• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledlister.., igen

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.980
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har jag förvandlat en mörk sovadelning med dunkla skåp till ett ljust och ombonat sovrum med lättöverskådliga förvaringsutrymme.

Tack vare 2 x 5 meter ledlister från Linders belysning. De regleras av en fjärrkontroll till en trådlös dimmer. Suveränt!

Tack för bra produkter och goda råd Bengt-Åke!

DRL:erna från Bengt-Åke är också på G. Jag har idag fått kompletterande råd angående den fysiska monteringen i fronten av min HBK-kompis Göran, i Göran och Yvonne. Tack Göran..., bilder på DRL-monteringen kommer.

Men så här ljust och fint är nu sovrummet ut i vår LMC Liberty 6600 ti Finish! Notera också ljuset inne i det öppnade överskåpet. Eftersom LMC har helt täta luftspalter monterade jag en 5 meters slinga ovanför skåpen på utsidan och en dito inuti skåpen. De går till samma dimmer.

:-/<rister
 

Bilagor

  • IMGP1547 kopia.jpg
    IMGP1547 kopia.jpg
    3,5 MB · Visningar: 39

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.980
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ledlister.., igen

Ledlisterna är ju självhäftande och klistrade i luftspalten mot taket. Luftspalten är ett par centimeter hög i framkanten av överskåpen, med en lite djupare profil innanför, som döljer dioderna.

Den inre listen sitter klistrad direkt i taket på överskåpen, längst fram bak gångjärnen. Sedan borrade jag små hål i de båda hörnen, inne i skåpen.

Faktiskt ganska enkelt och nästan utan ingrepp, förutom de små hålen inne i hörnskåpen.

Listerna bygger bara nån millimeter på höjden och en knapp centimeter på bredden så det finns många möjligheter att montera dem snyggt. Jag valde Bengt-Åke Linders "led 300", eftersom de ger tillräckligt bra allmänljus när de är fullt uppdimmade.

Dimmern ligger i ett av de främsta skåpen, där det redan fanns en 12V ledning att tjyva på. Båda ledlisterna matas därifrån.

Så nu har jag också en fjärrkontroll. (Fjärren till TV och ljudanläggning har jag aldrig nån chans på! :)) Jag tänder och släcker, samt dimmar upp och ner. Nerdimmat blir belysningen så svag att det är perfekt nattljus om man vill ha det. Full uppdimmat blir det riktigt bra allmänljus.

Den största fördelen är dock belysningen inne i skåpen. Har alltid stått där i dunklet och rotat bland kläderna innan jag hittat vad jag söker. Ofta med en jäkla röra bland plaggen som följd och plagg som fallit ner i sängen. Det är slut på det nu!

:-/<rister
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Ledlister.., igen

Ah, du har en luftspalt, vad praktiskt. Våra skåp sitter dikt mot taket. Funderar på att försöka få tag på en limträskiva av bok att såga ur ljuslister ur, ellr också vanlig MDF och klä med skai. Tänkte också att man skulle kunna fräsa in små ledspottar för att ge ett bättre allmänljus för bäddning, rotande i skåp med mera. Sen tänkte jag att man skulle klippa lister och sätta i överskåpen med en brytare, så dom tänds när man öppnar. Men det kanske är överkurs..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.980
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ledlister.., igen

Det är absolut inte överkurs. Dina idéer är bra, fantasin är god, förmågan verkar vara på topp och kostnaderna är rimliga. Har du bara tid, så sätt igång! :)

:-/<rister
 
Toppen