Relax
HBK Medlem
Max verklig lastförmåga, hur resonerar vi kring denna när "vi" köper en "ny husbil" och hur viktig resp tillgänglig är denna uppgift för oss som köpare?
Utgår i mitt exempel från en Bürstner Argos 747-2 G årsmod 2012, en bil som fö anses ha en mycket god lastförmåga vilket kanske gäller även många andra husbilar. Exemplet enbart valt därför att jag har tillgång till ett bra och någorlunda begripligt underlag från leverantören i form av detaljerad tekn spec, mm!
Underlag; Bürstners egna tekn data = försäljningsinformation, utgåva dat aug 2011 betr ”basfordonet, Fiat Ducato 2,3 Mjet Maxi med tillåten totalvikt 5 ton och 148hp motor”;
· För detta ”basfordon” anges vikten i körklart skick till 4.300kg = dvs maxlast 700kg!
· Med den större 177hp motorn skulle vikten i körklart skick bli ca 4.335kg = dvs maxlast 665kg
Maxlasten ovan (700kg) skall nu reduceras med de ev extra ”på plock” som görs av repektive kund, förutsätter nu att allt som angivits som std för basbilen i den tekn specen är korrekt och att detta också ingår i den angivna vikten för ”basbilen”.
Det som inte finns upptaget som std i basbilen bör då minska ”basbilens angivna maxlast 700kg och motsv höja bilens vikt 4.300kg i körklart skick, enligt följande (ex);
· 177hp motorn - ca 35kg
· Automatlåda – ca 50kg
· Markis – ca 40kg
· Solceller – ca 15kg
· 120 lit bränsletank – ca 50kg
· Extra gasolflaska – ca 20kg
· Luftkonditionering bodel – 35-40kg
· Sat anläggning – ca 15kg
· Utvänd dusch och blandare – ca 10kg
· Men det finns mycket mer än detta att ”hänga på” …….. !
Många av oss husbilister väljer till eller också har importören redan gjort det, större motor, extra gasolflaska, större bränsletank, markis och solceller (= totalt 160kg i detta fall) vilket leder till att basfordonets ”lastvikt” minskar från 700kg till 540kg(?) … !
Det som redovisas i det svenska bilregistret är nästan undantagslöst basfordonets 700kg och det kan man kanske ha uppfattningar om? Det finns dessutom fler "faktorer" som kan orsaka avvikelser, tillåtna viktsavvikelser med +/- 5% samt om reg gäller enskild bil eller grupp av bilar, etc ... )?
Utgår i mitt exempel från en Bürstner Argos 747-2 G årsmod 2012, en bil som fö anses ha en mycket god lastförmåga vilket kanske gäller även många andra husbilar. Exemplet enbart valt därför att jag har tillgång till ett bra och någorlunda begripligt underlag från leverantören i form av detaljerad tekn spec, mm!
Underlag; Bürstners egna tekn data = försäljningsinformation, utgåva dat aug 2011 betr ”basfordonet, Fiat Ducato 2,3 Mjet Maxi med tillåten totalvikt 5 ton och 148hp motor”;
· För detta ”basfordon” anges vikten i körklart skick till 4.300kg = dvs maxlast 700kg!
· Med den större 177hp motorn skulle vikten i körklart skick bli ca 4.335kg = dvs maxlast 665kg
Maxlasten ovan (700kg) skall nu reduceras med de ev extra ”på plock” som görs av repektive kund, förutsätter nu att allt som angivits som std för basbilen i den tekn specen är korrekt och att detta också ingår i den angivna vikten för ”basbilen”.
Det som inte finns upptaget som std i basbilen bör då minska ”basbilens angivna maxlast 700kg och motsv höja bilens vikt 4.300kg i körklart skick, enligt följande (ex);
· 177hp motorn - ca 35kg
· Automatlåda – ca 50kg
· Markis – ca 40kg
· Solceller – ca 15kg
· 120 lit bränsletank – ca 50kg
· Extra gasolflaska – ca 20kg
· Luftkonditionering bodel – 35-40kg
· Sat anläggning – ca 15kg
· Utvänd dusch och blandare – ca 10kg
· Men det finns mycket mer än detta att ”hänga på” …….. !
Många av oss husbilister väljer till eller också har importören redan gjort det, större motor, extra gasolflaska, större bränsletank, markis och solceller (= totalt 160kg i detta fall) vilket leder till att basfordonets ”lastvikt” minskar från 700kg till 540kg(?) … !
Det som redovisas i det svenska bilregistret är nästan undantagslöst basfordonets 700kg och det kan man kanske ha uppfattningar om? Det finns dessutom fler "faktorer" som kan orsaka avvikelser, tillåtna viktsavvikelser med +/- 5% samt om reg gäller enskild bil eller grupp av bilar, etc ... )?
Senast ändrad: