• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ledlampor 12v eller 10-30v

F

F.d. 25463

Guest
Jag undrar om det är något problem att använda 12v ledlampor i husbilen?
Är de känsliga för överspänning?
Det säljs ju de som klarar 10-30v.
//Pelle

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Ledlampor 12v eller 10-30v

När man står på 230volt så laddar electroblocket 14,4 volt och jag testade 12 volts lampor av en modell och när jag krämade på lite extra så smälte lödtennet vid 15,5 volt .
Men dom klarar 14,4volt och enda fördelen med dom som jag ser det är att dom är lättare att dimmra än 10-30volt .

10-30 volt lyser ju lika starkt på 12 volt som 14,4 volt .

F

F.d. 25291

Guest

Hej.

Vi köpte ett par lampor med 12 v led, klippte bort omvandlaren och kopplade in i bilen.
Båda blev så varma att dom smälte ihop, så vi håller oss bara till lampor som klarar lite högre volt.

lailaouno

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det beror lite vad slingan tål för det finns specifikationer även på dessa.
Vissa tål högre volt även om dom specificeras 12 volt.
Skriver jag mera tolkas detta kanske som reklam och marknadsföring och det skall ju enligt reglerna vara i företagsforumet.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Köpte en slinga och hade funderingar att också klippa bort och montera i bilen..

..men då är det ingen bra lösning?

/M

Jag köpte slingor på Tradera & satte upp invändigt över alla fönster för att skapa "mysljus" & dom fungerar utmärkt. Jag ar också för avsikt att sätta upp en under markisen.

Bennie

Toppen