• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Larm Kabe husbil

Ullvik

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
16082
Medlemskap
2024
Är det någon som vet varför larmet på våran Kabe 810 LT 2016 startar utan att någon är i bilen rörelse detektorn är täckt
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Är det någon som vet varför larmet på våran Kabe 810 LT 2016 startar utan att någon är i bilen rörelse detektorn är täckt
Halloj,

Som Sanddammaren skriver, kanske hård vind som gör att bilen ”rör” sig.
Alternativ 2 som jag tänker är att Du skriver ”detektorn är täckt”.
Det är inte så att den reagerar på övertäckningen och att ett såkallat ”sabotagelarm” utlöser då larmet vill varna att någon försöker sätta larmet ur funktion?

Jens
 

Ullvik

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
16082
Medlemskap
2024
Halloj,

Som Sanddammaren skriver, kanske hård vind som gör att bilen ”rör” sig.
Alternativ 2 som jag tänker är att Du skriver ”detektorn är täckt”.
Det är inte så att den reagerar på övertäckningen och att ett såkallat ”sabotagelarm” utlöser då larmet vill varna att någon försöker sätta larmet ur funktion?

Jens
rörelsedetektorn har vi haft övertäck sedan vi köpte bilen använder larmet även när vi sover i bilen
 

Ullvik

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
16082
Medlemskap
2024
Det har hänt en gång när vi sov i bilen och tryckte på spolningen i toaletten sedan när den står hemma kl 8 och kl 2 på natten, kan det ha med batterispänningen att göra första gången hemma utan laddare andra gången med laddare inkopplad ?
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Det har hänt en gång när vi sov i bilen och tryckte på spolningen i toaletten sedan när den står hemma kl 8 och kl 2 på natten, kan det ha med batterispänningen att göra första gången hemma utan laddare andra gången med laddare inkopplad ?
Går spänningen ner för mycket till rörelsedetektorn så finns det möjlighet att den larmar. Eftersom larmet löste ut vid spolning så tyder det på att det verkar ha att göra med spänningen i husbilen. Varför det löser ut med laddaren inkopplad i det andra fallet låter knepigare att komma till rätta med. Hur är skicket på batteriet/batterierna i bodelen? Gamla eller nya? Jag hade även kontrollerat att bodelsbatteriet laddas med korrekt spänning.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Du har en knapp på larmlampan som blinkar blått i rutan vid förarplatsen, tryck in den efter du vridit av bilen så den lyser fast och sedan släpp.
Då behöver du inte täcka rörelsedetektorn då den är avaktiverad och endast skalskydd.
Tryck på den även hemma då rörelsedeckarn kan få spel med falsklarm som följd.
Du måste trycka på den efter varje gång du haft tändningen på.
 

Ullvik

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
16082
Medlemskap
2024
Du har en knapp på larmlampan som blinkar blått i rutan vid förarplatsen, tryck in den efter du vridit av bilen så den lyser fast och sedan släpp.
Då behöver du inte täcka rörelsedetektorn då den är avaktiverad och endast skalskydd.
Tryck på den även hemma då rörelsedeckarn kan få spel med falsklarm som följd.
Du måste trycka på den efter varje gång du haft tändningen på.
Tack så mycket jag jag ska prova det
 
Toppen