• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastkännande ventil, hur "lös" ska den vara?

F

F.d. 19529

Guest
Jag var och besiktade bussen, Mercedes Sprinter 308, här om dagen och fick nedslag på lastkännande ventilen som rostat ihop och handbromsen som var för klen, vilket verkar vara någon form av standard på Sprinter.

Efter några omgångar CRC Rostlösare och hammare så går det att röra på ventilen igen men eftersom jag aldrig behövt ge mig på den förut så måste jag fråga: Hur "lös" ska den vara? Ska länkarmen glida lätt eller ska man behöva ta i för att röra på den?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Lastkännande ventil, hur "lös" ska den vara?

Du bör kunna trycka den något med tummen.
Olle.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lastkännande ventil, hur "lös" ska den vara?

Om den satt så hårt att du måste slå loss den betyder det att den är rejält hoprostad, då måste du ta isär den och renovera den, eller byta ut den.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Lastkännande ventil, hur "lös" ska den vara?

Tack för svar, båda!

Den går att röra med tummen nu, men det känns som att det inte kommer att dröja förrän den rostar ihop igen.

På grund av personlig finanskris så får en ny ventil låta vänta på sig ett tag.

Törs man spruta på något kraftigare, typ CRC Bräkleen, och sen smörja efter med WD40/5-56 eller bör man vara försiktig med kraftigare grejer på såna ventiler?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Lastkännande ventil, hur "lös" ska den vara?

Vi har en bunke Sprintrar på mitt jobb .En del av dessa har fått anmärkning på bes som din bil .Det har alltid gått och lirka loss bromsventilen det är inte själva cylindern som rostar ihop utan leden el lederna .Smörj inte gummidetaljer med 5/56 el liknande det är agresivt mot gummi i bromssystem .
Jag såg nu att din bil inte är en Sprinter så det ser kanske inte likadant ut .
Det är bara till och prova läcker det sen så får man gå vidare
 
Senast ändrad:
Toppen