• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Landsvisa Poi-filer (för Sygic)

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Oj se där! Nä har inte provat hela filen. Läste mig till att det krävdes landsvisa filer i Sygic. Måste också testa. Haha,då har man kanske kämpat lite förgäves med att dela upp storfilen i länder. Nåväl, var lite lärorikt iaf :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har testat alla länder, regionindelade och andra. Totalfilen fungerar - en enda fil, alla platser, hela Europa. Ikon på kartan. Perfekt.
När fixade Sygic detta?

Så, det är bara att ta CoPilot CSV-fil från forum Filer (3 att välja på som sagt), byta ut första raden till delimiter=, konvertera den till RUPI med Rupi Converter, lägga in rupi-filen i Sygics mapp Maps/Import tillsammans med ikonfil BMP (samma namn före .bmp).
Jag brukar även rensa mappen Maps/Rupi helt, för att slippa dubbletter.
Kartor måste förstås laddade i Sygic, där man tänker navigera.
Starta Sygic, som tar nån minut på sig att fullfölja importen.
Klart.

Det är annat det än när jag slet med 34 landfiler och lika många ikonfiler.

Screenshot_20200703-162709_Sygic.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Oj se där! Nä har inte provat hela filen. Läste mig till att det krävdes landsvisa filer i Sygic. Måste också testa. Haha,då har man kanske kämpat lite förgäves med att dela upp storfilen i länder. Nåväl, var lite lärorikt iaf :)
Tar du den POI-filen CSV för CoPilot från Filer, behöver du inte göra något annat än ändra första raden. Inga teckenkonverteringar eller liknande. Iallafall inte om du som jag kör Excel. Sygic klarar ANSI teckenkodning.

Kör du något annat än Excel, textprogram eller liknande, kanske även Google Sheet, kanske du behöver konvertera teckenkodningen till UTF-8, det gör du enklast med Notepad++ (gratis).
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hmm, testade att köra hela stora Copilot-CSV:n för copilot, och la in Danmarkskartan förutom Sverige i Sygic Car. Det gick bra att generera rupi-filen och importera den i Sygic (gick väldigt snabbt dock). Jag kan lista HBK-platser i Köpenhamn men när jag klickar på en plats i poi-listan kraschar appen.
Så något gick lite snett.... Kanske för att jag inte har hela Europa inlagt?

uppdatering: testat lite mer och problemet verkar slumpmässigt. Vissa danska platser går bra att visa medan andra kraschar appen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@T68 Prova att använda denna Rupi Converter i stället, nyligen nedladdad från Sygic's support sida. Kanske hjälper?
Rensa först mappen Maps/Rupi (alltså från Sygic's mappar) från allt innehåll - innan du lägger in ny rupi-fil och ikonfil i Maps/Import och startar Sygic för iimport...
 

Bilagor

  • SygicRupiConvertor.zip
    1,8 MB · Visningar: 3

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Inga teckenproblem åäö, specialtecken som jag gjorde:
CSV-fil CoP - > justera rad 1 i Excel - > RUPI Converter - > import Sygic

Screenshot_20200705-091944_Sygic.jpg Screenshot_20200705-092211_Sygic.jpg

T ex åäö, spansk accent stort A
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack BoEr! Ska testa med den konverteraren på totalfilen också. Men testade även mest för skojs skull (blir ju inget åka där i sommar för en svensk) att skapa ett par rupi-filer (en per land) för Danmark och Norge baserat på den geo-konverterade filen från kollegan. Det funkade i alla fall - när jag väl kommit ihåg att lägga longitud före latitud i csv-filen :). Lite knepigt att Sygics konverterare inte reagerar på det men appen vägrar att importera.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ok, Sygic CAR verkar vara ute ur bilden. Har nu kört en lite längre repa på några mil och märker att den helt plötsligt kan sluta uppdatera kartbilden. Dock inget felmeddelande om dålig GPS-signal eller annat och själva gränssnittet funkar. Men måste starta om appen för att den ska få rätt position. Har märkt att den ofta klagar på saknad GPS signal när man startar o sen hittar den position. Kanske är nåt att den inte får GPS-datan rätt från android-os:et (gubbgissning). Den är nog alltså inte kompatibel med min kinaandroidstereo ändå. suck.

Lite mot min vilja (man börjar bli bekväm på äldre dagar) plockade jag ned en APK-fil för Sygic GPS (som alltså inte finns i Play Store på den här stereon = systemet tycker inte den är kompatibel och tar bort den från butiken) från APKMirror och sidoladdade den direkt. Och hoppsan, den installerade finfint utan knussel!
Snabbtester hemma på gården gav positiva resultat. Håller tummarna att den funkar bra ute på vägen också. Så det kanske blir Sygic (men GPS och inte CAR) ändå. Vore kanon då den har kopplingar som funkar bra både från HBK-kartan och Locusmap.
Nackdelen med APK-installation är att man inte får automatiska uppdateringar för nya appversioner utan måste hålla koll på dom själv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en app er synlig i Play Store styres av en mengde parametere som utvikleren av appen legger inn. Det er to saker som gjerne sperrer, skjermens dimensjoner og type hardware. Noen app krever at det er 4G tilgang, selv om de funker like bra med wifi for net tilgang. Har sett app som takler 19:6 skjerm men ikke 19:8 i manifestet - like fullt funker det med begge skjermene. Just skjermdimmensjoner kan oppgis med minste og største skjerm, eller med en liste over eksplisitte skjermer.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om en app er synlig i Play Store styres av en mengde parametere som utvikleren av appen legger inn. Det er to saker som gjerne sperrer, skjermens dimensjoner og type hardware. Noen app krever at det er 4G tilgang, selv om de funker like bra med wifi for net tilgang. Har sett app som takler 19:6 skjerm men ikke 19:8 i manifestet - like fullt funker det med begge skjermene. Just skjermdimmensjoner kan oppgis med minste og største skjerm, eller med en liste over eksplisitte skjermer.
Tack för förklaringen! Lite ironiskt kanske det blir nu att den den app (Sygic CAR) som inte är kompatibel med min enhet gick att installera från Play Store medan den som inte listas i Play Store (Sygic GPS) verkar vara kompatibel ( som kommande testturer visserligen får utvisa) :)
 
Toppen