• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larmar inte

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Hallå där ute hoppas på att någon kan ge mig ett gott råd vad som kan vara fel på vårt larm.
Vi har ett Prosafelarm som inte går att aktivera. Vi har haft bilen inne och fått 2st nya fjärrkontroller inprogrammerade.
När vi åkte hem stannade vi för att handla och då funkade det utmärkt att larma och larma av bilen. Men sedan dess så fungerar det inte. Jag har kollat säkringar och har spänning till larmenheten det lyser om fjärren när jag trycker men som sagt larmet aktiveras inte. Någon som har något tipps? Har en bra bit att åka till verkstaden som la in de nya fjärrkontrollerna (garanti från försäljningen) och vill helst slippa åka igen.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hallå där ute hoppas på att någon kan ge mig ett gott råd vad som kan vara fel på vårt larm.
Vi har ett Prosafelarm som inte går att aktivera. Vi har haft bilen inne och fått 2st nya fjärrkontroller inprogrammerade.
När vi åkte hem stannade vi för att handla och då funkade det utmärkt att larma och larma av bilen. Men sedan dess så fungerar det inte. Jag har kollat säkringar och har spänning till larmenheten det lyser om fjärren när jag trycker men som sagt larmet aktiveras inte. Någon som har något tipps? Har en bra bit att åka till verkstaden som la in de nya fjärrkontrollerna (garanti från försäljningen) och vill helst slippa åka igen.
Hej,

När du skriver "Men sedan dess så fungerar det inte" är det på samma plats du har problem? Det jag själv har märkt att ibland kan det vara någon elektronisk utrustning i närheten som stör ut fjärrkontrollen, och då har det hjälpt när jag flyttat bilen någon meter, låter konstigt men jag har själva märkt detta fenomen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det har visat sig att vanliga solcellsanläggningar på villatak kan skapa elektromagnetiska störningar som mycket väl kan skapa problem för fjärrkontroller. I installationen skapas en antennslinga som inte är av oväsentlig styrka. Kanske dock inte problemet i detta fall.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har erfarenhet av att när jag parkerat framför vår lokala ICA och skulle larma av så gick det inte
Promenerade hem och hämtade reservnyckel och då funkade det
Efter hemkomsten funkade nyckeln igen
Misstänker att det var den automatiska dörröppnaren i butiken som påverkade
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, dessa konstigheter som verkar öka överallt i samhället är nog början på vår onödiga användning av telefonen till allting som att skriva handelslista på papper, betala p-avgift som vi blir tvingade till av markägare , varför inte använda benen fram till automaten så behöver vi inte gymmet på kvällen en lyckad kväll tillsammans med familjen, jag har inget emot utveckling men det blir för mycket teknik som styr oss TYVÄRR
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
hej, dessa konstigheter som verkar öka överallt i samhället är nog början på vår onödiga användning av telefonen till allting som att skriva handelslista på papper, betala p-avgift som vi blir tvingade till av markägare , varför inte använda benen fram till automaten så behöver vi inte gymmet på kvällen en lyckad kväll tillsammans med familjen, jag har inget emot utveckling men det blir för mycket teknik som styr oss TYVÄRR
Jag tror inte problemet beror på att det är för mycket teknik som styr oss, utan snarare på för mycket "billigt billigt" teknik runt om oss som kommer från typ Kina. Jag får känslan ibland av att det enda krav man har på tekniska prylar är att det är billigt, och därav dessa konstiga problem som visar sig runt om oss, det är inte ofta kvalitetskrav kommer upp, tyvärr tycker jag!
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hallå där ute hoppas på att någon kan ge mig ett gott råd vad som kan vara fel på vårt larm.
Vi har ett Prosafelarm som inte går att aktivera. Vi har haft bilen inne och fått 2st nya fjärrkontroller inprogrammerade.
När vi åkte hem stannade vi för att handla och då funkade det utmärkt att larma och larma av bilen. Men sedan dess så fungerar det inte. Jag har kollat säkringar och har spänning till larmenheten det lyser om fjärren när jag trycker men som sagt larmet aktiveras inte. Någon som har något tipps? Har en bra bit att åka till verkstaden som la in de nya fjärrkontrollerna (garanti från försäljningen) och vill helst slippa åka igen.

Vad händer då ni försöker larma, blinkar lysdioden som är kopplad till larmet?
Vårt larm kan man larma av/på med appen "ProSafe", har ni testat detta med en smartphone?

Är ju tyvärr ganska "trångt" på de frekvensband som fjärrkontroller använder.
Vet inte hur det är med ProSafe, men vår personbil (Saab) gick plötsligt inte att låsa med fjärren.
Visade sig att en kranbil på andra sidan gatan som manövrerades med fjärrkontroll störde ut vår signal.
(När föraren stängde av sin "låda" funkade det att låsa.)

Hälsar
Bettan o Einar
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Kan vara så att låsningen är osynkad genom att en dörr var öppen när du larmade med fjärrkontrollen . Detta hände med vår volvo v70 för 10 år sedan stängde alla dörrarna gick inte att låsa med fjärren Åkte till volvo där de sa öppna alla dörrarna tryck på fjärren öppna -stäng några gånger sen funkade det.
Prova med att öppna alla dörrar tryck på panelens lås o lås upp ( obs inte fjärren ) gör sen lika med dörrarna stängda . Prova sen med fjärren.
Lycka till Leffe
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det har visat sig att vanliga solcellsanläggningar på villatak kan skapa elektromagnetiska störningar som mycket väl kan skapa problem för fjärrkontroller. I installationen skapas en antennslinga som inte är av oväsentlig styrka. Kanske dock inte problemet i detta fall.
Du har rätt att solcellsanläggningar kan skapa EMC störningar. Det är kablarna mellan solcellerna och växelriktarna som påverkas. Sitter det dessutom optimerare (MPPT) där kan störningarna öka ytterligare. Kablarna kan bli som en radiosändare.
Växelriktare och MPPT regulatorer arbetar med switchad teknik.

Om fjärrkontroller kan påverkas vet jag inte. Kanske.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Hej,

När du skriver "Men sedan dess så fungerar det inte" är det på samma plats du har problem? Det jag själv har märkt att ibland kan det vara någon elektronisk utrustning i närheten som stör ut fjärrkontrollen, och då har det hjälpt när jag flyttat bilen någon meter, låter konstigt men jag har själva märkt detta fenomen.
Har provat på flera olika platser utan resultat.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Kan vara så att låsningen är osynkad genom att en dörr var öppen när du larmade med fjärrkontrollen . Detta hände med vår volvo v70 för 10 år sedan stängde alla dörrarna gick inte att låsa med fjärren Åkte till volvo där de sa öppna alla dörrarna tryck på fjärren öppna -stäng några gånger sen funkade det.
Prova med att öppna alla dörrar tryck på panelens lås o lås upp ( obs inte fjärren ) gör sen lika med dörrarna stängda . Prova sen med fjärren.
Lycka till Leffe
finns ingen sådan på vårat fordon men tack för tippset
 
Toppen