• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddningsfråga elvert och Ctek

F

F.d. 1470

Guest
Många här har ju ganska hög nivå på elkunskapen. Själv har jag inga problem med att ge mig på det mesta i husbil och båt men nu blev jag lite konfunderad. I husbilen sitter original Calira elcentral med 30Ah laddare. Jag har dessutom lagt Biltemas 25Ah Ctek kopia direkt på 420Ah AGM-batteribanken. Laddar jag 50% tomma batterier med 230V eller med TEC-29 generatorn på 2,4 kw så får jag fin laddning på 45-50 Ah som sedan förstås sakta avtar. TEC-29 ger enligt sin display 0,9kw vid max-laddning och ca 0,6 kw wvd ca 35Ah-laddning.

Försöker jag ladda med Biltemas 0,9 kw elverk får jag problem. Fungerar fint med enbart Calira och laddning sker med t.ex. 20 AH. Slår jag på Biltemas laddare börjar elverket börjar pulsera och laddningen hoppar mellan 20-25 AH och 14 Ah. Biltemas laddare verkar ligga på stadigt så Caliras inbyggda laddare verkar börja slå av och på. Jag överlastar ju inte elverket så jag förstår ingenting. Någon teori?

Även Ctek Dual med smartpass-installationen är märkligt. Körde hem från Hemsedal igår och trots 6-7 timmars körning fastnar laddningsnivån på 379 Ah och spänning direkt när man slår av motorn ligger på "bara" 13,4v trots att batterierna är på 420Ah. Men andra gånger har Ctek laddat 419Ah. Förstår inte vad denna skillnad kan bero på. Kopplar jag in 230V hemma så fortsätter ju laddningen med 10-12 AH.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Tilbake til basisfrågan, Håkan har gitt en meget korrekt beskrivelse av problemet rundt et billig inverter elverk. Bäckman har forklart årsaken i mer detalj. Selv valgte jeg fort å lese det opprinnelige innleggets AH som A, ikke fordi jeg er et perimeter - problemet ligger som Bäckman skriver i at en oppnår ikke 20 Ah inn i batteriet av 20 A i en time - for de fleste bly basserte batterier ville det under optimale forhold bli maks 18 Ah og vinterkalde batterier mer normalt 10 til 12 Ah.

Nesten alle moderne batteriladere er primærswitchede, og forutsetter en jamn sinus inn - hva de gjør ut av alle overharmoniske som finnes i en firkant eller modifisert sinus er svært tilfeldig og avhengig av hvor mye filtrering som finnes mellom inngangen (230V) og utgangen. Ofte kan en finne spenningspulser som flyr rett gjennom - disse skader ikke batteriet, men forstyrrer lett styringselektronikken på en annen lader.

Temperaturen på batteriene avgjør og hvor mye du klarer å lade de opp uten at jeg her vil komme med tall - kjemien gir store variasjoner.

Tack för ditt inlägg Knut.

Skall testa Biltemas laddare direkt mot Biltemas elverk imorgon när det är ljust - skall bli spännande. Ctek M300 i Concorde har inte haft några problem med detta elverk tidigare i alla fall, när den varit enda laddaren.

Jag vet också om att temperaturen påverkar mottagligheten på batterier, jag har monterat många sådana sensorer genom åren... Och det är varmt där batterierna sitter. Det märkliga är att det är lika varmt varje gång nu under vintern när jag kör så egentligen borde Ctek Dual ladda lika eftersom de flesta yttre faktorer är lika och ändå skiljer det som sagt mycket i slutresultat. Vet också att batteritankmätare inte alltid är exakta i in och ut-beräkningar men även spänningen är så olika med samma last så det är lite förvånande.

ANders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Hmm. Om Biltemas elverk ger 900VA (VoltAmpere) så kanske det inte räcker till. Vid växelström så går inte, VA (VoltAmpere) och W (Watt) hand i hand hela tiden, beroende på vad som är inkopplat, det tillkommer en effektfaktor med induktiv eller kapacitiv last. När effektfaktor'n går under 1 så går det "så att säga" åt mer VA än W-märkningen för att driva något.........
Kort sagt, Biltemas elverk kanske helt enkelt inte räcker till för att driva båda laddarna, och det är därför det börjar svaja.
....................
Jag började skriva det här inlägget redan vid kl.17 tiden, men mitt bredband la av. Då jag nu kl.23.10 ser att jag har samma kompletterande frågor och påståenden om dubbla laddare och resten av problemen som mina/våra klubbkompisar redan frågat, så då får detta om elverket räcka.

