• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledramp monterad i regskyltfäste

Lhd

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
34593
Medlemskap
2024
Blir det ostadigt med att montera ledramp som är ca 50-60cm i regskyltfäste på en Fiat ducato -19?
Känns som att fronten är ganska mjuk och känns som att ledrampen kommer fladdra och vibrera, men kanske har fel. Är det någon här som kan komma med lite input?

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Hej ! Jag har monterat 3 st 9" ledlampor på nummerskylts fäste och dom vibrerar inte på riktigt dålig väg.
Men man får montera fästet ordentligt oavsett om man skall ha ledramp eller extraljus då fronten är lite svajig.
Jag monterade fästet med 6 st vagnsbult och karosseribrickor (större bricka) för att få mer stabilitet i plasten.
Det gick inte att lägga en hel plåt på baksidan då det är gjutna förstärkningar där. Jag tog också ett 12 mm rostfritt hydraulrör för att göra fästen
i övre delen samt 2 stag i plastgrillen. fungerar mycket bra.
Monterar du en ledramp så tror jag att du måste ett stabiliserings fäste mot grillen också.

Bilagor

• IMG_5924.JPG
    IMG_5924.JPG
    822 KB · Visningar: 80
  • IMG_5925.JPG
    4,3 MB · Visningar: 62

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Har du bytt till Led i strålkastarna först - det finns ju numera Osram och Philips som är lagliga ?
Det blir så klart inte samma, men klart bättre än H7.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har du bytt till Led i strålkastarna först - det finns ju numera Osram och Philips som är lagliga ?
Det blir så klart inte samma, men klart bättre än H7.
Som ovan, men dessa LED "glödlampor" till originalstrålkastarna för bättrar halvljuset med kanske 2-3 hundra %.
Värt att tänka på, bägge lösningarna vore bäst.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Som ovan, men dessa LED "glödlampor" till originalstrålkastarna för bättrar halvljuset med kanske 2-3 hundra %.
Värt att tänka på, bägge lösningarna vore bäst.
Promobil 10/2023 mätte +55% i ljusutbyte på halvljus och +24% på helljus uppmätt i Karlsruher Instituts für Technologie med en fabriksny Ducato strålkastare.

Jag är åtminstone nöjd efter bytet.

Senast ändrad:

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Jag monterade också ledlampor i orginalstrålkastarna , halvljuset blev jag mycket nöjd med man helljuset gav inte så mycket tycker jag.
Efter ett antal älgar som varit så nära att man nästan hör smällen så tycker jag att det känns skönt med lite extra tillskott till helljuset då vi ofta åker på mindre trafikerade vägar i skymning och mörker

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
Jag har en ledramp monterad bakom grillen i rambalken, garranterat vibrationsfri. Plus då att det blir mycket svårare för tjuven.
Har ingen bild och bilen står en timme bort. Var lite pussel och mycket mätning för att få rampen att sitta på rätt ställe. Ljusutbudet blir lika bra som att montera i regskylten.
/Kjell

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har nummerskyltshållare på flera av mina bilar. Sätter man plåten med genomgående bult och stora brickor sitter det som gjutet på Ducaton.

Toppen