• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lamelldoft och alperna

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sitter nu i Bled med detta problemet efter våran alpfärd.
Lamelldoft i hytten.
Kopplingen funkar som den skall, men lamelluckten är markant.
Frågan är vad händer härnest.
Nu har bilen fått vila sig 2 dygn så vår tänkta väg fortsätter imorgon mot Kroatien.
Några tips på ev. åtgjärder tar vi gärna emot.

mvh
Werner

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Lamelldoft och alperna

Fungerar kopplingen som den ska kan ni lugnt åka vidare,lukten är bara att försöka vädra ut.

F

F.d. 11346

Guest

Min fundering är om du har övernyttjat bromsarna? Lätt att göra om bilen är tung och motorn inte är så stor att man kan motorbromsa så mycket. Det är inte ovanligt efter en alpfärd. Så har ni kört något eller några alppass så är det (nästan) normalt att det luktar. Ha en fortsatt trevlig resa..

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Lukt från kopplingslamellerna kan förekomma vid backmanöver eller vid start i kraftigt motlut. För att man kör i alperna bör det inte osa från kopplingen, möjligtvis från bromsarna.

Moderna dieselmotor har väldigt liten motorbromseffekt därför kan man behöva trampa oftare på bromsen i långa nerförsbackar. Det är då mycket viktigt att bromsvätskan är helt fri från vatten. Finns det det vatten i bromsvätskan kan man helt förlora bromsverkan.

Kolla minst en gång om året att bromsvätskan är OK och/eller byt den minst vart 3:e år.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hur kollar man om det finns vatten i bromsvätskan?

Jappe

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det skall en vanlig verkstad kunna mäta, finns särskilt instrument för ändamålet.

Kan man inte mäta eller servar själv, är det säkrast at byta bromnsvätskan med 3 års intervall.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Eventuellt vatten i bromsvätskan har dessutom en tendens att samlas nere i bromscylindrarna tillsammans med andra förreningar och där orsaka korrosion.
Vid den årliga (?) bromsöversynen kan man med fördel "lufta" ut en rejäl skvätt bromsvätska vid varje luftnippel. På så vis förnyas vätskan eftersom. För länge sen innan jag lärt mig detta hade jag problem på min Saab att kolvarna bak kärvade. Dessutom var jag nog överambitiös med att justera ut bromsbackarna, det ska självjusteringen sköta för annars rör kolvarna sig för lite !

// Göte J

Toppen