Per&Gudrun
FD HBK Medlem
Hej
Jag har alltid trott att vi inte hade några problem ang. vikter med evår husbil.
tog och vägde bilen idag och fick då fram att bilen hade en bruttovikt på 3700 kg och det är inga problem eftersom vi vägde upp bilen från 3500 kg till 3850 kg totalvikt.
I dag lastade jag på våra cyklar 2 st samt tankade bilen full med diesel samt fyllde vattentanken alltså gjorde bilen "körklar".
Då fick jag en bruttovikt op 3700 kg, inga problem totalvikten är ju 3850 kg.
Nu till min fråga.
När jag vägde varje axel för sig så blev vikten på framaxeln 1480 kr jag får ha 1850 kg inga problem.
Men bakaxeln skylten på bilen säger 2000 kg men jag hade 2220 kg, alltså 220 kg övervikt. Jag tog av cyklarna och vikten minskade ca 100 kg fortfarande övervikt. I bagaget har jag inget onormalt tynga grejor.
Alltså hur jag än vänder mig så har jag övervikt på bakaxeln, men som sagt bruttovikten för hela bilen inga problem.
Hur har ni andra löst detta vad gäller i praktiken?
Tacksam för svar
Per
Jag har alltid trott att vi inte hade några problem ang. vikter med evår husbil.
tog och vägde bilen idag och fick då fram att bilen hade en bruttovikt på 3700 kg och det är inga problem eftersom vi vägde upp bilen från 3500 kg till 3850 kg totalvikt.
I dag lastade jag på våra cyklar 2 st samt tankade bilen full med diesel samt fyllde vattentanken alltså gjorde bilen "körklar".
Då fick jag en bruttovikt op 3700 kg, inga problem totalvikten är ju 3850 kg.
Nu till min fråga.
När jag vägde varje axel för sig så blev vikten på framaxeln 1480 kr jag får ha 1850 kg inga problem.
Men bakaxeln skylten på bilen säger 2000 kg men jag hade 2220 kg, alltså 220 kg övervikt. Jag tog av cyklarna och vikten minskade ca 100 kg fortfarande övervikt. I bagaget har jag inget onormalt tynga grejor.
Alltså hur jag än vänder mig så har jag övervikt på bakaxeln, men som sagt bruttovikten för hela bilen inga problem.
Hur har ni andra löst detta vad gäller i praktiken?
Tacksam för svar
Per