• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lastbil?

F

F.d. 7903

Guest
Upptäckte precis att det på regbeviset står fordonskategori Lastbil!:confused:

Jag trodde att vi hade en lätt lastbil.
Kan någon kunnig berätta varför, och om det spelar någon roll vad bilen är reggad som?

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025
Sv: Lastbil?

Hej!
Ja vår 3,5 tonnare är också lastbil.
Jag är inte kunnig på detta område.
Trevlig helg
önskar

F

F.d. 243

Guest

Det står alltid lastbil oavsett vikten. Under 3.5 ton räknas som lätt lastbil.

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025

Det är inte alltid husbilar under 3.5 ton klassas som lätta lastbilar.
Numera finns det en klass som kallas PB II och som det verkar så
hamnar alla nya husbilar i denna klass. Pratade med besiktningen
för en månad sedan och de hade haft en gammal husbuss som gick
som PB II och vägde 15 ton. Fördelen med PB II är att det är billigare
besiktningstaxa, 300:- + 80:- för gasolkontrollen. Lätta lastbilar kostar
480:- + 80 för gasolkontrollen. Dessutom ska man kunna parkera
husbilar PB II på vanliga personbilsparkeringar. Men det är inget man
kan lita på, tyvärr.

F

F.d. 10115

Guest

En annan fördel med personbil klass 2 är ju att man får köra på b körkort om man har tagit det innan 1996, oavsett totalvikt.

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

I Sverige, ja. Utomlands bör man se upp. Där är det inte säkert att de generösare svenska reglerna accepteras.

Janne

F

F.d. 10115

Guest

Men idag är det ju omöjligt att få en husbil registrerad som lätt eller tung lastbil vid nyregistrering,alla fordon med karosserikod 22 bostadsinredning blir ju personbil klass 2. Har inte tyskland 7000kg som gräns för b-körkort?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

7 eller 7,5 ton på vanligt B kort.

Dom har också någon åldersgräns på när kortet är taget.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

7 eller 7,5 ton på vanligt B kort.

Dom har också någon åldersgräns på när kortet är taget.

Tyskland har i dag 3500 kg på B kortet, de som hadde vanlik kjørekort før en dato kunne enkelt konvertere til nytt kort med C1 klasse - slik at de fikk fortsette med biler opp til 7500 kg.

Samme regler ble brukt i Norge, med det tillegg at vi fikk C1E med rett til å kjøre med henger - totalt vogntogvekt maks 12000 kg. Samtidig fikk vi og med lett motorsykkel dvs. med motor opp til 125 cc - dette var og med i vårt gamle kort.

F

F.d. 8036

Guest

Jag vill inte påstå att man inte kan få problem med ett B-kort och en bil tyngre än 3.5 ton utomlands dock kvarstår det faktum, i alla fall som jag förstått det, att dessa undantag SKALL accepteras av alla länder i EU plus Schweiz och Norge då de står upptagna i modellhandboken.
Det kan vara en bra ide att ha en kopia av reglerna (undantagen) med sig på språket i de länder som man tänkt besöka.

Skipper

F

F.d. 7903

Guest

En annan fördel med personbil klass 2 är ju att man får köra på b körkort om man har tagit det innan 1996, oavsett totalvikt.

Om vikten överskrider 3500, eller vad menar du? För annars är det väl B-kort som gäller även på Pb klass 2 också?

F

F.d. 10115

Guest

Har aldrig tänkt på det.. men där borde väl viktgräns gälla?? säkrast att kolla med nån som vet:)

F

F.d. 52962

Guest

Godkväll!!!! Är det någon skillnad på lätt lastbil och personbil klass 2 skattemässigt? Mvh Tore

F

F.d. 7903

Guest

Har aldrig tänkt på det.. men där borde väl viktgräns gälla?? säkrast att kolla med nån som vet:)

Jag hoppas att det är viktgränsen som gäller, eftersom vi är ganska unga så var inte körkort att tänka på för vår del -96. :)
Och förr eller senare blir det väl en tillräckligt ny bil som då räknas som pb klass 2.

O

Oskar-543

Guest

Hej

I Tyskland gäller 7,5t. for Gamle B körekort ellers 3,5t
om de gamle körekort byttes gäller så 3,5t fremover
alt ifölge en tysk kompis der er gammel Autobahn Polis

Erik:spinny:

Toppen