Hej
Mina 3 år gamla Banner 2x95Ah AGM visar nu inte ha mycket ork kvar. Trodde de skulle hålla längre. Jag har fått en hel del tips här på forumet om laddningsproblem och funderar nu om detta kan ha orsakats av att min inbyggda originalladdare i e-blocket och tillsammans med den PWM-regulator som är till solpanelen kanske inte helt är bästisar med två AGM-batterier.
Det står på laddaren att den är för GEL så frågan är om jag bör byta den mot en annan samt även sätta in en bättre anpassad solcelssregulator?
En sak jag noterat är att när jag sätter i 230-kabeln så visar panelen ovan för bodelsdörren 14,2V men om jag mäter med voltmeter direkt på batteripolerna så visar den samtidigt 13,7V. Startar jag motorn så ökar batterispänning något till 13,9V men panelen visar i princip samma spänning som tidigare dvs 14,2V. Kan det vara så att e-blocket får felaktiga spänningsvärden från batteriet och därför inte trycker på så mycket som behövs? För det borde väl ändå vara 14,4 V på batteriet som är det optimala under pågående laddning?
Mäter jag istället på solcellseglatorns batterikopplingsplint så visar det samma spänning som mätningen direkt på batteriet så där är ingen potentialskillnad...
Men endast batteridrift och 230-kabeln bortkopplad och således ingen laddningscykel aktiv, så visar e-blockets display fortfarande ca 0,4-0,5 V över spänningen mätt direkt på batteriet.
Någon som vill kommentera? Någon förändring jag bör göra innan jag stoppar i nya AGM-batterier från Biltema?
Claes
Mina 3 år gamla Banner 2x95Ah AGM visar nu inte ha mycket ork kvar. Trodde de skulle hålla längre. Jag har fått en hel del tips här på forumet om laddningsproblem och funderar nu om detta kan ha orsakats av att min inbyggda originalladdare i e-blocket och tillsammans med den PWM-regulator som är till solpanelen kanske inte helt är bästisar med två AGM-batterier.
Det står på laddaren att den är för GEL så frågan är om jag bör byta den mot en annan samt även sätta in en bättre anpassad solcelssregulator?
En sak jag noterat är att när jag sätter i 230-kabeln så visar panelen ovan för bodelsdörren 14,2V men om jag mäter med voltmeter direkt på batteripolerna så visar den samtidigt 13,7V. Startar jag motorn så ökar batterispänning något till 13,9V men panelen visar i princip samma spänning som tidigare dvs 14,2V. Kan det vara så att e-blocket får felaktiga spänningsvärden från batteriet och därför inte trycker på så mycket som behövs? För det borde väl ändå vara 14,4 V på batteriet som är det optimala under pågående laddning?
Mäter jag istället på solcellseglatorns batterikopplingsplint så visar det samma spänning som mätningen direkt på batteriet så där är ingen potentialskillnad...
Men endast batteridrift och 230-kabeln bortkopplad och således ingen laddningscykel aktiv, så visar e-blockets display fortfarande ca 0,4-0,5 V över spänningen mätt direkt på batteriet.
Någon som vill kommentera? Någon förändring jag bör göra innan jag stoppar i nya AGM-batterier från Biltema?
Claes