• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

letar

T

Teddi

Guest
ja letar efter ett gammalt inlägg,,där ja skrev ett brev till åklagarmyndigheten,,ja hittar de inte,,men ja lägger de här,det handlar om inbrott i husbil,,,
läs ock begrunda,,lite diffust,, fick detta för nån timma sedan,,

[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Hej[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Ursäkta dröjsmål med svar. Den situation du beskriver kallas i första hand stöld eller försök till stöld, dvs om man kan visa varför något begått inbrott. Om man inte kan det, dvs inte visa ”Stölduppsåt” så är det i vart fall fråga om hemfridsbrott.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Hemfridsbrott är, om än ett allvarligt brott, inte lika allvarligt som stöld.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]När det gäller straffvärde är det svårt att säga något generellt utan det beror på situationen. Det är inte ovanligt att personer döms till fängelse efter inbrott och inbrottsförsök[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Med vänlig hälsning[/FONT][FONT=Calibri,sans-serif]
Mats Eriksson
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Vice chefsåklagare[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Göteborgs åklagarkammare[/FONT][/FONT]

J

Jimbo

Guest
Sv: letar

Det han menar är man måste kunna styrka uppsåtet.
Dvs i stöld talar man om ett tillägnelseuppsåt.
"att taga vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig detta" Dvs ett tagande och tillägnande.
Gärningen måste innebära "skada", ekonomisk när det talas om stöld.

Brottets objektiva samt subjektiva rekvisit måste vara täckta för att lagföring skall ske.

Stöld går under typen "Effektbrott" dvs effekten (stölden/skadan) måste vara uppnådd för ett fullbordat brott.

Försök till stöld är även straffbart. Rekvisiten gällande det lämnar jag därhän då det är lite krångligare att förklara.

Kan man inte styrka det som åklagaren kallar för "stölduppsåtet" ligger hemfridsbrottet närmast till hands.

Varför det inte blir "grov stöld" när man har inbrott i husbilen?
Detta finns förklarat i förarbeten.
Det krävs att bostaden är permanent (Permanentbostad samt fritidshus). Tält husvagn, hotellrum, båt etc är att klassa som "tillfälliga bostäder".

Ponera att man har sin husbil som permanentbostad. Då tror jag tolkningen skulle bli en annan. Finns inget rättsfall gällande husbil och permanentbostad vad jag kunnat hitta.

Stölden kan även bli grov genom "skadan" dvs värdet på det tillgripna.
Om jag minns rätt går gränsen vid 5 basbelopp.

Mvh/
J

Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: letar

tack jimbo,,kloka ord:p,ja ställde den frågan om bostad eller inte,,ock de har bara betydelse om närvaro i bil,,annars stöld-inbrott,,kul att få det dokumenterat,,
tack ska du ha,,ove,,

Toppen