• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LED på personbilen, snyggt men dyrt....

J

Jarn

Guest
Jag har som vanlig personbil en VW Golf Plus modell -11.
När det nu var dags för den första kontrollbesiktningen så tittade jag extra innan så att alla lampor fungerade som de skulle, förarligt att få anmärkning på en sådan bagatell.

När jag då tittar bak på mina blinkers som är av LED typ visade sig att 1 -4 dioder inte tändes varje gång. Det skiftade dessutom så att ibland funkade det felfritt och ibland lyste inte en och ibland som mest fyra styck som inte lyste. Se bild.

Jag kollade med VW verkstaden om det var ett vanligt fel men de kände inte till det alls.
Jag frågade hur många dioder bilprovningen accepterade som inte fungerade men det visste de inte heller.
Svaret jag fick var att byta ut hela insatsen på båda sidorna till ett pris runt 1.500:- st plus 500:- för bytet. Dvs 3.500:-

Jag som trodde LED skulle hålla länge..... Under mina 45 år som bilägare tror jag inte jag bytt mer än 4 -5 st blinkersglödlampor totalt. Kanske det var bättre förr?
Jag gick hem o googlade om jag kunde köpa billigare på nätet. Då ser jag att det inte alls var ett ovanligt fel. Stod mycket om det och även att VW fabriken gav goodwill ersättning till de bilar där fabriksgarantin gått ut.

Gick tillbaka till verkstaden med mina uppgifter och bad dem kolla upp det eftersom tyskarna fick ersättning.
Fick efter några dagar det positiva beskedet att de ersätter materialet med 100 %. Bilen är dessutom köpt direkt från VW fabriken i Wolfsburg men här särbehandlar man inte direktimporter.

Bilagor

• P1050022.JPG
    P1050022.JPG
    492,8 KB · Visningar: 6

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: LED på personbilen, snyggt men dyrt....

Tacka vet jag riktiga lampor som går att byta
Jag tror det blir mycket bekymmer med led-lampor som inte går att åtgärda utan att byta hela insatsen.
Fick byta övre bromsljus där 1/3 slocknade. Det visade sig att ledningarna i insatsen korrigerat.
Ett annat bekymmer vintertid är när snön yr så smälter inte den undan från bakljusen utan ligger kvar och skymmer ljuset pga liten effekt.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
J

Jarn

Guest

Tack Bengt-Åke, det var ju hyfsade priser, men de sänder inte till Sverige.

Som jag skrev så får jag ju dem gratis härifrån VW i Sverige, så det är ännu bättre.
Misstänker att de behåller de gamla så jag kan nog inte sända dem till dig.

PS Jag har hela farsans hobby bilverkstad med maskiner o verktyg som skall tömmas, det är kanske något du vill ha i stället?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När företag i Tyskland inte vill skicka till Sverige så ber jag mina audivänner i Tyskland köpa grejerna och som dom sedan skickar till mej.
Blir lite dyrare men ändå acceptabelt.

Du kan väl se vad som inte skall användas i verkstaden så kan du väl kontakta mej så kan det säkert bli något av.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det händer ofta att säljare på ebay.de inte skickar till Sverige. Det har dock aldrig hänt att de nekat göra det när jag skickat en fråga om de kan skicka hit och vad frakten i så fall blir. Det verkar som att många i Tyskland slentrianmässigt väljer att enbart skicka inom landet. De är kanske rädda för språkförbistring?

Toppen