• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsfråga?

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Jag och min kompis Olle funderar om någon vet hur laddningsprocesserna sker? Om vi har fulladdat batteri och vi förbrukar någonting från 12 volt och är ansluten till elström, samt har solceller monterat, det är sol ute. Vad är det som fyller på batteriet först? Är det solcellen eller elströmmen?

Med önskan om en trevlig söndagkväll Åke
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Laddningsfråga?

Go afton!

Om du har Elströmmen ansluten kommer det inte förbruka någon ström ur batterierna, såvida förbrukningen inte är större än vad "Laddaren" klarar av.

Om nu batterierna inte är fulladdade och lite beroende på hur det är kopplat i din bil, så kommer både "laddaren" och Solcellerna ladda batterierna, dom delar på jobbet kan man säga.

Hoppas jag var någorlunda begriplig!

/Malbeck
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsfråga?

det finnes ikke et eksakt svar på dette, men 230V laderen i din bil er bygget for å lade med belastning på 12V siden - dette i motsetning til de fleste flerstegs ladere som blir forstyrret i sin logikk. Solar regulatoren kan ha samme karakter som 230V laderen din og da samarbeider de godt. Men om det er en flerstegs solarlader du har så kan den lett gi opp ladning, dels tror den at batteriet er fullt bassert på ladespenning fra 230V og dels tror den at det er fel på batteriet grunnet kombinasjon volt og ampeer.

Den kombinasjon som en ikke bør prøve er 2 "smarte" flersteg sammen - de vil lett "jage" hverandre rundt i sine mange steg og gi mindre ladning enn en alene.
 
Toppen