Tiiu & Claes
HBK Medlem
Det finns flera trådar om olika vikter på husbilar. Själv funderade vi på byte till husbil med totalvikt på 4000 kg. Detta då vår Hymer 514 har totalvikt på 3500 kg men om vi är två personer med packning för 2-3 veckor så väger vi med full vatten- och dieseltank ganska precis just 3500 kg. (Vi har bl a dragkrok, två P11, parabol, TV och solpanel för el.) Det finns fyra sovplatser och fyra bältade platser men vi kan alltså inte åka fyra personer.
Så vitt jag kan se är det få tillverkare som deklarerar vad extra utrustning väger. I de allra flesta tidningar och specifikationer så anges tjänstevikt och totalvikt. Man glömmer ofta att extra utrustning också har en egen vikt. Vid alla jämförelser så har man missat lastförmågan. Det är klart att den beror på extra utrustning! Men också på extra utrustning.
Därför tänker jag att det i denna tråd borde finnas uppgifter på vad olika extra fast utrustning på ett ungefär väger så kan den som funderar över att skaffa sådan kan kolla vad det innebär i vikt. Då kan det vara lättare att prioritera om det är värt vikten. Jag har sökt i andra trådar med likartat innehåll men inte hittat nån renodlad för detta ämne.
T ex Platt-Tv på 19 tum väger 5-7 kg. Tänk på att ev väggfästen också väger!
Dragkrok ca 35 kg.
Skillnad mellan P11 och komposit?
Claes
Så vitt jag kan se är det få tillverkare som deklarerar vad extra utrustning väger. I de allra flesta tidningar och specifikationer så anges tjänstevikt och totalvikt. Man glömmer ofta att extra utrustning också har en egen vikt. Vid alla jämförelser så har man missat lastförmågan. Det är klart att den beror på extra utrustning! Men också på extra utrustning.
Därför tänker jag att det i denna tråd borde finnas uppgifter på vad olika extra fast utrustning på ett ungefär väger så kan den som funderar över att skaffa sådan kan kolla vad det innebär i vikt. Då kan det vara lättare att prioritera om det är värt vikten. Jag har sökt i andra trådar med likartat innehåll men inte hittat nån renodlad för detta ämne.
T ex Platt-Tv på 19 tum väger 5-7 kg. Tänk på att ev väggfästen också väger!
Dragkrok ca 35 kg.
Skillnad mellan P11 och komposit?
Claes