• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Laga mörkläggningsgardin med tejp eller byta hela?

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej
Jag har lite slitage som bilderna visar på mörkläggningsgardin.
Kan man köpa bara ny gardin löst på metervara eller någon tejp att laga med kanske.
Om någon vet?
 

Bilagor

  • IMG_20210501_123517565.jpg
    IMG_20210501_123517565.jpg
    3,1 MB · Visningar: 169
  • IMG_20210501_123544811.jpg
    IMG_20210501_123544811.jpg
    3,5 MB · Visningar: 167
  • 1618324281905.png
    1618324281905.png
    994,6 KB · Visningar: 172

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan jag får väl också bidra med en tejp som har funkat jättebra nu i många år.
Plocka sönder hela gardinen så du får själva väven lös och kan lägga tejpen halvvägs på ena sidan och sedan vika över på andra sidan. Man kan vara tvungen att spänna upp fjädern lite mer för att den skall samla in gardinen bra när den blir lite stelare av tejpen.

Min variant heter spinnakertejp och funkar till att laga trasiga segel med tillfälligt, och gardiner jättelänge med. Tillräckligt tunn för att kunna vika runt kanten på väven och ha dubbel. Finns i båtbutiker.
Spinnakertejp.JPG
(Ps. Det finns olika/andra fabrikat och kan ev. vara lite olika tjocklek som kan göra lagningen stelare med övervikt tejp.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ev ta en utflykt till Sjöbo bildemontering. Jag har plockat rätt mycket grejer till min gamla husbil där. Men du måste ha lite tur att just det du vill ha finns. Knappast nåt de har på lager utan du måste kolla i bilarna själv. Ta med lite bra att ha verktyg.. till detta en del olika skruvmejslar. Räkna inte med superlåga priser Men har du tur kan du hitta en helt felfri gardin. Kan va värt att chansa. För övrigt tror jag också mest på spinnakertape.... men jag vill ha hela..inte tejpade.... nog borde man kunna hitta detta som lösvikt..eller nånstans i Tyskland . Här behövs google. Reimo..jo men det mesta fanns inte för leverans.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ev ta en utflykt till Sjöbo bildemontering. Jag har plockat rätt mycket grejer till min gamla husbil där. Men du måste ha lite tur att just det du vill ha finns. Knappast nåt de har på lager utan du måste kolla i bilarna själv. Ta med lite bra att ha verktyg.. till detta en del olika skruvmejslar. Räkna inte med superlåga priser Men har du tur kan du hitta en helt felfri gardin. Kan va värt att chansa. För övrigt tror jag också mest på spinnakertape.... men jag vill ha hela..inte tejpade.... nog borde man kunna hitta detta som lösvikt..eller nånstans i Tyskland . Här behövs google. Reimo..jo men det mesta fanns inte för leverans.
Sjöbo bildemontering år sjukt dyra och otrevliga. Jag fick utskällning av ilsken i kassan när jag skulle betala en del jag hittade, den delen var del av något så man kan inte plocka den AHAHAH, så nej aldrig mer dom!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja om du bara varit där en enda gång så kan det mycket väl va som du skriver..de håller verkligen koll på kunderna. Så där har du helt rätt...
.. Men jag har varit där ganska många gånger o när man börjar få en ' relation' de känner igen mig så är Sjöbo bildemontering.. obs där de har husvagn o husbil... SUPERBRA.. jag blir extremt väl mottagen. Men de vill lära känna dig o se om man köper något. Jag har varit där ganska mycket så jag har sett att det kommer en del som mest bara går runt o kollar... köper inget. Dessutom tror jag att alla bilskrotar där man släpper in kunder måste ha ögonen på skaft så att ingen stoppar undan saker utan att betala..
För mig jättebra.
Jag har ett ganska bra lager med just sånt från bodelen..lås knoppar skåpluckor plast detaljer..o liknande.. sånt som är svårt att hitta..men gör skillnad i en gammal bil.. välvårdat inre eller slarvigt. Detta betalar jag gärna en hel del för..för annars får man laga med silvertape.
Gorilla silvertape är jättestark o kommer att hålla i 30 år till. Men jag vill inte ha det även om en sån reperation kan bli stark...
Grejer till själva bilen o motor bromsar mm ja det är ju bättre att försöka hitta nytt i Tyskland... så du ska veta att efter några besök o att du köpt lite... så blir du glatt välkomnad o Hej kul att se dig.. välkommen tillbaka o de litar hundra procent på dig...
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag köpte mörkläggnings rullgardin och bytte.
Fungerar kanske inte jätte länge men jätte bra.
Köper man stor rullgardin så räcker det till flera fönster. :)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hejsan jag får väl också bidra med en tejp som har funkat jättebra nu i många år.
Plocka sönder hela gardinen så du får själva väven lös och kan lägga tejpen halvvägs på ena sidan och sedan vika över på andra sidan. Man kan vara tvungen att spänna upp fjädern lite mer för att den skall samla in gardinen bra när den blir lite stelare av tejpen.

Min variant heter spinnakertejp och funkar till att laga trasiga segel med tillfälligt, och gardiner jättelänge med. Tillräckligt tunn för att kunna vika runt kanten på väven och ha dubbel. Finns i båtbutiker.
Visa bilaga 209549
(Ps. Det finns olika/andra fabrikat och kan ev. vara lite olika tjocklek som kan göra lagningen stelare med övervikt tejp.)

