• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laminat till skåp osv?

F

F.d. 13289

Guest
Husbilen jag äger, ett hemmabygge på en LT 31, är byggd av en gammal slöjdlärare och det märks i bodelen. Påminner mest om en fjällstuga med trä, trä , trä överallt. Ja finns en plastmatta på golvet men tak och väggar är alltså lackat trä.

Det gör dels att den ser äldre ut än den skulle kunna se ut (Ni som har varit inne i en riktigt gammal SMW husvagn vet vad jag menar) och dels så blir det ganska mörkt i bodelen.

Taket tänkte jag måla vitt, enkelt och bra. Väggarna går kanske att få snygga/moderna med tapeter. Men jag tänkte köpa plastlaminat i nån snygg färg/mönster och helt enkelt klistra på luckor, lådar, dörrar osv. Tror det skulle kunna bli riktigt bra.

Men jag hittar ingenstans där man kan köpa sån laminat. Har sett en del mindre rullar på OBS varuhus, men skulle vilja ha flera mönster att välja på och görna i lite större rullar. Tror de på obs är ca 70 x 2 m som mest så skulle ju gå åt några rullar i så fall.

Nån som vet vad jag menar och vet vart det går att få tag på?

Övriga tips hur man kan "modernisera" sin bodel med enkla medel mottages tacksamt.

Mvh Johanvbg;)
 
Lösning
Sv: Laminat till skåp osv?

Hej
Är trät inte lackat eler målat så kan du måla med en lasyr vänta i ca 2-3 minuter och sedan torka av färgen igen då får du en laserad yta som inte är allt för täckande, träet kommer fram och det blir inte flammigt.
Var bara noga med att du målar hela ytan samtidigt ( tex en skiva eller liknande ) annars får du hopstrykningar som syns.

Lycka till
F

F.d. 13289

Guest
Sv: Laminat till skåp osv?

Tackar och bugar, får kolla runt lite där.:yes:

Mvh Johanvbg
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Laminat till skåp osv?

Glöm inte kontrolera vikten på skivorna. Endel kan vara ganska tunga
 
F

F.d. 13289

Guest
Sv: Laminat till skåp osv?

Vikten är inga problem för jag tänkte inte byta ut några skivor utan bara själva laminatet som man klistrar på befintliga skåp osv.

Mvh Johanvbg
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Laminat till skåp osv?

hej kan du inte bara vitmåla trät matt så att eventuell ådring syns hade ett fusklaminat i en hobby husvagn tyckte de såg väldigt ljust å frächt ut ?!
 
F

F.d. 13289

Guest
Sv: Laminat till skåp osv?

Jo det vore kanske det enklaste, gäller ju att man får det snyggt bara så att det inte ser "fläckigt" ut.

Mvh Johanvbg
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Laminat till skåp osv?

Hej
Är trät inte lackat eler målat så kan du måla med en lasyr vänta i ca 2-3 minuter och sedan torka av färgen igen då får du en laserad yta som inte är allt för täckande, träet kommer fram och det blir inte flammigt.
Var bara noga med att du målar hela ytan samtidigt ( tex en skiva eller liknande ) annars får du hopstrykningar som syns.

Lycka till
 
Lösning
Toppen