• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastförmåga

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2025
Det finns flera trådar om olika vikter på husbilar. Själv funderade vi på byte till husbil med totalvikt på 4000 kg. Detta då vår Hymer 514 har totalvikt på 3500 kg men om vi är två personer med packning för 2-3 veckor så väger vi med full vatten- och dieseltank ganska precis just 3500 kg. (Vi har bl a dragkrok, två P11, parabol, TV och solpanel för el.) Det finns fyra sovplatser och fyra bältade platser men vi kan alltså inte åka fyra personer.

Så vitt jag kan se är det få tillverkare som deklarerar vad extra utrustning väger. I de allra flesta tidningar och specifikationer så anges tjänstevikt och totalvikt. Man glömmer ofta att extra utrustning också har en egen vikt. Vid alla jämförelser så har man missat lastförmågan. Det är klart att den beror på extra utrustning! Men också på extra utrustning.

Därför tänker jag att det i denna tråd borde finnas uppgifter på vad olika extra fast utrustning på ett ungefär väger så kan den som funderar över att skaffa sådan kan kolla vad det innebär i vikt. Då kan det vara lättare att prioritera om det är värt vikten. Jag har sökt i andra trådar med likartat innehåll men inte hittat nån renodlad för detta ämne.

T ex Platt-Tv på 19 tum väger 5-7 kg. Tänk på att ev väggfästen också väger!
Dragkrok ca 35 kg.
Skillnad mellan P11 och komposit?

Claes

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lastförmåga

Vi har nyligen beställt en ny husbil, en Carthago e-line I51. I Carthagobroschyren finns uppgift om vad varje tillbehör väger, så det går lätt att räkna ut vad som blir kvar av lastkapaciteten.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

En full tysk 11kg aluminiumflaska väger 16,5kg.

Skillnaden att byta från stålfälgar till aluminiumfälgar anges till -10kg (4 hjul)

Adria anger vad varje tillbehör som kan köpas genom dem väger. Likaså anger de bilens tjänstevikt inklusive full vattentank, 95% bränsle, en full gasolflaska, en förare 75kg och 10kg extra per meter billängd. Dessa vikter tycks dessutom stämma i verkligheten.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Även Dethleffs uppger alla vikter i sina specar.
När jag beställde min bil 2006 o kontrollräknade alla vikter o la till
allt annat som vi brukar ha med så kom jag farligt nära 3,5 tons gränsen.
Mitt beslut blev därför att välja en 4 tons bil (regad som PBII) som ju tekniskt bör vara säkrare.
O dessutom lungnare det mina nerver. Ni minns väl hur våra personbilar ändrade karaktör när vi åkte till fjälls med all packning o ungar.

F

F.d. 25038

Guest

Hej kom precis från svensk bilprovning efter uppvägning till 3850kg från 3500 känns lite bättre,men fick tyvärr plocka bort dragkroken pg av att egentillverkat drag ej får andvändas på tunga fordon,men tror fortfarande att de mörkas"friseras"med vikter pg av att de aldrig stämmer med verkligheten å inte tror att en markis väger typ 300kg

annars är det väl bara att gratulera att ni klara vikten med så mycke last själv kunde jag inte ha med mej vatten utan å köra med överlast?!

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mikael och Carina
Hej!
Ni skulle kanske valt en annan station för regbesiktning? Varken jag eller ngn annan jag hört om har tvingats demontera draget. Den enda begränsningen för egentillverkat drag (även för min pb 2 på 3800 kg) är max släpvikt 1500 kg. Vill man ha draget godkänt för tryngre släp än så då krävs (förstörande) prov vid Statens Provningsanstalt.
Mvh
aake

F

F.d. 25038

Guest

Hej enligt den besiktninginspektör som regbes min bil sa han att det berodde på att dom hade missat det tidigare och att draget slank igen ändå så nu har dom tagit sej i örat (ha sa faktiskt så ,)men jag ska givetvis forska vidare för draget hoppa ju inte upp på bilen helt gratis.

Då jag precis pratade med en tekniker om detta så fick jag reda på att detta
sk direktiv kom 2003 å heter EG 9420 å ska innefatta intyg från tillverkare
både på bilhus och drag kan även innefatta ett förstörande prov samt att de
finns husbilar som inte ens får monteras drag på?!
klart att jag blev sur för å demontera draget när ja satte dit de i juni?!

F

F.d. 13050

Guest

jag vägde upp min bil till 4200 kg förra året och det var inget snack om draget som satt på. Jag fick med när jag köpte bilen en handritad ritning på draget så det ju "hemgjort"

F

F.d. 25038

Guest

Hej igen förlåt men då tycker jag att ett aktuellt vågkort skall
vara med för att se vad bilen väger just nu å slippa ha en vanlig bil efter med resten av familjen.Det är en sak som jag missade vid köp.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Strippa bilen läste jag.

Jag har tagit bort stödbenen på vår bil. Där sparade vi 7kg inklusive veven. Av erfarenhet vet jag att vi antagligen aldrig skulle ha använt dem.

Vidare har jag tagit bort transformatorn till golvvärmen eftersom vi så sällan står vid 220V. Där sparade vi 4kg.

Sedan har jag tagit bort lite annat smått och gott som ett skerhetsbälte med diverse beslag för att vända sittriktning på en fåtölj. Det gav -9kg ungefär.

F

F.d. 25038

Guest

Reservhjulet har även det diskuterats om de ska med eller ej?!

F

F.d. 16416

Guest

En bra utgångspunkt är att kräva att få en ny husbil vägd vid leverans med den last drivmedel, gas, vatten mm, som skall ingå i tjänstevikten. Vi gjorde så och vägde på bilprovningen. Klart att denna nyvikt ofrånkommligt ökar något efter en tid...vägsmuts, fukt...men trots det skönt att veta. Finns ju alltid en möjlighet att reducera vattemängden om det senare krisar.
Owe

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2025

Kommentar till tips av Michael om stödbenen. Förra sommaren var vi i Island. Punktering på ena bakdäcket. Med medföljande domkraft (Fiat Ducato - Hymer 514 av årg 2004) får man inte tillräcklig kraft att lyfta bilen. Tack vare växelvis stödben - domkraft lyckades jag. Använder annars i stort sett aldrig stödbenen.

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Adriatik 660 SL 3.0 -08. Comfort pkt 4, 4,5m markis, 85 w solcell, 85% diesel, 100 % färskvatten, Toa och gråvatten tömda, fullt kylskåp, tallrikar och glas i plast +övriga husgeråd, 2 fulla PC-10, utemöbler i lätt aluminium och tyg, liten aluminium gasolgrill. Två fullvuxna sittandes i framsätena och en medelstor hund (c:a 200 kg ihop). Detta gav vid vägning utanför Spenshult: 1720 kg på framaxel och 1740 på bakaxel, altså 3460 kg totalt. Enligt skylt i motorummet är teknisk totalvikt 3850 kg ( 1850 fram och 2000 bak ) vilket borde betyda att den skall gå att registrera om till 3850 utan modifikationer.

Funderar skarpt på detta.

MVH//Peter.

T

tompaline

Guest

Håller med om att säljarna tiger om vikter. Att ha ett stort garage är ju lika med noll om bilen
redan från början ligger på gränsen till maxvikten. Har en Dethleffs I6611. När vi köpte den så
litade man ju på det infot som stod i den fina foldern som man fick.Som vi lusläste innan vi
bästemde oss för att titta vidare på bilen. Säljaren deklarerade ju inte att lastvikten sjunkit
pg.av alla tillbehör.Och är man ovetande så är man. Vi blev även lurade på årsmodell.
När vi fick bilen lev. så läste jag inte instrumentet med en gång .Där hade bilprovningen klassat
bilen (Chassit) som 2004årsmod men CODAT hade angivit den som 2005årsmod.Man syftar på
bodelen. Gäller alltså att ställa så många frågor som möjligt.För övrigt är denna mod helt ok.
Tommy E i Varberg.

F

F.d. 25098

Guest

Hej kom precis från svensk bilprovning efter uppvägning till 3850kg från 3500 känns lite bättre,men fick tyvärr plocka bort dragkroken pg av att egentillverkat drag ej får andvändas på tunga fordon,men tror fortfarande att de mörkas"friseras"med vikter pg av att de aldrig stämmer med verkligheten å inte tror att en markis väger typ 300kg

annars är det väl bara att gratulera att ni klara vikten med så mycke last själv kunde jag inte ha med mej vatten utan å köra med överlast?!

Hej.

Har du 14/15 eller 18 chassie (16" hjul) eller kanske AL-KO chassie ?:confused:

MVH,Peter.

F

F.d. 25038

Guest

18 chassi tror ja hel lastbil under med 16 tums hjul?!

F

F.d. 25038

Guest

Hej.

Funderar skarpt på detta.

MVH//Peter.

en sak å ta med i funderingarna vid uppvägning är körkortsaspekter om man mot för modan får körkort indraget blir bilen automatisk c obligatorisk rätta mej gärna är en som hoppas att de ändras

Toppen