M.v.h. JANKRO.
finns den i min färg, beigh?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, om man inte vill sticka ut och satsa på Rosa så får man nog lägga sig kanske på Vit.... Grå eller Svart kanske inte ser så dumt ut heller som ytterkant och delvis gömt inne i rännorna om man klistrar alla gardiner lika.

Spinnakertejp2.JPG

Det var lite besvärligt men skadorna på mina var bara ute i kanterna på gardinerna så jag behövde bara de 2.5 cm. som blir på var sida om man viker tejpen över kanten, så nästan all tejp hamnade inne i rännorna. Vita inne i rännorna och syns inte alls nu längre när de blivit lite mörkare.
Skadorna var egentligen bara på en gardin, men jag tyckte det blev så bra att jag gjorde samma tejpning på de andra gardinerna också i förbyggande syfte. Jag tror det måste vara ca. sju år sedan och de är flitigt använda både i hetta och mild kyla utan att något har släppt ännu.
Lite stelare blir de naturligtvis fast tejpen är jättetunn, men med lite mer förspänd fjäder så funkar det bra ändå.

Jag har lagat en annan gardin också som var mycket mer/bredare skadad, som din ser ut att vara.
Tejpen är ju 5cm. bred och om man viker den runt kanten så blir det 2.5 cm. på var sida vilket inte räckte så jag satte en tejp på var sida, men bara ca. 3.5 cm. in på gardinen som behövdes för att täcka skadan och avslutade med att klippa bort de 1.5 cm. tejp som hamnade utanför när det var tejpat på båda sidor. Funkade också ok. men husvagnen såldes snart så jag fick ingen info om hur det funkade i längden. Ytterkanten blir ju lite svagare när tejpen inte är övervikt, men det är säkert så du får göra om du skall täcka skadan som syns.

Tvätta av gardinen med sprit eller något bra så allt ev. fett är borta för då sitter tejpen fast rejält. Man behöver ha gardinen liggande utsträckt och plant så man inte behöver fibbla med tejpen för limmet är inte alls medgörligt om tejpen hamnar fel eller skrynklar sig :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Nja, om man inte vill sticka ut och satsa på Rosa så får man nog lägga sig kanske på Vit.... Grå eller Svart kanske inte ser så dumt ut heller som ytterkant och delvis gömt inne i rännorna om man klistrar alla gardiner lika.

Visa bilaga 209605

Det var lite besvärligt men skadorna på mina var bara ute i kanterna på gardinerna så jag behövde bara de 2.5 cm. som blir på var sida om man viker tejpen över kanten, så nästan all tejp hamnade inne i rännorna. Vita inne i rännorna och syns inte alls nu längre när de blivit lite mörkare.
Skadorna var egentligen bara på en gardin, men jag tyckte det blev så bra att jag gjorde samma tejpning på de andra gardinerna också i förbyggande syfte. Jag tror det måste vara ca. sju år sedan och de är flitigt använda både i hetta och mild kyla utan att något har släppt ännu.
Lite stelare blir de naturligtvis fast tejpen är jättetunn, men med lite mer förspänd fjäder så funkar det bra ändå.

Jag har lagat en annan gardin också som var mycket mer/bredare skadad, som din ser ut att vara.
Tejpen är ju 5cm. bred och om man viker den runt kanten så blir det 2.5 cm. på var sida vilket inte räckte så jag satte en tejp på var sida, men bara ca. 3.5 cm. in på gardinen som behövdes för att täcka skadan och avslutade med att klippa bort de 1.5 cm. tejp som hamnade utanför när det var tejpat på båda sidor. Funkade också ok. men husvagnen såldes snart så jag fick ingen info om hur det funkade i längden. Ytterkanten blir ju lite svagare när tejpen inte är övervikt, men det är säkert så du får göra om du skall täcka skadan som syns.

Tvätta av gardinen med sprit eller något bra så allt ev. fett är borta för då sitter tejpen fast rejält. Man behöver ha gardinen liggande utsträckt och plant så man inte behöver fibbla med tejpen för limmet är inte alls medgörligt om tejpen hamnar fel eller skrynklar sig :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
Tack för utförlig beskrivning detta låter perfekt. Från en sak till en annan om man ska spänna fjädern finns det något verktyg för det?
Fjädern innuti som drar up gardinen märker jag är lite slapp på vissa gardinder.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för utförlig beskrivning detta låter perfekt. Från en sak till en annan om man ska spänna fjädern finns det något verktyg för det?
Fjädern innuti som drar up gardinen märker jag är lite slapp på vissa gardinder.
Hej, det behövs bara en mejsel för att spänna fjädern. Kommer inte helt ihåg precis nu, men på ena sidan där gardinens rulle sitter så finns det som en plastskruv som man bara vrider på, och så är det klicklägen som spänner fjädern vartefter.
På samma sätt måste man släppa fjädern när man skall plocka sönder allt och kunna breda ut gardinens väv. När man släpper på fjädern så tar man mejseln (kan inte kolla upp hur nu tyvärr) men jag tror att man trycker spännskruven inåt så man kommer bort från klicklägena och då kan snurra skruven bakåt tills all förspänning på fjädern är borta och allt kan plockas bort och isär. (Man kanske måste trycka skruven inåt även när man spänner fjädern, minnet sviker.)
Innan man plockar ihop allt igen så kan lite smörjning vid rullen vara ok. samt ev. sådandär teflonspray som torkar och bara gör plasten hal inne i rännorna till gardinen göra lite extra nytta så allt löper så lätt som möjligt.
Återkom om det strular så skall jag kolla upp lite bättre hur det ser ut.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen