• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lastvikt 280 kg :(

F

F.d. 22215

Guest
Funderar på att köpa en bil från 2007 med Pb2-klassning, registrerad 2008 i Sverige. Totalvikt 3500 kg med max lastvikt 280 kg, årsskatt 5642 kr. Lite väl liten lastvikt eller hur? Går det att typa om den så att jag kan få låt oss säga ca 500 kg mer lastvikt (har B-körkort taget före 1996)? Vad kostar en sådan omtypning och hur mycket skulle fordonsskatten bli?
Vet att det finns många trådar om detta men jag har ändå svårt att få en samlad bild om mitt spörsmål, är det någon som "enkelt" kan ge ett svar på detta? Kanske någon som har gjort något liknande nyligen?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt 280 kg :(

Förmodar att den är direktimporterad och då är den vägd med all utrustning när den registreringsbesiktigades. Då stämmer ju lastvikten och det är upp till dig att gissa om det räcker eller inte. Är ni bara 2 pers och inte måste ha med så mycket så fungerar det, är ni familj på 4-5pers och ska ha cyklar och allt annat med er så räcker det inte.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Om den går att typa om eller inte beror helst på märke och model. Kontakta generalagenten så får du veta säkert. Kostnaden kan variera mycket då vissa bilar kräver ombyggnad medan andra klarar sig med ett nytt CoC intyg. Detta vill dock importörerna ha en avgift för. Här är varriansen stor. Vissa tar någon tusenlapp och andra vill ha större summor. I basen ligger kostnaden för registeringsbesiktning och den omedlbart nödvändiga kontrollbesiktningen. Där blir det ett par tusen i startkostnad. Sedan CoC intyg 1-10 tusensamt ombyggnader 0-30 tusen. Så spannet är stort.

F

F.d. 22215

Guest

Tack Bestliner för svaret. Tål att funderas lite till på om det är värt att ens överväga ett köp av denna bil som har en så pass liten lastvikt.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Som den är duger den inte. Tänk på att du kanske skall ha med en person ca 75kg + färskvatten 100kg & spillvatten låt säga 50kg så är du redan uppe i 225kg sedan är det inte mycket kvar. Går den inte att väga upp så får du nog titta efter något annat. Böta för överlast är dyrt + att du måste lasta ur på plats. Det där med lastvikten är ett elände, jag har sett många bilar som har varit av intresse men dom faller i allmänhet på lastvikten.

Bennie

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Stirra er inte blinda på lastvikten stämmer oftast inte. Väg bilen med fulla tankar, vatten, diesel och gasflaskor samt två personer i. Jämför vägd vikt med max lastvikt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Som den är duger den inte. Tänk på att du kanske skall ha med en person ca 75kg + färskvatten 100kg & spillvatten låt säga 50kg så är du redan uppe i 225kg sedan är det inte mycket kvar. Går den inte att väga upp så får du nog titta efter något annat. Böta för överlast är dyrt + att du måste lasta ur på plats. Det där med lastvikten är ett elände, jag har sett många bilar som har varit av intresse men dom faller i allmänhet på lastvikten.

Bennie

Instämmer helt,
Vi tittade på en Frankia innan vår nuvarande husbil.
Allt var perfekt utom lastvikten som var 285kg, vi kontrollvägde.
bilen gick ej heller att väga upp, så den föll bort för oss.
Hur vi än räknade/snålade så rymdes ej vi och vår packning.
Säljaren fick den dock såld till slut för ett kraftigt reducerat pris.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det går kanske att trixa till det! Vad kan du plocka bort så du "får" mer lastvikt?
  • reservhjul + verktyg
  • cykelställ
  • markis
  • trappsteg
  • annat?

F

F.d. 53358

Guest

Jag har en lastvikt på 860 kg. Jag packade in allt som vi ska ha med oss. Permobil 140 kg med lastramp, tält, en cykel. full vattentank, full dieseltank, kläder, mat, Ritva och jycken. Då hade vi 65 kg till godo. Nu har vi monterat en parabolantenn som väger 19,5 kg samt innerskärmar. Nu börjar vi närma oss max.
Mitt råd, köp ingen bil med för liten lastvikt. När vi köpte bilen, var den uppvägd till 3850 kg, men det var inget vi tänkte på då. Men är väldigt glad att det blev denna lastvikt, Då Ritva blev sjuk och vi måste ha med oss en permobil. Livet kan ändra sig väldigt fort. Nu är vi pensionärer och är ute och reser, i stort sett hela sommarhalvåret.
Bilden är från Marias camping, Mellbystrand, Halland.

bild149.jpg

Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Vi har en bil på 3850 kg och är två personer... När vi lastar bilen till längre resa två elcyklar a 23kg och kläder full vatten och dieseltank så har vi maxlast på bakaxel (2000kg) men fram axel har vi över 100kg till godo (1850 kg) enl. vågstation i Helsingborg. Att axeltryck är lätt att överskrida när man har garage..

F

F.d. 53505

Guest

Hej jag vägde upp en burstner delfin 05 för tre år sen. Intyg från burstner kostade 6000kr reg besikning 1100kr vi fick lastvikt på 60kg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hej.
Om det på registreringsinstrumentet finns ett typgodkännandenummer som börjar på E1* är fordonet helbilsgodkänt och får/kan då inte ändras map vikter och mått mm. Bra att veta. Hasse

Tack Hasse! Kollade min Fordonsidentifikation där det står: "Typgodkännandenummer: e1*2007/46*0301*06" vilket gör att vi kanske kan få problem med omregistreringen till husbil. Just nu är den LB registrerad med "Kaross: Skåpbil (BB)" vilket stämmer överens med att förarhytten var avskild från lastdelen med en vägg. Den "vägg" är nu borttagen och då bör den inte heller bli registrerad som (BB), utan något annat(?). "Tjänstevikt, kg: 2410" kommer också att ändras till betydligt mindre pga kommande inredning, mm...
Undrar vad som kommer att hända i slutändan? ...och vad kalaset kommer att kosta!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Tack Hasse! Kollade min Fordonsidentifikation där det står: "Typgodkännandenummer: e1*2007/46*0301*06" vilket gör att vi kanske kan få problem med omregistreringen till husbil. Just nu är den LB registrerad med "Kaross: Skåpbil (BB)" vilket stämmer överens med att förarhytten var avskild från lastdelen med en vägg. Den "vägg" är nu borttagen och då bör den inte heller bli registrerad som (BB), utan något annat(?). "Tjänstevikt, kg: 2410" kommer också att ändras till betydligt mindre pga kommande inredning, mm...
Undrar vad som kommer att hända i slutändan? ...och vad kalaset kommer att kosta!

Ranko

Tror du inte att du kan behålla den som LB? Många husbilar likt min är ju registrerade som LB.

Bennie

Toppen