• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm och Tracker Priset

Gego

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Hej,
Vi är ny till husbilslivet köpte bilen i december. Bilen behöver lite säkerhets fix men jag är lite osäker av alla priser för saker. Jag behöver att sätt in ett larm och tracker på bilen Bursnter Nexxo 729. Gick in på BRC i Malmö och fick ett pris för ett Defa larm och en Defa Tracker kostnads förslag är 13.500:- är det ett vanlig pris?
Undra om någon har förslag till något annat företag som ligga här nära i Malmö trakten / Skåneland

Mvh
George
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har Defa larm i min bil fungerar bra,har valt att inte installera rörelsedetektor inne i bilen,många husbilfirmor installerar larm så ring runt och fråga,tracker finns andra fabrikat enl. länk i tidigare inlägg.
Ett Defa 90 larm installerat i personbil kostar mindre än 5000kr,i en husbil är det som tar tid kabeldragning till alla luckor.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Det finns säkert ingen leverantör som garanterar att larmen inte kan slås ut av den som vill det. Även etablerade biltillverkare som har nyckellösa system garanterar inte att systemen kan slås ut. Upplever dock de larm som finns idag som en viss trygghet. Säkert 9 av 10 inbrottsförsök kan hindras. Jag har dock inte något belägg för procentsatsen, bara en känsla.

Om det är så att du är tveksam till dyra system, skaffa dekalerna bara och sätt på bilen. Förrövarna kan ju inte vara säkra på att det inte finns ett larm. Billigt är det också.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nej det var inte bra
Men det var en trådlös system, en Defa larm system är kabel tror jag? Om det är bättre vet jag inte.
Fördelen med trådbundet är ju att det inte går att störa ut. Larmet kommer att tjuta i bilen(bara det är ju avskräckande). Men stör man ut det så går det inte vidare om man nu har den funktionen
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sätt in ett Thitronik!
Trådlösa givare på alla luckor!
Absolut inget rörelselarm i bilen. Hur ska du då kunna sova i bilen med larmet på?
Inte klarar de att slå ut larmet heller!

Vi har ett trådat Cobra larm med invändigt rörelse detektor.
När vi låser bilen med nyckeln så blir både skal- och rörelse detektorerna aktiverade. På natten aktiverar vi enbart skallarmet.
Om inkräktarna på natten skulle ta sig in genom de olarmade plastfönstren tror jag vi vaknar.
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Förnyar en några månader gammal tråd då jag håller på att förnya elektronik-/IT-styrningen i min nyinköpta husbil.

Yachtsafe G32 är en app-baserad spårenhet som är godkänd av några försäkringsbolag, och den finns också med trådlösa larm- och mätenheter såsom siren, dörrkontakt och extern temperatursensor för rimliga pengar. Övervakning av batterispänning och temperatur finns redan i centralenheten. Relä kan kopplas till som kan styra värme, kylskåp, etc. Finns goda erfarenheter av detta företag och enhet inklusive larm/mätning?

Har Alde eller Truma kanske vettiga lösningar som fungerar omvänt, dvs där värme (temperatur) kan övervakas med app, och att spårsändare och larm kan kopplas till deras huvudenhet? Jag såg att de har en ”Voice control” men den är jag inte intresserad av, men det kanske finns annat som jag inte lyckats hitta?
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Vi har Yachtsafe G32 med alla tillbehör i båten, där fungerar det utmärkt med bland annat givare för vatten i kölsvinet.

I husbilen ville vi ha ett larm som kan användas även när vi sover i den (skalfunktion) så det blev ProSafe. Monterade det själv med god hjälp av JR Larmcenter. Mycket nöjd med funktionen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sätt in ett Thitronik!
Trådlösa givare på alla luckor!
Absolut inget rörelselarm i bilen. Hur ska du då kunna sova i bilen med larmet på?
Inte klarar de att slå ut larmet heller!

Products » safe.lock - Thitronik: Innovations made in Germany
Klart man kan ha en volymdetektor inne i bilen. När man är i bilen trycker man på en knapp och när man lämnar bilen en annan knapp på fjärrkontrontrollen. Alternativet är en omkopplare på volymdetektorn om den är trådbunden.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har Alde eller Truma kanske vettiga lösningar som fungerar omvänt, dvs där värme (temperatur) kan övervakas med app, och att spårsändare och larm kan kopplas till deras huvudenhet? Jag såg att de har en ”Voice control” men den är jag inte intresserad av, men det kanske finns annat som jag inte lyckats hitta?
Alde/Truma har sin iNet som klarar av att larma för stopp på gas, över- och undertemp inne och en del annat. Däremot finns ingen ingång för t.ex. dörrgivare etc. Likaledes finns ingen möjlighet till spårning.

MVH
Hans
 
Toppen