F
F.d. 1470
Guest
Många här har ju ganska hög nivå på elkunskapen. Själv har jag inga problem med att ge mig på det mesta i husbil och båt men nu blev jag lite konfunderad. I husbilen sitter original Calira elcentral med 30Ah laddare. Jag har dessutom lagt Biltemas 25Ah Ctek kopia direkt på 420Ah AGM-batteribanken. Laddar jag 50% tomma batterier med 230V eller med TEC-29 generatorn på 2,4 kw så får jag fin laddning på 45-50 Ah som sedan förstås sakta avtar. TEC-29 ger enligt sin display 0,9kw vid max-laddning och ca 0,6 kw wvd ca 35Ah-laddning.
Försöker jag ladda med Biltemas 0,9 kw elverk får jag problem. Fungerar fint med enbart Calira och laddning sker med t.ex. 20 AH. Slår jag på Biltemas laddare börjar elverket börjar pulsera och laddningen hoppar mellan 20-25 AH och 14 Ah. Biltemas laddare verkar ligga på stadigt så Caliras inbyggda laddare verkar börja slå av och på. Jag överlastar ju inte elverket så jag förstår ingenting. Någon teori?
Även Ctek Dual med smartpass-installationen är märkligt. Körde hem från Hemsedal igår och trots 6-7 timmars körning fastnar laddningsnivån på 379 Ah och spänning direkt när man slår av motorn ligger på "bara" 13,4v trots att batterierna är på 420Ah. Men andra gånger har Ctek laddat 419Ah. Förstår inte vad denna skillnad kan bero på. Kopplar jag in 230V hemma så fortsätter ju laddningen med 10-12 AH.
Anders
Försöker jag ladda med Biltemas 0,9 kw elverk får jag problem. Fungerar fint med enbart Calira och laddning sker med t.ex. 20 AH. Slår jag på Biltemas laddare börjar elverket börjar pulsera och laddningen hoppar mellan 20-25 AH och 14 Ah. Biltemas laddare verkar ligga på stadigt så Caliras inbyggda laddare verkar börja slå av och på. Jag överlastar ju inte elverket så jag förstår ingenting. Någon teori?
Även Ctek Dual med smartpass-installationen är märkligt. Körde hem från Hemsedal igår och trots 6-7 timmars körning fastnar laddningsnivån på 379 Ah och spänning direkt när man slår av motorn ligger på "bara" 13,4v trots att batterierna är på 420Ah. Men andra gånger har Ctek laddat 419Ah. Förstår inte vad denna skillnad kan bero på. Kopplar jag in 230V hemma så fortsätter ju laddningen med 10-12 AH.
Anders