• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lastvikt hur tänker ni

F

F.d. 73249

Guest
hej
vi tittar fortfarande efter vår första husbil, vi har hittat några som vi tyckte var bra tills man ser lastvikten.
typ en hade 180 kg lastvikt en annan 310 kg o däromkring
o detta var vid tidspunktet dom blev reg bes, sen har man ju skruvat på en massa grejor, reservhjul, cykelställ, markis, tv osv
med sån bil kör man ju med övervikt innan man lämnar infarten
typ den med 180 kg, in med mej, frun o katten med hans sandlåda o mat. bara det är över 180 kg ( o vi är inte tjocka)
84 kg jag + 80 kg frun + katten inkl sand o mat 20kg = 184 kg
blir man stoppad är det ju bara att börja tömma bilen till vikten är korrekt + böter
hur skoj är det i typ södra tyskland
skiter folk i det, för tydligen säljs såna bilar ändå
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Föraren räknas in i tjänstevikten 75 kg plus 20 liter vatten o halv tank diesel , men sen tillkommer all påbyggnad typ solceller markis mm
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.228
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Föraren räknas in i tjänstevikten 75 kg plus 20 liter vatten o halv tank diesel , men sen tillkommer all påbyggnad typ solceller markis mm
Ett förtydligande

Enligt transportstyrelsen: Tjänstevikt=
Bilen i driftsfärdigt skick dvs olja, kylvatten, batteri etc samt förare 75kg, reservhjul, fordonets originalverktyg, 90% av färskvatten, 90% av gasol 1 flaska. Gråvatten/toainnehåll ingår ej
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
På vår förra husbil hade vi 760 Kg lastvikt. När jag tog ut den från vinterförvaringen vägde jag den och då hade jag bara 390 Kg kvar av lastvikten.
Det var full tank bränsle men inget vatten eller annat i husbilen. Bilen var importerad från Tyskland och förmodligen kom tjänstevikten därifrån och att man då inte tagit med monterad utrustning, markis som exempel.
Den jag har nu har jag 410 Kg lastvikt på. När jag tog ut den i våras åkte jag förbi vågstationen och passade då på att väga den. Vågen visade då 3040 kg vilket är 50 Kg mindre än den angivna tjänstevikten. Bilen hade full tank, var kompletterad med reservhjul och vi hade två cyklar stående i garaget. Den här bilen har förmodligen markis och en del annan utrustning med i tjänstevikten.
Flera här på forumet skriver att det är viktigt att väga husbilen så att man känner till den verkliga vikten och dom här exemplen visar också detta.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Böter räknas redan från 1% övervikt av totalvikten Så be säljaren att väga den innan köp.
Den här tabellen är jättebra, tackar, tackar, MEN har jag fel när jag tror att tjänstevikten och lastvikten har ingen betydelse när länsman lurar i busken och vill väga dej, då är det bara totalvikten som gäller och inget annat. Om man har en 3,5 tonnare så väger den mer än 3535 kg blir det böter oavsett av vad som ingår i tjänstevikten
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.228
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Den här tabellen är jättebra, tackar, tackar, MEN har jag fel när jag tror att tjänstevikten och lastvikten har ingen betydelse när länsman lurar i busken och vill väga dej, då är det bara totalvikten som gäller och inget annat. Om man har en 3,5 tonnare så väger den mer än 3535 kg blir det böter oavsett av vad som ingår i tjänstevikten
Som du säger lastvikt och tjänstevikt shit samma. Är ju vikten vid det tillfället när du bli stannad som räknas. Allt över totalvikten är överlast
 
F

F.d. 73249

Guest
jag ska höra om säljaren vill köra o väga bilen.
för vi gillar verkligen denna bil
fast det tror jag inte nån husbils försäljare är intr av att göra.
ska kanske höra om det går att väga upp den
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
jag ska höra om säljaren vill köra o väga bilen.
för vi gillar verkligen denna bil
fast det tror jag inte nån husbils försäljare är intr av att göra.
ska kanske höra om det går att väga upp den
När vi köpte vår husbil så frågade jag direkt säljaren om vad bilen väger i verkligheten. Han fixade det och vägde bilen vid ett grustag i närheten. Skickade bild på vad vågen visade.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi köpte nyligen vår 3,5 tonnare. Tjänstevikt 3076 kg. Vägde den direkt på Vägverkets mätstation utanför Helsingborg. Full tank och allt som omfattas av tjänstevikt. Bruttovikt då 3140 kg inkl hustrun. En godkänd vikt.
Har vägt varenda pryl vi har med oss eller som ska med. Det blir lite olika packning vid olika resor. Vid vår första korttur, en knapp vecka i landet, vägde vi 3280 kg vid Vägverkets våg i Gårdsstånga. Inkl full tank och 20 liter vatten, 10 + 5 kg gasol, mm. Lastar vi fullt för långresa, ex 10 veckor i Kroatien med allt vad det innebär, mer kläder, personlig utrustning, mat och proviant, 50 kg elcyklar och 100 kg shopping från Border shop samt för säkerhets skull lägger till schablonen 10 kg extra per löpmeter, väger vi troligen 3600 kg med full tank 90 liter, vilket vi givetvis inte behöver ha. Vi tror oss nästan klara gränsen 3500 kg, i vart fall med tyska polisens "rabatt", dvs rapporteftergift på övervikt upp till 4%, vilket är 140 kg! En jäkla balansakt, men jag gillar 3,5 tons gränsen! :) Är man inte beredd att lägga mitt jobb ska man nog inte köpa en 3,5 tonnare!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
hej
vi tittar fortfarande efter vår första husbil, vi har hittat några som vi tyckte var bra tills man ser lastvikten.
typ en hade 180 kg lastvikt en annan 310 kg o däromkring
o detta var vid tidspunktet dom blev reg bes, sen har man ju skruvat på en massa grejor, reservhjul, cykelställ, markis, tv osv
med sån bil kör man ju med övervikt innan man lämnar infarten
typ den med 180 kg, in med mej, frun o katten med hans sandlåda o mat. bara det är över 180 kg ( o vi är inte tjocka)
84 kg jag + 80 kg frun + katten inkl sand o mat 20kg = 184 kg
blir man stoppad är det ju bara att börja tömma bilen till vikten är korrekt + böter
hur skoj är det i typ södra tyskland
skiter folk i det, för tydligen säljs såna bilar ändå
Lastvikt på pappret stämmer inte alltid, kan vara ännu sämre.

Väg alltid en husbil innan köp!!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

lastvikt hur tänker ni​

Jag tycker det är viktigt att hålla sig till det som dels är lagligt, men viktigare, till det som däck, bromsar, chassi osv klarar av.
Husbilar tänjer på gränserna som det är, alltid fullastade i motsats till de lastbilar de är baseade på, vilka ofta går tomma eller halvlastade.

Personligen slänger jag in vad som helst som fysiskt får plats, inga som helst begränsningar.
Det är en ytterligare form av frihet vi uppskattar.
 
Toppen