• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lastförmåga

Status
Stängd för vidare inlägg.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Läser en hel del om lastvikter och uppvägningar av Hb för att kunna lasta maximalt antal kilo.
Ibland undrar jag vad som väger så otroligt mycket att man måste typa om bilarna. Förstår att om man exvis ska övervintra eller göra väldigt långa resor
har behov att ha med sig mycket prylar som väger kilon, men för normalt bruk med veckoresor eller helgresor räcker det väl med det antal kilon man rimligtvis behöver för att klara sig ,och som bilen är typad för. Är det nån som lagt 50 kilo kläder i en hög och fått en uppfattning om hur mycket det egentligen är. Jag undrar ibland vad husbilsägare anser sig inte kunna vara utan ett par veckor??

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Lastförmåga

Jag tror att du missat lite vad viktdebatten ibland handlar om, vår bil väger körklar mer än den får göra och det utan passagerare.
Många bilar har alltså "överlast" med ytterst lite packning (eller ingen) då den typade totalvikten och verklig tjänstevikt är mycket nära varandra på grund av olika orsaker.
Det är alltså inte 50 kg kläder som är problemet i exempelvis vårat fall utan ljug vid typning av fordonet.

bossebagare

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025

Kontrollväg vad du har och du blir förvånad hur mycket det är. Vi är fem personer i våran bil. (7meter)

Vikt familjen 198 kg (utan förare ingår i tjänstevikten 75kg vem väger det, över det får man räkna som lastvikt)
Hundarna 20 kg
Hundbur 9 kg
Hundgaller 8 kg
Verktygslåda 9 kg
Stolar 25 kg
Bord 8,5 kg
Grill 8 kg
Domkraft+elkablar 15 kg
Vindskydd 4kg
Ramper (gula) 2,5 kg
Livsmedel (kylskåp+skafferi) 17 kg
kläder och övrigt ca 10 kg/person 50 kg

=374 kg
sedan ca 100 liter färskvatten/gråvatten =100 kg
Det blir 474 kg
Vi har 3100 kg i tjänstevikt på våran bil och totalvikten var 3500 kg alltså 400kg lastvikt och det räcker inte så vi vägde upp den till 3800kg och har en marginal så det räcker.bosse

F

F.d. 24414

Guest

Och vår bil har 3,1 ton totalvikt "pappersvikten" vilket i princip är den verkliga tjänstevikten.
När vi åker på vägarna väger bilen ca 3,4 ton så vi kör med 300kg "överlast" då bilen var felaktigt typad som 3,1 ton, den är tekniskt en 3,5 tons bil.
Men äldre husbilar som vår kan inte vägas upp så den förblir olaglig och ett förvirrat sätt att beivra överlast på gör detta till ett brott, körkortet är faktiskt fara då det blir långt över 50% "överlast".
Lastvikten är det som jag ser på först när jag kollar på husbilar, jag kommer inte köpa en husbil med för låg lastvikt igen.

J

Jarn

Guest

Bilen är ju oftast typad med en basutrustad bil.
När jag tittar i listan över vad olika tillbehör väger på den bil jag beställt, då ser man att det kvickt springer upp i högre vikt.
Här några exempel på mina tillval:

3.0 l motor o Maxi Chassi 90 kg
Aut.låda 17 kg
120 l dieseltank 50 kg
Metallic lack (!) 30 kg
Markis 5m 50 kg
El. frontgardin 10 kg
Extra batteri 95 Ah m laddare 30 kg
Komfortpaket 50 kg
Ugn m grill 10 kg
Alde m Booster o v.växlare 69 kg

Senast redigerad av en moderator:

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Ja det är mysko det här med vikter och husbilar jag ringde en gång till Trafikverket och frågade hur det låg till med lastvikter men jag fick faktiskt inget nöjaktigt svar tyvärr , ett svar jag fick var att generalagenten typar alltså in ett exemplar av en viss modell som han avser att saluföra och bilprovningen tar då just det exemplaret som "norm" och väger således inte varje nytt exemplar av den modellen vilket medför att många inte alls uppfyller
de nämda data som ska gälla utan dom blir som i regel tyngre än avsett vilket husbilsägaren får klä skott för.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen