• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lasthållare

F

F.d. 53061

Guest
Sv: Lasthållare

Hej har du dragkrok så finns det ett crossställ. jag har monterat ett sånt
på våran husbil som vi skall ha en honda 125 anf innova på till nästa år.
Markko :cat:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Lasthållare

Hei!

Mitt svar til deg blir litt på siden, men er godt ment :)

Jeg kjøpte engang ett slikt Sawiko stativ.:yes:

Men::confused:
På min 03 Knaus 708G sunliner jeg hadde for noen år siden monterte jeg ett Sawiko bambino stativ for å ha sykler der bak. Jeg har alltid vært svært opptatt av laster og vekt, og oppdaget etter montering ved praktiske test og forsøk med laster på vekt, at 100 kilo så langt bak bakaksel gjør enorme vekt utslag på bakaksel og framaksel.

Enkelt fortalt: jeg la omtrent 100 kilo på stativet bak, avlest akseltrykk bak steg med omtrent 200 kilo og foran mistet jeg 100 kilo!!.

Så ta en vekt test først på aktuell bobil. Rigg bobilen kjøreklar med alt dere har med, også drivstoff og personer. Avles vekt på begge aksler hver for seg. Har du nå minimum 150 kilo, helst opp mot 200 kilo nyttelast tilgode på bakaksel avhengig av avstand fra bakaksel til center stativ/last, så vil ett slikt stativ og mc kunne lovlig la seg benytte der bak på bobilen. Man vil miste tilsvarende marktrykk foran, som overhenget bak genererer ekstra på bakaksel!!. Dess mer overheng (avstand fra "center bakaksel" til "center vekt" på stativet bak) dess værre blir det......

Jeg kunne ikke bruke stativet og sykler der bak engang......... på en Knaus registrert som 4t bil......og ca 800 kg nyttelast.

Og det er ikke mange bobiler på 3,5 - 4t som har nok nyttelast på bakaksel til stativ og mc. Ett slikt stativ der bak veier fort 30 kilo og en scooter kanskje 70 kilo?. 100 kilo omtrent to meter bak bakaksel gir fort kanskje 200 kilo mer på bakaksel!!.

Løsningen er i utgangspunktet kjempefin! men mitt råd og erfaring er å ta en fysisk kontroll av vekter før innkjøp. :yes:

mvh
Rusken

Toppen