JANKRO.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Hmm. Om Biltemas elverk ger 900VA (VoltAmpere) så kanske det inte räcker till. Vid växelström så går inte, VA (VoltAmpere) och W (Watt) hand i hand hela tiden, beroende på vad som är inkopplat, det tillkommer en effektfaktor med induktiv eller kapacitiv last. När effektfaktor'n går under 1 så går det "så att säga" åt mer VA än W-märkningen för att driva något.........
Kort sagt, Biltemas elverk kanske helt enkelt inte räcker till för att driva båda laddarna, och det är därför det börjar svaja.
....................
Jag började skriva det här inlägget redan vid kl.17 tiden, men mitt bredband la av. Då jag nu kl.23.10 ser att jag har samma kompletterande frågor och påståenden om dubbla laddare och resten av problemen som mina/våra klubbkompisar redan frågat, så då får detta om elverket räcka.

JANKRO.

Tack för din input. Jo detta var min första fundering också så därför testade jag också med mindre urladdade batterier så att totala lasten på elverket inte skulle bli så stor. Det var de siffrorna jag gav inledningsvis. Man ser ju också på TEC-29-generatorns display hur mycket effekt den använder för motsvarande laddare (också siffror jag hade med inledningsvis).

Summa sumarum, trots att sammanladga lasten på elverket är ganska liten, både enligt vad batteritankmätaren visar och vad TEC-29 displayen visar så pulserar elverket om jag slår på dubbla laddare.

Tidigare när jag glömt på 1 kW elpatron när jag kopplat på elverket har det dött direkt men jag tänkte också att jag nu låg så nära gränsen så att det därför pulserad - men tydligen inte orsaken.

Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Det är just vid glödtrådar ex. glödlampor och värmestavar kontra andra saker som VA och W börjar att skiljas åt. Till en glödlampa på 900W går det "åt" 900VA, men till ex. en del motorer på 900W kan det gå åt 1800VA. Laddare vet jag ej var de ligger på skalan.

JANKRO.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Testade med Biltema elverk direkt på Biltemas laddare. Fungerade utmärkt.

Med elverk in i 230V och alltså med Caliras laddare också utmärkt.

Båda samtidigt som tidigare inte alls. Verkar som om Calira slår av och på.

Med 230V via nät eller via TEC29-elverket inga problem. Märkligt.

Anders
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Då är det inga problem med kurvformen. Troligen så är det som flera tidigare påpekat att båda samtidigt överskrider elverkets kapacitet.
Det räcker ju att det är problem när de försöker starta så kan det ju komma i svängning.
Elverket 230VAC levererar max 4,3A och Biltemas laddare har märkström på 2,4A och Caliran runt 3A. Så även om laddbehovet på batterier inte är så stort måste ju elverket kunna hantera startströmmarna och dessa är antagligen över 4,3A.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Att Caliran slår av och på skulle kunna bero på att dess gränsvärden för att växla mellan olika laddningslägen skiljer sig några millivolt från CTEK-laddarens, i kombination med att vid den högre laddströmmen blir batterispänningen aningen högre än vad laddarna är kalibrerade för.


Det kan gå till så här:

1. På grund av den högre laddströmmen stiger batterispänningen så småningom över Caliras brytpunkt för underhållsladdning, trots att batteriet inte är tillräckligt nära full laddning. Detta på grund av batteriets inre resistans och eventuellt kraftigare gasbildning än normalt vid elektroderna, nu när strömmen är högre än vad laddaren tror. Caliran känner ju inte till den extra laddströmmen från den andra laddaren och kan därför inte kompensera för detta.

2. Calira går över till underhållsladdning.

3. CTEK laddar fortfarande för fullt men utan Caliras bidrag sjunker batterispänningen ganska snabbt en liten smula eftersom batteriet inte är fulladdat. Med lite otur blir spänningen snabbt lägre än Caliras gräns för att starta laddning med full ström igen.

5. Calira går över till laddning med full ström.

6. Cykeln upprepas, gå till steg 1.


Förmodligen slår Caliran av och på även vid nätanslutning, du kan ju alltid mäta Calirans laddström med en multimeter för att se om den har några dumheter för sig när den måste samsas med CTEK-laddaren.

Jag har inte råkat ut för just ditt problem, men det påminner mycket om vad jag råkade ut för en gång i tiden med en hemmabyggd Makalös Manick som skulle skydda elektronikkretsar mot under- och överspänning. Så, om det skulle visa sig att jag har fel tar jag som vanligt tillbaka alla mina påståenden och hävdar motsatsen!

-----------------------------------------------
Redigerat: När jag säger att Caliran förmodligen slår av och på även vid nätanslutning så förutsätter jag, kanske felaktigt, att du bara märker pulserandet på elverkets varvtal och att det går tillräckligt fort så att det inte hinner bli uppenbart av Calirans kulörta status-lyktor att döma. Eller vad den nu har för indikatorer... För om Caliran slår av och på så att den slocknar så faller förstås hela resonemanget. Hehe...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Då är det inga problem med kurvformen. Troligen så är det som flera tidigare påpekat att båda samtidigt överskrider elverkets kapacitet.
Det räcker ju att det är problem när de försöker starta så kan det ju komma i svängning.
Elverket 230VAC levererar max 4,3A och Biltemas laddare har märkström på 2,4A och Caliran runt 3A. Så även om laddbehovet på batterier inte är så stort måste ju elverket kunna hantera startströmmarna och dessa är antagligen över 4,3A.

