• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Latrin och Polacker

F

F.d. 9591

Guest
Var ute på en körning förra veckan, +30 gav närmare 40 grader i bilen.
Vet ej om det bara var inbillning eller så hade latrinen börjat lukta ammoniak.
Jag tänkte att det var säkrast att tömma den så snart som möjligt.
Jag stannade på en rastplats med latrin strax utan för Sundsvall. Den var av typen rostfri toalett på sidan av vanliga toaletten. Samtidigt som jag stannande kom det 3 polskregistrerade bilar, -ut vällde 15-20 personer som alla behövde på toaletten.
I och med att latrinen var så nära den Polska kön, och med tanke på den oerhörda doft jag skulle utsätta dom för valde jag att koka en kopp kaffe och invänta att dom skulle bli klara. Karlarna i kön var allt för nödiga så dom valde att förätta sina behov i buskarna bakom toaletten, Sen kom dom tillbaks och såg latrinen. För dom föreföll det att vara ett konstigt utformat tvättfat. Dom började tvätta sina händer och skölja av sig med spolslangen. Jag beskådade detta och tänkte att jag borde försöka förklara att det inte var så lämpligt, men värmen och min dåsighet gjorde att jag avstod.
När sen en av kvinnorna tar fram sin tandborste och börjar borsta sina tänder i latrinen, startade jag bilen och åkte därifrån, har ingen aning om vad som följde.

Troligtvis har vi nu 20 polacker med taskiga magar på väg norrut efter E4:an

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Latrin och Polacker

När sen en av kvinnorna tar fram sin tandborste och börjar borsta sina tänder i latrinen, startade jag bilen och åkte därifrån, har ingen aning om vad som följde.

Tack!! för ett gott skratt. Jag kunde nästan se dina bakljus framför mig när jag läste.

Vi får hoppas de klarar sig :D

G

GunDogs

Guest

Liknande sak hände oss på en rastplats söder om Ängelholm. En romsk familj hämtade vatten ur vattenslangen på latrintömningen till matlagningen. Det verkade inte vara första gången men nu är åtminstone slangen borta.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Ja ett gott skratt förlänger ju livet.Men dessvärre är ju vi inte så duktiga heller alla ggr.I Oslo står en svensk medl.iHBK (med 3-sfr.nr)och spolar ur sin toa i den slang vi andra skall använda att fylla dricksvatten med.När jag påpekar olämpligheten i detta blir jag ombedd att uppsöka ett varmare ställe.Norskan är ju helt förstålig eller................

F

F.d. 25023

Guest

Jag blir på något sätt ledsen för att vi blir nästan skadeglada här på personer från andra länder, som kanske inte än känner till latrintömningställe (har ej haft ekonomi till att ha husbil förmodligtvis) och hur man använder det.

Vi kan ju hjälpa till i stället, det finns ju teckenspråk, jag är säker på att alla uppskattar det. Vi har fått många råd av folk i andra länder, lika som i början av vårt husbilsliv, på alla tokigheter vi gjort.

Tänk om de bara skrattat åt oss tokiga nordbor i allt som vi inte känt till i deras länder....

Ha det gott
jyrki

Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag blir på något sätt ledsen för att vi blir nästan skadeglada här på personer från andra länder, som kanske inte än känner till latrintömningställe (har ej haft ekonomi till att ha husbil förmodligtvis) och hur man använder det.

Vi kan ju hjälpa till i stället, det finns ju teckenspråk, jag är säker på att alla uppskattar det. Vi har fått många råd av folk i andra länder, lika som i början av vårt husbilsliv, på alla tokigheter vi gjort.

Tänk om de bara skrattat åt oss tokiga nordbor i allt som vi inte känt till i deras länder....

Ha det gott
jyrki

Jag tror vi ser på detta på olika sätt.

Det komiska i detta sammanhang var den målande berättelsen och den underbara knorren på slutet när aadell packar ihop och försvinner.

Jag tror ingen skrattar åt att det eventuellt finns några polacker som är magsjuka nu eller att de borstade tänderna där vi tömmer toatanken.
De flesta här hoppas jag har passerat den åldern.

Och självklart skall vi hjälpa till om vi känner att vi kan det. I detta fall med 15-20 Polacker kan jag förstå att det skulle vara en utmaning att ta kontakt och göra sig förstådd.

Alla är inte så elaka och skadeglada som man kan tro ;)

Trevlig fortsatt sommar

F

F.d. 29925

Guest

Seder och bruk är tydligen väldigt olika i länder men en gång på sena 50-talet gick vi, dvs, mitt dåvarande fatyg
, genom Suezkanalen och någon av den tillfälliga besättningen (s.k. tjignsagubbar" tog vatten ur toaholken för att avlägsna den uppkomna törsten och svettperlorna i pannan.

Glädjen över hur man kunde få vatten genom att vrida på någon av kranarna på tvättställen blev en belöning i form av ett egyptiskt handarbete.

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Även svenska husbilsägare kan göra fel. Var vid Bengt i Örkelljunga, skulle kasta lite sopor, när jag kom upp vid platsen där man kan fylla på dricksvatten och tömma svart och gråvatten stod där en svenskregad husbil.
Mannnen höll på att fylla på dricksvatten. Där finns en kran avsedd att ta vatten och skölja ren toatanken, denna kran använde mannen. Den hade jag själv använt 10 minuter tidigare, sade till mannen att vattnkranen för dricksvatten fanns på den andra sidan stolpen. Det gick lika bra med denna tyckte han och fortsatte att fylla på vatten.

Med vänlig hälsning.

Publikanen

F

F.d. 15874

Guest

Jag var och tankade husbilen på stationen hemma där jag bor,och in kommer en tysk reggad bil och ställer upp för tankning,och han börjar fylla på men det tar liksom aldrig slut,men när han börjar närma sig hundra liter reagerar han,han hade fyllt diesel i vatten tanken,visst såg det roligt ut med den minen han la upp,jag gjorde färdigt och sen gick jag och frågade om jag kunnde hjälpa han på något sätt,och han blev ju glad för det,jag ringde en verkstad där jag känner ägaren och han kom så dom bogserade bort husbilen till verkstaden så han fick hjälp att suga ut all diesel och sätta dit en ny vatten tank,och få diesel i rätt tank,jag körde dit för att se hur det gick, och tysken skrev med stora röda bokstäver diesel där dieseln ska vara och vatten där vatten ska vara med rött och med stor text.

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021

Ja ett gott skratt förlänger ju livet.Men dessvärre är ju vi inte så duktiga heller alla ggr.I Oslo står en svensk medl.iHBK (med 3-sfr.nr)och spolar ur sin toa i den slang vi andra skall använda att fylla dricksvatten med.När jag påpekar olämpligheten i detta blir jag ombedd att uppsöka ett varmare ställe.Norskan är ju helt förstålig eller................

Lägg ut reg.nr: och medlemsnummer på idioten.

Mvh. Avo

Toppen