• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Leverans ?

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025
Hej!

Vi har beställt (21/9 09) en husbil,Kabe 740LB,till den 1/4 och nu är den försenad ca 14 dagar kaske mer,fler har säkert råkat ut för samma sak, har ni fått eller yrkat på någon form av ersättning, det skulle vara interssant att höra hur olika firmor tacklar problemet
MVH Bosse

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Sv: Leverans ?

Här gäller Konsumentköplagen, Vad du kan begära är skadestånd, men tyvärr reglerar inte lagen leveransförseningsvite.
Se även ditt kontrakt som du signerat.

Om konsumentköplagen
I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär av en näringsidkare. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.
Konsumentköplagen gäller:
  • köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,
  • byte av lösa saker,
  • beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.
Näringsidkare och konsument

Begreppen näringsidkare och konsument förekommer inom konsumenträtten. Näringsidkaren "handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten" och kan exempelvis vara en säljare. Du är konsument när du handlar för privat bruk.
Tvingande lag

Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen.

Om jag har beställt en vara och den kommer för sent - vad ska jag göra?

Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:
  • hålla inne betalning,
  • kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan,
  • häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig,
  • få skadestånd.
Lycka till//Lennart

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Tack Lennart, den där lagen läste jag i går men det var inte så jag menade,jag undrade hur firmorna ser på problemet och om dom försöker på något sätt gottgöra lite i allafall fast det inte är nödvändigt, så tolkade jag lagen
Bosse

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Bosse,
jag tror inte att du har så särskilt stor nytta av konsumentköpslagen eftersom alla inblandade parter gör sitt allra bästa för att utlovad leveranstid ska hållas.
Det krävs nog extra tydlighet vid beställningen med en särskild överenskommelse om vad som ska hända om leveransen försenas, alltså någon form av vitesklausuler.

Vi beställde vår KABE i mitten av april 2009. Fick då besked om en leverans under september månad. Nu var inte 2009 ett precis vanligt år. Många företag fick stora problem i den ekonomiska krisen och kunde inte klara produktion och leveranstider. Husbilen kom först i slutet av oktober. Tyvärr var den då behäftat med en hel del brister så den fick transporteras tillbaka till fabriken i Tenhult.

Vi hämtade ut husbilen första veckan i december, men då var den inte helt klar enligt beställningen. Fabriken i Frankrike som tillverkar Sky View hade inte kunnat leverera i tid. Först i början av mars månad blev husbilen helt klar.

Förseningen fick leverantören kompensera oss med ytterligare extrautrustning.
Det finns mycket mer att berätta om denna affär. Detta är den korta versionen.

Vi husbilskonsumenter har nog som enskilda konsumenter inte så mycket att säga till om. Bäst, tror jag, är att gå samman i märkesklubbar och den vägen försöka påverka både tillverkare och leverantörer.
V-backen :wink:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Hej igen!

Det är rätt Köplagen är inte speciellt stark när det gäller förseningar, för vem vill driva ett skadeståndsmål. Då är det bättre att försöka skriva ett avtal där förseningsviten ingår, men vilken leverantör skriver under ett sådant avtal?
Nä det är nog mer en policyfråga från leverantören hur mycket dom ska gottgöra dig. De måste ju också värna om sitt rykte.
//Lennart:mh:

F

F.d. 8036

Guest

Det är mera regel än undantag att det blir förseningar i leveranserna oavsett vilket märke man väljer om man nu inte köper en bil som står i hallen.

En del handlare tar också till lite extra för säkerhets skull. Om dom t.ex. får vecka 12 av fabriken skriver man kanske vecka 16 i kontraktet eller liknande.

Har haft 3 husbilar, den första stod i hallen så det var ju inga problem.
Den andra, en Frankia blev levererad 2 månader för sent. Den sista, Travelmastern, kom en månad innan utlovad leverans.

Har man redan en bil som man ska byta in så är ju inte problemet så stort men måste man ha en bil till ett visst datum ska man nog skriva in detta i kontraktet att t.ex. en lånebil skall ställas till förfogande.

Detta måste ju vara bättre än ekonomisk kompensation, den kan man ju inte köra med.

Man ska ju också komma ihåg att handlaren vill ju naturligtvis inget hellre än att leverera bilen på utsatt tid.

Skipper

Toppen