• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lastbil utan tagg

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
All tung trafik i Norge måste ha en elektronisk vägtullstagg
från och med årsskiftet. Annars blir det böter på närmare 9000 kr
Obligatorisk för alla fordon över 3.5 ton även utländska

står att läsa i onsd. NA
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lastbil utan tagg

Forskriftene om påbudet ble sendt ut på høring sist sommer, med svarfrist 4. september. Tar det beste først ut fra høringsutkastet:

Næringskjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kilo

Den foreslåtte forskriften skal omfatte all trafikk med norske og utenlandske næringskjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kilo på hele det norske offentlige vegnettet. Påbudet er rettet inn mot tunge kjøretøy som blir brukt i næringsvirksomhet og vil gjelde motorvogner som er registrert på foretak, stat, fylkeskommune eller kommune eller som på annen måte brukes i næringsvirksomhet. Unntak vil gjelde for fritidskjøretøy til privat bruk og enkelte bestemte kjøretøy som normalt ikke brukes på det offentlige vegnettet, traktorer, motorredskaper og noen av forsvarets kjøretøy. Dessuten foreslås det at NATO-kjøretøy skal være unntatt fra påbudet.


Her er det klart at husbiler er ikke berørt av forskriftene, men det er en fordel å ha en brikke også i husbiler.


Et annet viktig punkt er at kontroll kan foretas av politi, vegmyndigheter og tollvesen
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Lastbil utan tagg

Verkar som marknaden inte tycker om tunga fordon. Kanske plåtis blir framtiden, vad händer med andrahandpriset på tunga fordon som används för privatbruk måtro?
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Lastbil utan tagg

Dette har vel neppe noe med at markedet ikke liker tunge kjøretøy, men at man i Norge opplever at utenlandske vogntog kjører gjennom vegbommene uten å betale og at myndighetene ikke klarer å kreve inn pengene. Derfor ønsker de forhåndsbetaling fra disse for å sikre like konkurransevilkår for utenlandske og norske vogntog på ihvertfall dette området.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lastbil utan tagg

I Sverige är norska bilister undantagna trängselskatt, kan man vädja till vegdirektoratet att undanta svenska bilar från bompengar i Norge?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lastbil utan tagg

I Sverige är norska bilister undantagna trängselskatt, kan man vädja till vegdirektoratet att undanta svenska bilar från bompengar i Norge?
Har för mig att "gratisåkandet" genom Göteborg är slut från 1 jan 2015.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lastbil utan tagg

Det at transportstyrelsen velger en innkrevningsløsning som de ikke klarer å fange opp utelandske biler med er et svensk problem. I Norge ble det utviklet en automatisert løsning som siden er blitt justert til å bruke nye frekvenser når EU og FN definerte en frekvens for slike tjenester og allokerte den gamle norske til sattcom bruk. Første norske bomstasjon med automatiske bombrikker ble satt i drift i 1988.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lastbil utan tagg

Det at transportstyrelsen velger en innkrevningsløsning som de ikke klarer å fange opp utelandske biler med er et svensk problem. I Norge ble det utviklet en automatisert løsning som siden er blitt justert til å bruke nye frekvenser når EU og FN definerte en frekvens for slike tjenester og allokerte den gamle norske til sattcom bruk. Første norske bomstasjon med automatiske bombrikker ble satt i drift i 1988.

Inget att skryta med precis-:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lastbil utan tagg

Muligens ikke, men teknologien som ble utviklet i Trondhjem 1984-88 brukes i dag over hele verden. Mange bruker Q-Free sitt utstyr mens andre som Öresund bruker kompatibelt utstyr. Brikkene gjør at det er mulig å passere betalstasjoner uten å senke farten, samtidig som det åpner for automatisk betalning. Alterntivene er de gamle bommene som fortsatt finnes på motorveier i endel land, en må stoppe ofte i kø for å få betale manuellt.

Også her i Australia finnes det veier med betal-løsninger, hovedsaklig er det nye motorveier rundt de største byene pluss trafikkregulerende på knutepunkter innenfor disse nye ringveiene - dette siste for å få gjennomgangstrafikken ut til andre veier.

Det nye påbudet i Norge er først og fremst for å fjerne konkuransvridningen som er opptått ved at østeuropeiske långtradare ikke betaler bompengeregningene sine. Nå må de ha en avtale med automatisk betalning ellers får de en bot på 8000 NOK første gang de blir stoppet av politi, vegvesen eller toll (kontroll på alle grensestasjoner). Er ikke denne betalt inne 3 uker blir det 50% straffeavgift og boten går til inkasso. Ved gjentatte ganger å bli stoppet uten godkjent brikke økes boten drastisk.

Om transportstyrelsen hadde valgt en løsning innenfor Easygo samarbeidet så hadde de sluppet en mengde ekstra administrasjon og kostnader. En kan le godt når en får en kvittert regning på 8 kr i posten for passering Gbg, admin og porto er mer enn hva de krever inn.
 
Toppen