• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsreglering mm.

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Hej alla!
Jag har några frågor ang laddningsreglering som jag inte har hittat svar på efter att ha lästa alla trådar om solceller och laddreglering. Tänker skaffa solcellspaneler och vet inte vilken MPPT-laddningsregulator jag skall köpa.
Har inte hittat någon som är inställningsbar mellan olika batterityper.

1. När jag läser specarna för regulatorer för solceller framgår det bara att de är avsedda för blybatterier. Känner regulatorerna av vilka typer av batterier som är anslutna, tex GEL, AGM eller vanliga bly/syra batterier. Om jag kopplar solcellsregulatorn till EBL måste väl regulatorn känna av om den laddar bodelsbatteriet eller startbatteriet och lämna olika spänning och ström?

2. Om man studerar elschemat till min EBL-99 så framgår det att batteritypsomkopplaren endast påverkar laddningen från 230V laddaren. När laddning sker från bilens generator laddas båda batterierna (start och bodel) med samma laddström och spänning fast de är av olika typer?? Men enligt handboken står det att det är väldigt viktigt att Gel-batteriet laddas på riktigt sätt. Samma sak sker tydligen också när extern laddare och solcellsregultor anslut till EBL. Därför måste väl laddningsregulatorn innan EBL inställas för resp. batteri typ, eller?

3. I handboken till husbilen står det också att vid byte av batteri skall endast batteri av samma typ användas. Ett GEL-batteri får endast bytas mot ett annat GEL-batteri. Läser man den engelska manualen till EBL:n står det att endast byta till batteri med samma typ och kapacitet som tillverkaren har installerat. Men, det står också att man kan byta bly/syra till gel batteri. Men inte byta från gel till bly/syra. VAD SKALL MAN TRO PÅ???

Det blev mycket det här. Hoppas någon kunnig orkar läsa detta.
Tacksam för svar så jag inte gör fel.
Hälsningar
Per
:confused:
 
Toppen