• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning/vinterförvaring Calira EVS 30/20-DS/U?

F

F.d. 352

Guest
Tror säkert svaret på min fråga redan finns men har inte funnit trots sökfunktionen.

Har laddare "Calira EVS 30/20-DS/U" och min fråga är helt enkelt om jag vid vinterförvaring kan låta 220-sladden vara i konstant.
Finns det några risker med detta?
Underhållsladdar den?

Har för avsikt att ha ett litet oljeelement i bilen också samt jula's överdrag så det skulle ju underlätta att ha tillgång till 220-uttagen i bilen till elementet....
Har förstått att man skall ha en temp på ca 5° under förvaringen!

Bodelsbatteriet skall bytas i vår då det verkar kass.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Laddning/vinterförvaring Calira EVS 30/20-DS/U?

Hej allesammans!

Jag hänger på den här tråden, och har ungefär samma funeringar!

Vi har husbilen på tomten hemma, med ström anslutet, har också ett oljeelement som än så länge håller ca 8 plusgrader i bilen och även en rått/musskrämmare ansluten.

Vi kommer att använda husbilen lite då och då under vintern, så därför vill vi ha den i stort sett klar att användas när andan faller på (vi har dubbfria åretruntdäck på husbilen).

Så nu till den verkliga frångan...hur mår batterierna bäst, såväl startbatteriet som bodelsbatterierna...dessa är helt friska, och behöver således inte bytas till våren.

Smidigast är ju att ha elkabeln ansluten hela tiden...men...men...vilket mår batterierna bäst av?

Ha det Tommy

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag har en extra kabel genom takluckan som jag kör en fläkt på. Har kompletterat den kabeln med en termostat. Den är ställd så det ger ca 6-7grader i bilen. En råttskrämmare som ska klara ca 200kvm sitter i samma kabel.

Kabeln till det ordinarie intaget på bilen har jag en veckoklocka på. Den kör jag 6 timmar i veckan. Tycker det blir för mycket koll om bilen står och laddar hela tiden. Batterierna har en tendens att gå torra om man inte ser upp o bilen står för länge med laddningen på.

F

F.d. 52943

Guest

Tror säkert svaret på min fråga redan finns men har inte funnit trots sökfunktionen.

Har laddare "Calira EVS 30/20-DS/U" och min fråga är helt enkelt om jag vid vinterförvaring kan låta 220-sladden vara i konstant.
Underhållsladdar den?

Har för avsikt att ha ett litet oljeelement i bilen också samt jula's överdrag så det skulle ju underlätta att ha tillgång till 220-uttagen i bilen till elementet....

Vi har samma fråga – vi har samma laddare och 2 AGM batterier och vill gärna ha 230V inkopplat hela tiden så att vi kan styra temperaturen i husbilen till ca 5graderCelsius.

Kan kontinuerlig inkoppling skada bodelsbatterierna????

F

F.d. 25038

Guest

Underhållsladdar den?

Hade jag varit i din situation hade jag nog kopplat ifrån både bodelsbatteriet och bilbatteriet och dragit 220 sladden direkt till elementet istället för att låta laddarn jobba mot en dåligt batteri eller kanske bytt det redan nu och använt sladden som vanligt med laddarn i kopplad det viktigaste år nog att kolla så att laddarn går ned i sk underhållsladdning och inte kokar sönder batterierna.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest

Calira skriva i handboken för permanent laddning tillåtlig
men jag ha ingen förtroende i Calira teknik och skulle alltrig ladda över lång tid.
Nu ha Hymer såld Calira till Truma, hoppas det blir bättre :)

Jag skulle köpa en liten cTek och hålla batteri frisk
Säker och bra för batteri

Hälsningar

Norbert

Toppen