• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddspänning?

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025
Hej
Mina 3 år gamla Banner 2x95Ah AGM visar nu inte ha mycket ork kvar. Trodde de skulle hålla längre. Jag har fått en hel del tips här på forumet om laddningsproblem och funderar nu om detta kan ha orsakats av att min inbyggda originalladdare i e-blocket och tillsammans med den PWM-regulator som är till solpanelen kanske inte helt är bästisar med två AGM-batterier.
Det står på laddaren att den är för GEL så frågan är om jag bör byta den mot en annan samt även sätta in en bättre anpassad solcelssregulator?
En sak jag noterat är att när jag sätter i 230-kabeln så visar panelen ovan för bodelsdörren 14,2V men om jag mäter med voltmeter direkt på batteripolerna så visar den samtidigt 13,7V. Startar jag motorn så ökar batterispänning något till 13,9V men panelen visar i princip samma spänning som tidigare dvs 14,2V. Kan det vara så att e-blocket får felaktiga spänningsvärden från batteriet och därför inte trycker på så mycket som behövs? För det borde väl ändå vara 14,4 V på batteriet som är det optimala under pågående laddning?
Mäter jag istället på solcellseglatorns batterikopplingsplint så visar det samma spänning som mätningen direkt på batteriet så där är ingen potentialskillnad...
Men endast batteridrift och 230-kabeln bortkopplad och således ingen laddningscykel aktiv, så visar e-blockets display fortfarande ca 0,4-0,5 V över spänningen mätt direkt på batteriet.
Någon som vill kommentera? Någon förändring jag bör göra innan jag stoppar i nya AGM-batterier från Biltema?
Claes

F

F.d. 50104

Guest
Sv: Laddspänning?

Hej vad har du för instrument att mäta med kan vara ditt instrument som visar fel .pröva byta batterier idet många billiga visar fel om batteriet i instrumentet är dåliga,pröva mät på en vanlig bil när den gåroch kolla vad den visar då

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Har provat med nytt batteri i voltmetern men den visar samma sak och är korrekt. Nej nu blir det ny laddare och komplettering med ett Honda elverk som är tyst så man inte stör andra i onödan. Frågan nu är om någon vet om det är tillräckligt med ett elverk som ger 900 W i kontinuerlig effekt eller om man måste upp till nästa nivå? En bra laddare borde inte kräva mer än 300 W så visst borde det räcka eller tänker jag fel?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Vi har kört med 900w i många år och ser det som fullt tillräckligt. Lägre buller, lägre vikt o därmed smidigare att använda. Vi älskar vår lilla röda Honda laddare, hälsar Björn o Lena

F

F.d. 55451

Guest

Vi har skrevet lidt om problemet med överladning af AGM m.m.
Fordelen ved AGM er at de hurtigt optager ladning - men hvad så dernæst?

Jeg har monteret en afbryder med varning for inta generatorstrøm.
generatorafbryder.jpg + 2x35A relæ i motorrummet.

Fra mit føresæde kan jeg aflæse spændingen og forhindre at spændingen ved opladning kun kortvarigt kommer til ca. 14,4 volt - temperatur beroende.

Jeg kan også med et afbryderpanel ( fjernkontroll) tilslutte varmtvatten, kaffemaskin, bake ugn etc. - til at minimere spændingen efter behov.
se http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/496871

Det er min løsning for överladdning.

Egentlig har jeg projekteret en automatik (vid mer 13,7 volt) med ekstra inverter og 20A 7-steg smartladdere - men jeg vet inte om jag orkar :oops:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen