• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Laga luckor till Dethleffs garage

Husbilen 7850

HBK Intresserad
Kommun
Falkenberg
Hej!

Jag har plockat av mina två garageluckor på min Dethleffs XLi från 2012, nedre delen har indikerat fukt. Tänkte reparera luckorna under vintern.

Hade behöver lite råd/tips, och är tacksam för svar från någon som har erfarenhet.

1. Metallramen som sitter runt luckan verkar delad med skruvfästen i skarvarna. Är ramen även limmad?

2. Den inre fanerskivan som är limmad på isolerplattan är något bubblig i nederkant, är den möjlig att få bort och ersätta med ny fanerskiva eller liknande efter att man låtit luckan torka ur?

3. Tips på bättre tätningslister? Har sett att nyare modeller även har en yttre tätningslist.

Tack på förhand!

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag hade problem med fukt i ett par luckor i vår förra husbil en Ci Riviera.
Jag borrade några hål i alu listen i botten på luckan. Lade sedan in luckorna i ugnen till en lackbox, på mitt arbete, och lät dom ligga där några timmar.
De blev lite bättre men gav utslag vid mätning.
Men accepterades vid inbyte.

Såg idag att det finns små hål botten på luckorna redan från tillverkningen i vår nuvarande Carthago.DSC_1515~3.JPG
Två avrinningshål i varje lucka.

Krister.

Senast ändrad:
Toppen