Nu hade jag ganska välladdade batterier vid testet så när jag körde bara Calira låg den och varierade mellan 8-15 A (underhålls)laddning in i batterierna med längre faser med 15A och ca 10-15 sekunder långa faser med lägre laddning . Liknande värden när jag körde bara Biltemas laddare. Så när jag kör båda borde jag inte ligga nära att överskrida elverkets kapacitet.

Rutger: Jag har både en Mobitronic batteritankmätare och Calirasystemets egen tankmätare. Båda dessa visar ampere in i batterierna, spänning samt fyllnadsgrad som Ah respektive %.

Med båda laddarna börjar elverket pulserar som om någon skulle sitta och vrida på gashandtaget på en moppe, även med Eco-läget avstängt. På batteritankmätarna hinner jag se hur A-värdet varierar mellan att Caliran slår av och på men frekvensen av och på blir mycket snabbare än vad laddarna normalt varierar vid så fulladdade batterier.

Återigen, med 230V eller TEC-29 (med Hondamotor) in så fungerar allt perfekt så jag förstår fortfarande inte varför det inte går med externa elverket. TEC-29 är ju egentligen lika externt som Biltemas verk och går med mycket mindre effekt än vad Biltema aggregatet skall klara, vid denna låga laddström.

Men det kan ju vara som Håkan säger att någon form av startuppspänning överbelastar Biltema elverket. Samtidigt, när det är väldigt kallt ute och jag kör igång TEC-29 måste jag vanligtvis slå av antingen Biltema-laddaren och ibland också Calira-elblocket innan TEC-29 hunnit få upp värmen. Gör jag inte det stannar elverket när belastningen från Calira och/eller Biltema laddaren går på när elverket börjar leverera 230V efter några sekunder. I rimlighetens namn borde ju Calira slå av då också när elverket inte orkar med med det sker aldrig utan det är elverket som dör.

Anders

edit: Rutger - nej, när jag har 230v eller TEC-29 som strömkälla sker inga pulseringar eller av-påslag av någon laddare utan båda är på och ger sammanlagt i detta fall samma 8-15 A slutfasladdning. Har jag närmare 50% tomma batterier får jag laddning med ca 45-50A in vid uppstart.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

TEC-29 är mycket smartare än Biltema elverket och reglerar ner snabbt när den upptäcker fel och när TEC-29 har problem med båda vid kyla så tror jag ännu mer på överlast vid start med Biltema elverket.

Det är ju möjligt att mäta upp detta och konstatera var problemet ligger.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

TEC-29 är mycket smartare än Biltema elverket och reglerar ner snabbt när den upptäcker fel och när TEC-29 har problem med båda vid kyla så tror jag ännu mer på överlast vid start med Biltema elverket.

Det är ju möjligt att mäta upp detta och konstatera var problemet ligger.

TEC-29 har problem med dom enskilt också vid kyla så jag tror tyvärr inte problemet ligger där. Låter man bara TEC-29 gå en minut så kan man sedan slå på Calira och få in 25A och sedan slå på Biltema och få totalt 45-50A stadigt och utan problem. Kan t.o.m. sedan lägga på elpatron på TEC-29 utan problem.

Som jag skrev tidigare har jag aldrig sett högre effektvärde på TEC-29 än 0,9 kW vid maxladdning med båda på och normalt går TEC-29 ner till 0,6 kW när laddströmmen minskar. Inga fluktuationer utan både laddning och TEC-29 effektuttag hur stabila som helst.

Anders
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Det lutar nog ändå mot att det är Håkans förslag som verkar mest rimligt, strömrusning vid tillslag som gör att spänningen sjunker. Kanske till och med att överlastskyddet löser ut.

Men det måste inte vara överlastskyddet som löser ut, det kan räcka med att elverket inte hinner eller kan kompensera för den plötsliga strömökningen. Då sjunker spänningen rejält en kort stund. Om laddaren då har eget inbyggt skydd kan det hända att den stänger av sig i väntan på stabilare spänning, vilket det ju blir med en gång eftersom laddaren inte drar så mycket ström längre. Och så börjar det om.


Ungefär så betedde sig min CTEK D250S DUAL när jag roade mig med att testa och mäta på den. Jag drev den med en alldeles för klen strömförsörjning på startbatteri-ingången.

