• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Led-Lampor

F

F.d. 50334

Guest
Var hittar jag LED-lampor till bilen ? På nätet eller i södra Sverige !

Mvh Ulf Stensson

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Led-Lampor

Under Företaksforumene finner du minst 4 som selger LED-lamper, alle via nettet og lokalt - noen mobilt rundt i landet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag provade många leverantörer innan jag handlade här på HBK. Tror att våra leverantörer här på HBK är duktigare på att plocka ut lampor med rätt färgtemperaturer och spridningsvinlar för användning i husbilar.

Jag har provat lampor från bl a Claes Ohlsson, Kjell o Co, Jula, Biltema och Harald Nyborg. Köpte sedan alla lampor och ledstripes av Bengt-Åke Linder här på HBK, Linders Belysning - LED-lampor. Det var stor skillnad!

:-/<rister

F

F.d. 58573

Guest

Och jag har köpt några LED-lampor som finns i KAMA-katalogen (nr E0-56H) från en husvagnsfirma som hade ett par st i lager och exakt likadana lampor från Bengt-Åke Linder. Den enda skillnaden var att Linders lampor var billigare, ssk eftersom jag köpte lite andra lampor samtidigt och därför slapp fraktkostnaden.
Aningen kallare ljus än mina gamla halogenlampor, trots beteckningen "varmvit", men fullt acceptabelt. Mkt nöjd!

aake

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup

Hej

Biltema har ett utmärkt sortiment av 12volts LED lampor i deras båtsortiment
du kan även köpa LED lampor i set 4stför 198:- på jula avsedda för 220 volt med trafo,
skippa trafon och koppla till 12 volt fungerar alldeles utmärkt.
Lars

F

F.d. 24784

Guest

Här finns ett enormt sortiment av LED ljuskällor.
Jag har beställt dessa att byta i mina spots: G4 1.2W 65~76lm 3000~3500K 5x5050 SMD LED White Light Lamp (12V) - Worldwide Free Shipping - DX
eller G4 1.8W 3500K 126-Lumen 9-5050 SMD LED Warm White Light Car Lamps (DC 12V) - Worldwide Free Shipping - DX
DX, Deale Extreame har allt man kan drömma om, och sänder fraktfritt. Köp i små poster (150 - 200 SEK) så slipper ni tullen.
Men det kan ta tid innan det kommer., ibland månader. Förmodligen ligger paketet eller brevet hos Tullen för kontroll. de kan ju ro att det är förbjudna piller.

Sök på LED på hemsidan så har ni att göra några timmar.
Givevis vet man inte exakt vad man får, men det är låga priser och man kan experimentera.
Ljusfärgen på ljuskällor mäts i grader Kelvin (SI enhet K), 0 grader K är den absoluta nollpunkten. dvs -273 grader C. således har vi idag inomhus 273 + 23 = 296 K inomhus.
5300 K är dagsljusets temperatur.
LED med över 4000 K är ofta för "kalla" i färgen
2500 - 3500 K är varma och liknar glödljus. Obs liknar.
Men spektrat från en LED kommer ändå aldrig i närheten av glödljus.
Att sänka strömförbrukningen till 10 - 20 procent av glödljusets är dock inte fel.

Jag skall berätta när jag får de G4 ljuskällorna ovan.

de
Roy
de
Roy

F

F.d. 24784

Guest

Hur gör man för att lägga in en avatar?
kanske man msåte vara medlem???

De
Roy

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Varför krångla med import av lampor när det inte är en större investering än nån tusenlapp för hela bilen och man kan köpa allt av Bengt Åke till nästan samma pris och kan byta eller returnera något om det blir fel. Är man i närheten av Falköping så kan man ju också besöka honom och få hjälp med att byta dessa utan extra kostnad. Kan inte bli bättre.

F

F.d. 5080

Guest

Varför krångla med import av lampor när det inte är en större investering än nån tusenlapp för hela bilen och man kan köpa allt av Bengt Åke till nästan samma pris och kan byta eller returnera något om det blir fel. Är man i närheten av Falköping så kan man ju också besöka honom och få hjälp med att byta dessa utan extra kostnad. Kan inte bli bättre.

Dessutom bjuder han på kaffe o trevligt sällskap:)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Japp. Mailar man honom före är risken stor att man dessutom köper rätt lampor från början. Det är en jäkla djungel där ute! Jag lade massor av pengar på mindre lyckade lampor innan jag kontaktade Bengt-Åke och allt blev rätt.

:-/<rister

Toppen