• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laga mat vid bord på rastplats?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Nyss återkommen från årets första besök på Omberg. Har blivit lite av en tradition att packa ner kaffe och smörgåsar och dra iväg med lilla Yarisen för premiärturen på Omberg. Vi stannade på parkeringen vid stigen upp till hjässan och tänkte hitta ett ledigt bord. Det var många personbilar och många fikare så vi bidade vår tid.

Då fick jag se något jag aldrig sett förut. Vid två av borden grillade man. Vid ena bordet en stor gasolflaska och grill och vid andra bordet engångsgrill.

Två familjer hade alltså fått samma idé. På parkeringen två husbilar vilka verkade ha sällskap.

Borde egentligen inte dra igång en tråd igen som handlar om husbilsåkare som tar för sig och breder ut sig men vill höra vad andra tycker om val av utekök. Eftersom antalet husbilar ökar så snabbt nu så är ja rädd för att det blir konfrontationer småningom.

:cool::confused:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Laga mat vid bord på rastplats?

Jag tycker man får göra vad man vill vid ett rastplatsbord, t.ex. laga en måltid,
så länge det är en rast.

Däremot tycker jag att "långliggande rastare" som tvättar i toaletter, hänger tvätt, och mutar in delar av rastplatsen m.m. är fel.

MaJe

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025

Tycker också det är OK att grilla på rastplatsen så länge det sker med hänsyn till andra och man inte uppenbart hindrar andra från att fika och använda rastplatsen.
Matlagning med triangakök på rastplatser har väl förekommit i alla tider?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Om man lägger rabarber på ett bord för att laga mat är det väl uppenbart att man hindrar andra från att fika. Det jag ser är alltså att en person sitter på bänken och grillar. Då kan inte bordet användas till det det är avsett för.
Os från grillar är väl inte heller något man vill ha till kaffet.

Vi äter också på rastplatser men lagar maten i bilen och bär ut på bricka.

:cool:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi bör försöka anpassa oss till olika situationer. Om man är på en rastplats med mängder av lediga bord och få besökande så är det ju inte så petigt. På en rastplats på Omberg en toppenfin dag i maj då folk letar efter lediga bord tycker jag man kan förstå att det inte är lämpligt att ockupera ett bord så lång tid som det tar att laga mat.

Vi kan inte bara hålla på det vi tycker är våra rättigheter.
:)

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Varför bry sig om vad andra gör. Alla kan inte laga mat i bilen. Ser människor som åker i en personbil, stannar och lagar mat. Finns även cyklister som stannar och lagar mat innan dom cyklar vidare. Helt okey för mig. Livet är för kort för att bry sig om sådana petitesser. Såmtänker jag.
Ha det

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024

Vi bör försöka anpassa oss till olika situationer. Om man är på en rastplats med mängder av lediga bord och få besökande så är det ju inte så petigt. På en rastplats på Omberg en toppenfin dag i maj då folk letar efter lediga bord tycker jag man kan förstå att det inte är lämpligt att ockupera ett bord så lång tid som det tar att laga mat.

Vi kan inte bara hålla på det vi tycker är våra rättigheter.

Ta med dig ett campingbord nästa gång.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag tar om det här lite från början. Det är inget jävla gnäll på allt och alla. Det här var självupplevt just idag. Man knallar omkring med sin matsäcksväska och väntar på att det skall bli ett bord ledigt. Klart man blir lite irriterad då man ser att två bord är upptagna av folk som lagar mat.

Spelar ingen roll om det är cyklister, personbilsåkare eller husbilsåkare. Nu råkade det vara husbilsåkare och jag berättar därför om det i det här forumet.

Det var nog behövligt. Märks på flera ömma tår.

Det är alltså ingen campingägare eller sommarstugeägare som tar upp det här utan en husbilsåkare och medlem. Jag berättar bara om en händelse och en del tar i som om jag skulle svära i kyrkan. Ville höra lite olika synpunkter och det har jag fått.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Den här diskussionen tendrar att bli lite löjlig. När man kommer till en rastplats & samtliga bord är upptagna är det väl bara att vänta tills något bord blir ledigt. Orkar man inte med detta så är det väl bara att åka vidare till nästa ställe. Vad man gör på en rastplats är väl inte reglerat eller måste man fika på dessa platser? Skall man uppfatta det som att den som inte fikar har inte där att göra? Innan vi hade husbil så åkte vi runt med personbilen & det hände väl mer än en gång att man stannade på en rastplats, plockade fram grillen eller gasolköket & lagade mat. Dock var vi noga med att inte ha grillen på bordet så att det blev bränt. Naturligtvis lämnade vi platsen ren & snygg.

Bennie

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag inser ju nu att det var mitt eget fel att jag fick sådana knasiga funderingar.
I och med att jag fått den insikten så lägger vi ner det här. Jag är ledsen för att jag tog upp en så dum fråga.
:mcride:

Toppen