• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Max verklig lastförmåga, hur resonerar vi kring denna när "vi" köper en "ny husbil" och hur viktig resp tillgänglig är denna uppgift för oss som köpare?

Utgår i mitt exempel från en Bürstner Argos 747-2 G årsmod 2012, en bil som fö anses ha en mycket god lastförmåga vilket kanske gäller även många andra husbilar. Exemplet enbart valt därför att jag har tillgång till ett bra och någorlunda begripligt underlag från leverantören i form av detaljerad tekn spec, mm!

Underlag; Bürstners egna tekn data = försäljningsinformation, utgåva dat aug 2011 betr ”basfordonet, Fiat Ducato 2,3 Mjet Maxi med tillåten totalvikt 5 ton och 148hp motor”;
· För detta ”basfordon” anges vikten i körklart skick till 4.300kg = dvs maxlast 700kg!
· Med den större 177hp motorn skulle vikten i körklart skick bli ca 4.335kg = dvs maxlast 665kg

Maxlasten ovan (700kg) skall nu reduceras med de ev extra ”på plock” som görs av repektive kund, förutsätter nu att allt som angivits som std för basbilen i den tekn specen är korrekt och att detta också ingår i den angivna vikten för ”basbilen”.
Det som inte finns upptaget som std i basbilen bör då minska ”basbilens angivna maxlast 700kg och motsv höja bilens vikt 4.300kg i körklart skick, enligt följande (ex);
· 177hp motorn - ca 35kg
· Automatlåda – ca 50kg
· Markis – ca 40kg
· Solceller – ca 15kg
· 120 lit bränsletank – ca 50kg
· Extra gasolflaska – ca 20kg
· Luftkonditionering bodel – 35-40kg
· Sat anläggning – ca 15kg
· Utvänd dusch och blandare – ca 10kg
· Men det finns mycket mer än detta att ”hänga på” …….. !

Många av oss husbilister väljer till eller också har importören redan gjort det, större motor, extra gasolflaska, större bränsletank, markis och solceller (= totalt 160kg i detta fall) vilket leder till att basfordonets ”lastvikt” minskar från 700kg till 540kg(?) … !

Det som redovisas i det svenska bilregistret är nästan undantagslöst basfordonets 700kg och det kan man kanske ha uppfattningar om? Det finns dessutom fler "faktorer" som kan orsaka avvikelser, tillåtna viktsavvikelser med +/- 5% samt om reg gäller enskild bil eller grupp av bilar, etc ... )?
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Jag kollade "basfordonsvikten" och plussade på själv (då min är import och ny för 2012 och inte finns i bilregistret).
2939kg utgångsvikt för en 3.5t är OK men inte mer.
Jag var otroligt sugen på en Eura, dubbelgolv, ugn mm mm men med 3105kg som utgångsvikt skulle det aldrig fungera. Euran finns/fanns det hur många som av (Profilia 685VB) men efter vad jag läst på Tyska forum så är det ganska känt hur dålig lastvikt den har, tyvärr på en otroligt fin husbil.

Peter :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Undrar hur många kg fukt en husbil som används flitigt och däremellan förvaras utomhus tar upp?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Undrar hur många kg fukt en husbil som används flitigt och däremellan förvaras utomhus tar upp?

Enligt fd. Provia i Helsingborg efter 5 år från ny h-bil ca. 100 kg vilket jag inte tror på, kanske 30-40 kg??
Pilot
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Enligt fd. Provia i Helsingborg efter 5 år från ny h-bil ca. 100 kg vilket jag inte tror på, kanske 30-40 kg??
Pilot

Rimligen stor variation beroende på material och konstruktion, om sandwich eller ej och vilken typ av isoleringsmaterial?
aake
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Hej!

Hyr är det med A747-2, finns det högre totalvikter än nämnda 5t?

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Nej, i varje fall inte enligt Bürstners specifikationer för 2012-årsmodeller och jag tror inte att detta chassie är tänkt för eller ens klarar en högre totalvikt än 5 ton (där är det slut på uppvägningsmarginalerna, finns inte mkt kvar till axlarnas resp maxtryck)!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

En sak jag funderat över när det gäller viktangivelser är hur man i specen för bilen anger hur mycket vatten tanken tar. Då kan det se ut så här:

100/20 liter

Vad betyder det? Ingår 100 eller 20 liter i angiven vikt?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Vi har vägt vår husbil (Argos 747-2, som trådstartaren hänvisar till) två gånger, bägge gångerna fullastad med full vattentank och halvfull gråvattentank. Vid ena tillfället vägde den 4980 kg (inkl. alla i bilen) och andra gången 5060 kg.
Vi har en hel del extrautrustning, parabol, solceller och lite annat småjox.

Siffror på pappret är en sak, vågen i verkligheten en annan...:)

/Ludde
 

Lars Brandström

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Ang. 100/20 liter så är 100 max tillgänglig volym och 20 den som ingår max i tjänstevikt vid förflyttning .
Hälsningar Lars
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Nog läge att bilda en egen "husbilsrepublik" där den totala friheten råder, framförallt över lastkapacitet.
Nuvarande "bananas" visar i alla fall ganska lite intresse problematiken ifråga.:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?

Nog läge att bilda en egen "husbilsrepublik" där den totala friheten råder, framförallt över lastkapacitet.
Nuvarande "bananas" visar i alla fall ganska lite intresse problematiken ifråga.:twitcy:
Lätt att hålla med dig decker men ibland kan det vara enklast "att bara köra ner huvet i sanden" och försöka glömma alla ev problem!
Exemplet Bürstner Argos 747-2 G var inte bara en slump att jag använde som referens för "lastvikt, ibland husbilistens förbannelse?";

¤ Basfordonet, Fiat Ducato 2,3 Mjet Maxi har en tillåten totalvikt på 5 ton
¤ Basfordonet har ett AL-KO lågramschassie med 3 axlar som får belastas med max; axel 1_2.100kg, axel 2_1.500kg och axel3_1.500kg = dvs totalt 5.100kg (dessa axel_uppgifter finns noterade på respektive fordons skylt)!
¤ Basfordonets marginal mellan max axelbelastning 5.100kg respektive totalvikten 5.000kg blir endast 100kg! Det innebär att "marginal för fellastning" är närmast obefintlig - om man verkligen vill/behöver/måste utnyttja bilens hela totalvikt på 5 ton!

På en 2 axlad 4 tons husbil med AL-KO chassie är oftast "marginalen" för fellastning mellan axlarna ca 400kg men där kommer i stället andra problem in som ex totalvikt in i bilden.

Dvs det räcker inte i detta fall med att väga ex bilens totalvikt utan man måste även, genom vägning/erfarenhet se till så att ingen av de enskilda axlarnas maxbelastning överskrids!
 
Toppen