• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Leveransgenomgång vid köp

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Hej!
Jag undrar om det är någon som har fått ett leveransdokument som man kan pricka av och kanske fylla i egna anteckningar när köper en husbil.
Vilken tid bör avsättas när man hämtar husbilen.
Vad jag tänker på är typ:
Hur fungerar gasolinstallation, huvudkranar, gasolomkopplare, kyl/frys...
Var sitter huvudsäkringarna till bodelsladdaren, t.ex vid startbatteriet i morrummet.
Radion
Serviceboken
Garantier
Bra mått att hålla reda på, höjd(inkl.antenn), bredd med speglar, däcktryck.
(Själv har jag en dymotejp med dessa värden på instrumentbrädan)
Hjulbasen ?(avst. mellan fram och bakhjul) bra att veta om man justera framvagnen, så man slipper åka till fel verkstad med för små grejor.
Värmepannan inkl. tömning
Huvudpanelen

Det här bara en liten del, vad bör man ha med i leveransdokument ni har säkert många ideer därute.
/benndix

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Leveransgenomgång vid köp

Hej benndix!

Kom på följande:
  • vad i bodelen kan dra ström trots att "huvudbrytaren bodel" är i läge från (på min bil kylskåp).
  • hur får man fram reservhjulet/finns det något, lyftpunkter domkraft.
  • service schema, vad när hur och vem.
  • finns halvljusautomatik.
  • var placera extra bodelsbatteri vid sådant behov.
  • var är eventuella kabelkanaler i bodelen dragna (larm, backkamera osv)
  • om något händer ute på vägen/hemma av garantikaraktär vart vänder jag mig för bärgning, vilka verkstäder är ok

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej Benndix,
Nej ingenting av detta har jag upplevt inom husbilsbranschen!

Tanken är bra och behöver seriöst stöd - här finns massor att både kräva och göra som köpare = från köpekontrakt -> garantitidens slut. Det tjänar inte mycket till att komma efter det att "köpekontraktet med eller utan förutsättningar skrivits under".

"Iden" som sådan används vid utlämning/klarering (gemensam besiktning) av personbilar hos t.ex Volvo.

För min egen del vill jag spec peka på vikten av att begriplig instruktionsbok till rätt fordon/årsmodell erhålls och att beställda prylar är hela och medlevererade (utan skavanker).

Utlämning av husbilar till köpare är jungfrulig mark, det kan var och en med facit i hand lätt konstatera, om inte förr så när problem dyker upp.
Husbilsköp och underlag/problem däromkring har diskuterats på annan länk hos husbilsklubben, men är inte mindre aktuellt för det.
/ Hälsn, Bengt

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Vid leverans är det kanske försent men det skadar kanske inte att ta reda på hur mycket den monterde extrautrustningen väger totalt och hur mycket det sedan blir kvar till packning och passagerare

Hälsn EssoJ

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Han som visade vår nya bil.Var mer nyfiken än jag. För han hade aldrig sett en Adriatik förr.
Bosse B

Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest

Hej benndix,

När vi hämtade ut vår bil hade jag en enkel checklista med.

Jag bifogar den så kan du ändra och lägga till så den passar dig.

Sven-Åke

Bilagor

• Husbilsbyte checklista.xls
    16,5 KB · Visningar: 230
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Vi hämtade för oss ny bil hos Forsbergs idag. En carthago som de bytt in, alltså inget märke som Forsbergs själva säljer. Vi fick en utomordentlig genomgång av deras anställde vid namn Hans som verkligen hade läst på vad som gäller för detta fabrikat. Ingen stress här inte. Bara fråga på och undra från vår sida. Det kändes bra!!!

F

F.d. 15874

Guest

När vi köpte våran husbil så avsattes nästan en hel eftermidag hur allt var uppbyggd,sladdar,panna,extra kablat till hgögtalare var solpanelenssäkring satt och hur den var koppplad för jag kan kopla på en till på samma kabel,aircond vilken funktion den hade alla gasolslangar och allt som har med bilens papper att göra,fuktighetsintygetsbetydelse,där är ju några olik färgade fält,så jag tycker nog att jag känner min bil ganska så bra.

hbk891
icon14.gif

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Fick också en perfekt genomgång när vår bil levererades av Caravan Center i Örebro. Allt i lugn och ro - och med möjlighet för oss att ställa vilka frågor som helst och framföra våra funderingar. Fick också provtrycka på displayer för olika funktioner och liknande. Mycket proffsigt!

F

F.d. 18073

Guest

Bytte vår gamla husbil till en nyare begagnad Pilote.
Detta gjorde vi på Provia i Helsingborg. Leveransgenomgången tog c:a 5 min av två servicekillar som verkade minst sagt stressade.
Troligtvis för att de "glömt " städat husbilen invändigt. Upptäkte när vi kom hem hur smutsig den var iöverallt. Förra ägarna hade tydligen stekt mycket, för det fanns fett överallt runt köket. Hittade till och med ett par kalsonger, modell större, i ett skåp. Utrymmet under sängen ska man bara inte tala om.
Utvändigt var den däremot ren och fin.
En liten varning för Provia i Helsingborg således.

Göran o Hild

F

F.d. 6238

Guest

Vi bytte våran gamla bil till en Hymer hos Autohallen i Hol (Ligger alldeles norr om Alingsås).

Trevlig och kunnig personal och kaffet alltid på. Inga problem alls och lugn och stilla. Nästan varje gång jag kör förbi så tittar jag in och hejar och vi blir alltid bemötta på ett trevligt sätt.

Hälsningar från Monica o Kurt.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Problemet är inte det visar berättar utan det som inte sägs. Vill förklara mina punkte från tidigare.
  • vad i bodelen kan dra ström trots att "huvudbrytaren bodel" är i läge från (på min bil kylskåp).
Upptäckte att min bil drog ström trots att huvudbrytaren var "av". Kollade vad som drog ström och fann kylskåpet. Ringde HYMER och de sade att så skulle det vara. I läge batteri drar det ström, ej i läge auto då måste motorn vara igång.
  • hur får man fram reservhjulet/finns det något, lyftpunkter domkraft.
Inte så lätt att förstå hur man får fram reserv som är monterad under bilen. Vissa bilar har inget reservhjul. Upplyser handlaren om detta alla gånger.
  • service schema, vad när hur och vem.
Jag fick svenska handböcker och ett telefonnr till Fordverkstad men fick via Ford hitta serviceschema på nätet.
  • finns halvljusautomatik.
Min Ford hade ingen halljusautomatik (samma för Renault) detta fick jag fixa själv med Fordverkstaden a 300:-.
  • var placera extra bodelsbatteri vid sådant behov.
Var ett andra nbatteri skall placeras vet jag fortfarande inte. Förmodligen under bädden. Fick inget svar på min fråga om detta. Som förmildrande omständighet för uteblivet svar bytte HYMER i Ängelholm personal efter det jag frågat via mail.
  • var är eventuella kabelkanaler i bodelen dragna (larm, backkamera osv)
??????????
  • om något händer ute på vägen/hemma av garantikaraktär vart vänder jag mig för bärgning, vilka verkstäder är ok
Har råkat ut för tomt batteri felindikeringar på instrumentpanelen som ett flpperspel allt blinkade inklusive halvljus när jag laddade. Gick inte att starta efter laddning. Hymer i Tyskland hade missat att isolera en avklippt kabel avsedd för dragkrok och dessutom satt en plastpåse på. När påsen efter en regnig period tog in vatten blev det kortis/krypströmmar och allt gick åt h...te. Beställde en bärgning till Rask o Björk i Billesholm som efter visst problem hittade felet (heder åt dem). När jag villa ha betalt av HYMER för bärgningen hade jag gjort fel som anlitat motormännens väghjälp. Det jag borde gjort var att ringa HYMER i Tyskland och låtit dem ombesörja bärgningen, telnr finns i handboken. Hade varit bra om detta påpekats vid övertagandet. OK jag fick viss kompensation av Marcus på HYMER, han brukar vara bra att ha att göra med.

Det blev visst mycket det här.

Toppen