Jag gjorde så här:

1. Spänning från en labb-nätdel anslöts till startbatteri-ingången, CTEK vaknade och indikerade inspänning.
2. Efter en (väldigt låååång) stund beslutade sig CTEK för att det var dags att börja ladda och drog omedelbart på för fullt.
3. Min klena nätdel orkar bara ge några enstaka ampere, så spänningen sjönk till nästan ingenting och CTEK stängde av.
4. Spänningen från nätdelen kom omedelbart tillbaka och vi började om på steg 1 igen.

Visserligen är pulseringsintervallet mycket längre med min D250S - flera minuter - än med dina laddare, men resultatet blir detsamma.

Beteendet uppstod bara när startbatteri-ingången användes. På solpanelingången fungerade det utmärkt med klen strömförsörjning. Såklart.


-------------------------------------
Jag tror bestämt att jag passar på att sväva ut lite och berättar om några mätresultat för min förträffliga laddare:

Betraktelser, CTEK D250S DUAL

Den började ladda bodelsbatteriet när spänningen på startbatteri-ingången blev högre än 13,3 - 13,4 volt under mer än några sekunder. Laddningen avbröts när startbatterispänningen sjönk under 12,9 volt under mer än några sekunder. Spänningen på bodelsbatteriet var runt 12,8 volt under hela testet.

Solpanelingången behövde minst 12 volt för att laddning av bodelsbatteriet skulle starta. Då kunde laddströmmen aldrig gå högre än en ynka ampere eller så, men med 13 volt eller mer på ingången laddades bodelsbatteriet med all den energi som min klena labb-nätdel kunde prestera. Spänningen på bodelsbatteriet var runt 12,8 volt under hela testet.
-------------------------------------
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Det lutar nog ändå mot att det är Håkans förslag som verkar mest rimligt, strömrusning vid tillslag som gör att spänningen sjunker. Kanske till och med att överlastskyddet löser ut.

Men det måste inte vara överlastskyddet som löser ut, det kan räcka med att elverket inte hinner eller kan kompensera för den plötsliga strömökningen. Då sjunker spänningen rejält en kort stund. Om laddaren då har eget inbyggt skydd kan det hända att den stänger av sig i väntan på stabilare spänning, vilket det ju blir med en gång eftersom laddaren inte drar så mycket ström längre. Och så börjar det om.


Ungefär så betedde sig min CTEK D250S DUAL när jag roade mig med att testa och mäta på den. Jag drev den med en alldeles för klen strömförsörjning på startbatteri-ingången.

Jag gjorde så här:

1. Spänning från en labb-nätdel anslöts till startbatteri-ingången, CTEK vaknade och indikerade inspänning.
2. Efter en (väldigt låååång) stund beslutade sig CTEK för att det var dags att börja ladda och drog omedelbart på för fullt.
3. Min klena nätdel orkar bara ge några enstaka ampere, så spänningen sjönk till nästan ingenting och CTEK stängde av.
4. Spänningen från nätdelen kom omedelbart tillbaka och vi började om på steg 1 igen.

Visserligen är pulseringsintervallet mycket längre med min D250S - flera minuter - än med dina laddare, men resultatet blir detsamma.

Beteendet uppstod bara när startbatteri-ingången användes. På solpanelingången fungerade det utmärkt med klen strömförsörjning. Såklart.


-------------------------------------
Jag tror bestämt att jag passar på att sväva ut lite och berättar om några mätresultat för min förträffliga laddare:

Betraktelser, CTEK D250S DUAL

Den började ladda bodelsbatteriet när spänningen på startbatteri-ingången blev högre än 13,3 - 13,4 volt under mer än några sekunder. Laddningen avbröts när startbatterispänningen sjönk under 12,9 volt under mer än några sekunder. Spänningen på bodelsbatteriet var runt 12,8 volt under hela testet.

Solpanelingången behövde minst 12 volt för att laddning av bodelsbatteriet skulle starta. Då kunde laddströmmen aldrig gå högre än en ynka ampere eller så, men med 13 volt eller mer på ingången laddades bodelsbatteriet med all den energi som min klena labb-nätdel kunde prestera. Spänningen på bodelsbatteriet var runt 12,8 volt under hela testet.
-------------------------------------

Tack för ditt svar. Logiskt angåenden Biltema elverket men som jag skrev till Håkan, då borde Calira slå ifrån när TEC - 29 är kall och jag lägger på last från från Caliran. I stället dör TEC-29. Jag testade med TEC-29 igår och med ganska fulladdade batterier drog båda laddarna samtidigt 0,2 kw från TEC-29 utan fluktuationer så långt kvar till Biltemas max.

Kan ju finnas spikar som TEC-29 filtrerar bort. Borde testa med annat externt elverk men inte så lätt att hitta ett sådant att låna.

Anders
 
Toppen