var nere i tyskland på semestern o knacka på hos tillverkaren fick titta på ”min” bil som stod utkörd från ”linan” tillsammans med ett 25 tal andra bilar som det saknades delar till. Är främst elektriska komponenter som är problemet , detta var ca 2 månader sen, då sa dom att det som prioriterades var -23 bilar till mässan i dusseldorf sen var det dags för semester. Nu är dom igång igen, hoppas dom hittar min bil på gården och att det kommit lite delar även till min bil. Nån gång kommer den ju, men visst f.. är det segt.
 
Toppen